Jeg, Torben Hoffmann, blev student fra Aarhus Katedralskole i juni 2007. Jeg havde matematik på A+, kemi på A fysik på A niveau. Dermed er jeg berettiget til at gange mit eksamensresultat med 1,03 – den såkaldte A-bonus, der gives, når man tager et ekstra fag på højt niveau.
Mit eksamensresultat blev 9,3 (på 13-skalaen), og jeg forventede dermed at kunne multiplicere mit snit med 1,03 så det egentlige gennemsnit ville blive 9,6. Men sådan skulle det ikke gå, og pga. den nye omregning til 7-trinsskalaen fik jeg ikke en plads på Lægestudiet på Aarhus Universitet, jeg fik ikke engang en standbyplads, men blev tilbudt en plads på Medicinalkemi, som jeg så indtil videre har accepteret.
Kan det være rigtigt, at gymnasieelever, der har haft et ekstra fag på A-niveau, ikke kan tilkomme den bonus, de er blevet lovet? Personligt fandt jeg først ud af, at omregningen foregik på denne måde, efter at jeg havde søgt om optagelse på Aarhus Universitet og derefter blev bedt om at tjekke deres oplysninger (om mig) på deres hjemmeside.
Jeg mener at vi burde have været orienteret om denne omregning, og ikke mindst konsekvenserne af den, før vi traf vores valg om, hvilke fag vi ville have i 3.g. Jeg synes derfor også at det ville være rimeligt, at de elever, der har mistet deres drømmestudie pga. denne fatale omregning burde tilbydes en standbyplads til næste år.
Nedenfor har jeg lavet to eksempler som viser, hvordan omregning til den nye 7-trinsskala kan forringe ens forventede gennemsnit, nÃ¥r man har ret til en A-bonus. Eksempel 2 er baseret pÃ¥ min egen situation.Â
Mvh
Torben Hoffmann
[email protected]
Eksempel 1
13–skala |
|
7–trinsskala |
9,9 |
à |
10,0 |
|
|
9,9 |
9,8 |
à |
9,8 |
|
|
9,7 |
9,7 |
à |
9,6 |
|
|
9,5 |
9,6 |
à |
9,4 |
|
|
9,3 |
9,5 |
à |
9,2 |
|
|
9,1 |
9,4 |
à |
9,0 |
|
|
8,9 |
9,3 |
à |
8,8 |
|
|
8,7 |
9,2 |
à |
8,6 |
|
|
8,5 |
9,1 |
à |
8,4 |
|
|
8,3 |
9,0 |
à |
8,2 |
|
|
8,1 |
8,9 |
à |
8,0 |
I dette tilfælde har den studerende fået et eksamensresultat på 9,0 og kunne med den gamle karakterskala se frem til at få ganget sit gennemsnit op til 9,3 ved en A-bonus på 1,03 – hvorefter den kunne blive lavet om til den nye 7-trinsskala til 8,8.
MEN karaktererne omregnes først til den nye 7-trinsskala, og ganges derefter med 1,03. Elever med sådan et eksamensresultat får altså kun en tredjedel ud af den lovede belønning for at have et ekstra fag på højt niveau.
 Eksempel 2
13–skala |
|
7–trinsskala |
9,9 |
à |
10,0 |
|
|
9,9 |
9,8 |
à |
9,8 |
|
|
9,7 |
9,7 |
à |
9,6 |
|
|
9,5 |
9,6 |
à |
9,4 |
|
|
9,3 |
9,5 |
à |
9,2 |
|
|
9,1 |
9,4 |
à |
9,0 |
|
|
8,9 |
9,3 |
à |
8,8 |
|
|
8,7 |
9,2 |
à |
8,6 |
|
|
8,5 |
9,1 |
à |
8,4 |
|
|
8,3 |
9,0 |
à |
8,2 |
|
|
8,1 |
8,9 |
à |
8,0 |
I dette tilfælde har den studerende fået et eksamensresultat på 9,3 og kunne med den gamle karakterskala se frem til at få ganget sit gennemsnit op til 9,6 ved en A-bonus på 1,03 – hvorefter den kunne blive lavet om til den nye 7-trinsskala til 9,4.
MEN karaktererne omregnes først til den nye 7-trinsskala, og ganges derefter med 1,03. Elever med sådan et eksamensresultat får altså kun halvdelen ud af den lovede belønning for at have haft et ekstra fag på højt niveau.
Har eleven i denne situation søgt ind på lægestudiet (medicinstudiet) i Århus eller Odense, så har den pågældende mistet sin studieplads pga. denne omregning, hvor eleven bliver snydt for den lovede bonus. Medicinstudiet havde et adgangskrav på 9,4 (ifølge 7-trinsskalaen) i år, hvilket kunne være opnået ved den forventede udregning. Ligeledes krævedes der 9,3 til en standbyplads.
Dette eksempel er gældende for mig selv og visse andre. Jeg føler at vi med rette kan være meget utilfredse med behandlingen, da vi ikke var orienteret om at A-bonusen stort set ville forsvinde i år 2007. Vi skulle have været informeret om dette, allerede da vi gik i 2.g og skulle vælge, hvilke fag vi ville vælge i 3.g. Det nytter jo ikke noget at vi først bliver orienteret om dette, når vores ansøgning er blevet sendt til universitetet. For da er det for sent at skrue tiden tilbage og i stedet vælge et fag på lavere niveau, og derved score et bedre eksamensresultat.