Hej udvalg, jeg er en ung mand på 27 år som har nogle forskellige meninger og ideer. Jeg håber I vil se nærmere på mit dokument og eventuelt arbejde videre med mine ideer eller kontakte mig.

 

På forhånd tak fra Sol.

 

Sol Ulrik Kuhlmann

Hjortholmsvej 3

2800 Lyngby

Tlf: 29 86 80 67

Mail: [email protected]

 

 

 

 

Fremtidsundervisning.

 

Er et ord jeg selv har opfundet. Det er helt konkret at man laver et fag i skolen, der hedder fremtidsundervisning (gældende for 8.-9. klasse og i 3.g i gymnasiet). Dette fag er i ordets forstand undervisning i de muligheder den unge har efter skolen. Hvis vi gerne vil sende næsten alle vores elever ud i verden, i den retning de helst selv vil, skal der undervises i elevens fremtid. Til at starte med kunne eleven skrive en opgave, om hvilken fremtid han eller hun ser for sig selv. Læreren skal så læse denne opgave for at kunne forstå elevens drømme. Samtidig skal der så i løbet af et helt år undervises i elevens muligheder. Man skal gøre dette for, at eleven finder den rigtige fremtid.

Altså et fag hvor læreren i sammenarbejde med eleverne fokuserer på den fremtid eleven har. Der er jo uanede af muligheder f.eks. at starte på et job eller fortsætte med en uddannelse. Her kan man så bruge tiden på at undervise eleverne i de muligheder de har, udfra deres behov og mål. Det betyder, at eleven er forberedt på sin fremtid og har haft tid til at få tænkt igennem, hvad han eller hun er bedst affundet med. Missionen med dette er, at hver enkelt elev skal være næsten 100% afklaret med, hvad hun vil efter sin folkeskoletid. Mange vil højst sandsynligt fortsætte i gymnasiet eller på andre undervisningsanstalter, men jeg syntes, at man skal inddrage dette skolefag for at klargøre hver enkelt elev på sin fremtid. På denne måde laver man et sikkerhedsnet og får sendt eleverne af sted med en holdbar og gennemtænkt plan for livet.

Og så den unge giver sig på vej i arbejdslivet med en levevej, som hun syntes er værd at spendere resten af sit liv at arbejde med.

 

Skolefag.

 

Som en tredje nytænkning, i samme kategori kunne man eventuelt indføre dyrevelfærd som et fag i skolen. Og generelt set udtænke geniale emner (som for eksempel sundhed og hygiejne) som undervisning der i mere udbredt grad istandgør eleven til sin fremtid. Dvs. at man kræser for elevens intelligens og vidensindsamling. At indføre fag der hjælper eleven og som har kolossal betydning for samfundet. Ting som kan læres i skolen samtidig med at nogle også bliver opdraget med det derhjemme. Basale ting der er vigtigt på samme højde som at læse og tale er.

 

Graffiti.

 

Bør gøres til en kunst på højde med maling. At åbne legale steder hvor grafittien kan laves både for at stoppe den ulovlige udspredelse og vise respekt for graffitikunstneren – da graffiti jo netop er en smuk kunstart, der fortjener respekt. Samtidig kunne man hjælpe kunstneren i gang med en karriere, hvor grafittien kan købes som kunst, sælges og beskues på udstillinger og købes og hænges op ens vægge i ens hjem. At imødekomme grafittimaleren.