Kære medlemmer af uddannelsesudvalget!
                       Som underviser i tysk på Handelsgymnasiet (gennem) 25 år og på
                       KVU-uddannelser i 20 år er jeg netop af det vejlensiske speditions-
                       Firma Otto Hansen & Co. (Vejle) blevet bedt om at pege på to elever,
                       der er specielt dygtige i faget tysk. Firmaet ønsker at præmiere disse
                       elever med et pænt pengelegat.
                        Denne præmiering skyldes bitter nød. Firmaet ønsker at slå et
                        slag for tysk, idet det efterhånden er meget svært at få elever, der
                        har de nødvendige tyskkundskaber.
                        Netop i dag har jeg så erfaret, at man i forbindelse med reformen af
                        KVU-sektoren planlægger at fjerne tysk fra f.eks. Logistikøkonom-
                        uddannelsen. Der er i forvejen for få, der kan tysk, alligevel fjernes
                        den smule undervisning, der er. På andre KVU-uddannelser som
                        markedsføringsuddannelsen eller serviceøkonom er tysk også stort
                        set forsvundet. Det vil sige, at de medarbejdere, der for manges vedkom-
                        mende vil have den praktiske kontakt med tyske kunder i form af
                        telefonsamtaler, e-mails, messebesøg måske ikke har mere end 3
                        års folkeskoleundervisning i tysk. Jeg kan sige med 100% sikkerhed,
                        at det ikke er nok til at betjene tyske kunder. Heller ikke med evt.
                        to års ekstra undervisning på B-niveau på Handelsskolen har man
                        nået et operationelt niveau.
                       Â
                        Selvfølgelig ved alle medlemmer i Folketingets uddannelsesudvalg,
                        at Tyskland er Danmarks klart største handelspartner både på eksport-
                        og importsiden.
                        Netop derfor spørger man sig derfor, om udvalget egentlig er klar
                        over, hvad de tilknyttede faglige udvalg beslutter.
                         Jeg vil opfordre til, at man styrker eller i det mindste beholder den
                         beskedne tyskundervisning, der er tilbage – både i folkeskole, gym-
                         nasium og på videregående uddannelser.
                         Med venlig hilsen
                         Kim Odgård
                         Lektor
                         NB.: denne skrivelse står for min regning og er ikke initieret af
                                  min arbejdsplads