Uddannelsesudvalget 2006-07
UDU Alm.del Bilag 380
Offentligt
Fra:Annika Elleby [mailto:[email protected]]Sendt:26. juni 2007 22:39Til:[email protected]; Christine Antorini; Tina Nedergaard; Martin Henriksen; Margrethe Vestager;Pernille Vigsø Bagge; Pernille Rosenkrantz-TheilEmne:kaotiske tilstande på vej i den bornholmske skolestruktur!!!Kære alle!!!Jeg vedhæfter en fil omkring den kommende skolestruktur på Bornholm, håber I vil se på det………..detforslag der er sendt i høring virker meget uigennemtænkt og overhovedet ikke logisk, hvis detbornholmske samfund skal udvikles = tiltrække børnefamilier og dermed arbejdskraft og ikke afvikles =pensionistsamfund……Tak på forhåndMed venlig hilsenAnnika EllebyNæstformand i skolebestyrelsen ved Klemensker Skole
Til følgende medlemmer af folketinget:Undervisningsminister Bertel Haarder, Christine Antorini, Tina Nedergaard, Martin Henriksen, MargretheVestager, Pernille Vigsø Bagge og Pernille Rosenkrantz-TheillJeg er skolebestyrelsesmedlem på en landdistriktskole på Bornholm, nærmere betegnet Klemenskerskole. Der er fra Børne- og Skoleudvalget udsendt et høringsforslag vedr. den kommende skolestrukturpå Bornholm.Forslaget nedlægger alle øens 13 folkeskoler, for så at oprette 4 nye distrikter meden hovedskole i hvert distrikt.Derved bliver de andre skolerunderafdelingeruden skolebestyrelse,ledelse eller administrativt personale, stik modsat de krav om synlig og målrettet ledelse fra Folketing ogkommune. En enkelt skole, som nævnt ovenfor i et landdistrikt, skal dog helt lukkes.For os lokalt betyder forslaget, at man ødelægger en meget økonomisk veldrevet folkeskole, der i mangeår har været den mest rummelige og bedste skole til at integrere vores specielklassebørn. Nu vilpolitikerne sende vores 50 specielklassebørn ud på 2 andre skoler, der godt nok rummerspecielklassebørn, men klassekvotienten bliver bare større og det vil for mange specielklassebørn ikkevære godt med et så voldsomt skift. De vil endnu mere blive udstillet som anderledes. Mange af voresspecielklassebørn har i dag søskende i "normalklasserækkerne", disse børn skal deles ud på toandreskoler, dvs. at man lukker en skole med 280 børn og splitter dem ud på 4 skoler, der kan ikke garantereat der tage hensyn til søskenderelationer.Vores spørgsmål her går på, om der er erfaring med at flytte så mange specielklassebørn på en gang?Der er ikke overhovedet lavet pædagogiske undersøgelser om hvad man forventer et skoleskift vil betydefor disse i forvejen udsatte børn.Vi har på vores skole haft stor succes med at integrere specielklasser med ”normalklasser”, hvilket idagligdagen betyder at alle er ligeværdige og har indbyrdes respekt for hinanden.
Den endnu mere groteske situation er, at forslaget medfører at de vil samle Bornholms Heldagsskole påKlemensker skole. Disse børn, som i dag er spredt ud rundt om på øen i afdelinger med tilknytningfolkeskoler, således at børnene kan integreres i det omfang det er muligt. For os som skolebestyrelsevirker det det som om vi på vej til en ”parkeringsordning” for de svage børn, hvilket virker uhørt i dissetider.Der skal så kun være disse 60 heldagsskoleelever på Klemensker skole og kun dem, der er ingen andreat spejle sig i. Det er ganske ulogisk og stik imod det åbne samfund, hvor alle skal rummes ligeværdigt.Og dette er til dels pga. at lederen af Heldagsskolen på Bornholm gerne vil have administrationen ogpersonalet under samme tag, hvor tænkes eleverne ind i dette billede?Skole og Samfund har for et par måneder siden haft en meget fin artikel omkring hvor vigtigt det er at desvage børn har den almindelige folkeskole at spejle sig i. Man gør Heldagsskolebørnene enbjørnetjeneste!!
Det virker ikke særlig forebyggende og slet ikke gennemtænkt fra politikernes side, men de ved jo ikkehvordan det er og er ikke gået i dybden med det. Efter vores begreber vil dette forslag, hvis detvedtages, komme til at koste samfundet penge, idet der ikke er forebyggende arbejde med disse iforvejen udsatte børn. Det er vel ikke meningen at de allerede som barn skal pensioneres. Der lyttes ikketil de organisationer, der er for disse udsatte børn.
Ligeledes vil det blive sådan for vores skoles vedkommende at normalklassebørnene skal fordeles på 2skoler, som ikke har plads til dem, derfor skal der udbygges. Plads er der heller ikke i pauserne, der erikke udendørsarealer til alle de børn. I Klemensker har vi en hal, en gymnastiksal og et kæmpe udenomsareal, som alle børnene uanset hvilken klasse de går i, har glæde af. Og det er netop det der læggesvægt på i dag, mere motion og bevægelse.Der er lavet beregninger på at børnene kan få op til 1,5 times transporttid hver vej til skole, dvs. at tiden tilfritidsaktiviteter vil blive brugt i bussen, hvor man jo skal sidde stille. Heller ikke her harmonerer forslaget.
Vores tanke i skolebestyrelsen er jo klart, at vi på skolen godt kunne tænke os at få belyst detfuldstædig kaotiske i at lovgivningen giver lov til at nedlægge alle vores folkeskoler og så oprette4 nye skoler med underafdelinger.
At lovgivningen giver lov til at man samler de svageste børn på en skole i et landdistrikt, hvor derikke er nogen at spejle sig i.
Er det på nogen måde muligt at få folketinget med ”på banen”? Selvfølgelig specielt fordi vitænker på, at hvis Bornholm som samfund skal udvikles og ikke afvikles, hvilket må være helelandets interesse, så er det forslag der er i høring fuldstændig absurd.
Ovennævnte er blot et lille uddrag af det, der foregår omkring den kommende skolestruktur der er underopsejling på Bornholm. Vi håber at I vil se på dette idet vi jo absolut mener at det strider imod alle depolitikker der er tidssvarende på børne- og skoleområdet.
Med venlig hilsen
Annika EllebyNæstformand i skolebestyrelsen ved Klemensker Skole