Uddannelsesudvalget 2006-07
UDU Alm.del Bilag 36
Offentligt
315455_0001.png
315455_0002.png
315455_0003.png
Landsforbundet af Voksen og Ungdomsundervisere(LVU)Hauser Plads 20, 51127 København KTlf. 33 11 44 66[email protected]
UddannelsesudvalgetFolketingetChristiansborg1240 København KFejl! Bogmærke er ikke defineret. Fejl! Bogmærke erDen 26. september 2006
Til medlemmerne af Folketingets Uddannelsesudvalg
I forbindelse med offentliggørelsen af regeringens forslag til finanslov for 2007samt en artikel i Politiken den 15. september 2006 om finansiering af overførteamtslige opgaver ved Randers HF og VUC, rejser der sig en række principiellespørgsmål vedrørende kommunalreformen og overgangen til selveje for de amts-lige institutioner.Grundlæggende mener Landsforbundet af Voksen- og Ungdomsundervisere(LVU), at der er tale om et brud på aftalen om, at kommunalreformen skal væreudgiftsneutral for de enkelte institutioner, der overgår fra amterne til statsligtselveje.Generelle administrative besparelser
Det fremgår af regeringens forslag til finanslov for 2007, at der er forventningerom en betydelig effektiviseringsgevinst i forbindelse med kommunalreformen.Regeringen har derfor besluttet at gennemføre effektiviseringer på 5 pct. årligt i2008 til 2010 for så vidt angår de administrative driftsfunktioner, der overførestil de nye selvejende institutioner – VUC og gymnasierne.Det er flere gange blevet fremhævet, at kommunalreformen ikke er set som etbesparelsesprojekt, men det er svært at se forslaget om en generel effektiviseringaf administrationsudgifterne på 5 pct. årligt i perioden som andet end en bespa-relse. Argumentet om stordriftsfordele som baggrund for effektiviseringerne ermeget svært at genfinde i virkeligheden. Når man går bort fra en amtslig fællesadministration til udlægning af opgaver på de enkelte institutioner, hvor en stordel af de administrative opgaver f.eks. omkring løn er blevet placeret, er der taleom en spredning fremfor en sammenkørsel af opgaverne.
Overførsel af personale og økonomi
I forbindelse med overførelsen af opgaver fra amtet til de selvejende institutionerer der aftale om, at der skal overføres personale og midler til dækning af udgifterfra amterne. Det fremgår ikke af regeringens forslag til finanslov, hvorledes det-te i praksis får betydning for de enkelt institutioner.Som det fremgår af artiklen i Politiken den 15. september 2006, har Randers HFog VUC ikke kunne tiltrække medarbejdere fra Amtsgården i Århus til at vare-tage de overførte administrative opgaver, der er fulgt i kølvandet på kommunal-reformen. I stedet har institutionen valgt selv at ansætte personale til at varetageopgaverne med forventning om, at lønudgiften ville blive dækket fra centralthold i lighed med, at der ved overførsel af personale fra amterne er fulgt løn kro-ner med. I forbindelse med udmeldingen af det kommen års økonomiske forholdviser det sig, at der ikke er taget højde for de ekstra administrative udgifter, somRanders HF og VUC har fået. Undervisningsminister Bertel Haarder udtaler iden forbindelse endnu engang, at den nye ordning ikke må medføre nye udgifterfor institutionerne (gymnasierne), og hvis der ikke er midler nok til institutioner-ne, skyldes det, at sygehusene har fået for meget.Problematikken om Randers HF og VUC er ikke enestående. Andre institutionerhar fået overført personale med kernekompetencer der ikke er direkte anvendeli-ge på VUCet og må tilsvarende til at ansætte personale, der kan varetage deoverførte administrative opgaver.I lyset af ovenstående vil LVU derfor gerne have oplyst, hvordan man vil sikre,at der på de enkelte selvejende institutioner fremover er ressourcer til at varetagede opgaver, amterne tidligere varetog for dem, så Folketinget derved lever op tilden indgåede aftale om udgiftsneutralitet for den enkelte institution i forbindelsemed den nye byrdefordeling.Det er afgørende for LVU, at det uddannelsestilbud, der fremover gives lokalt,ikke forringes som følge af de økonomiske omlægninger på baggrund af kom-munalreformen.Endvidere rejser ovenstående en række spørgsmål, som LVU meget gerne mod-tager uddannelsesudvalgets svar på:1. Hvilket beløb har amterne opgivet som deres samlede udgifter til administra-tion af de amtslige uddannelsesinstitutioner? Og hvorledes fordeler dette be-løb sig mellem gymnasier og VUC?
2. Svarer det af amterne opgivne beløb overens med de på finansloven afsattemidler til varetagelse af de overførte administrative opgaver? Eller er der lagtandre fordelingskriterier til grund i forbindelse med opgørelsen af de overførtamtslige midler til staten? Og i så tilfælde hvor mange midler er afsat til va-retagelse af de overførte administrative opgaver? Og hvorledes fordeler mid-lerne sig mellem gymnasier og VUC?3. Hvordan forventes midlerne fordelt mellem de enkelt institutioner? Tages derf.eks. højde for, at ikke alle selvejende institutioner har fået overført relevantpersonale og tilstrækkelige lønkroner fra amterne, således at disse institutio-ner ikke stilles økonomisk dårligere end andre institutioner og ringere endtidligere, da de havde amtets ekspertise at trække på?4. Hvorledes stemmer forslaget om den generelle effektiviseringsgevinst på 5pct. årligt fra 2008 til 2010 overens med ønsket om udgiftsneutralitet?5. Er der planlagt en fremtidig opfølgning og evaluering af de nye statsligt selv-ejende institutioners økonomi i løbet af 2007, således at eventuelle økonomi-ske skævvridninger vil kunne blive rettet op?
Med venlig hilsenHanne PontoppidanFormand for LVU