TALEPAPIR

 

DET TALTE ORD GÆLDER

 

 

 

 

 

Anledning

Åbent samråd i Folketingets Uddannelsesudvalg

Titel

Åbent samråd om folkeskolens afgangsprøver og nationale test

MÃ¥lgruppe

Folketingets Uddannelsesudvalg og eventuelle tilhører fra skoleverdenen og pressen

Arrangør

Folketingets Uddannelsesudvalg

Taletid

5-10 minutter

Tid og sted

Tirsdag den 29. maj 2007 kl. ca. 14

 


Disposition

1.      Indledning

 

Spørgsmål 1: ”Vil Ministeren redegøre for status for afviklingen af folkeskolens afgangsprøver, herunder bedes ministeren forholde sig til den kritik, som har været fremført?”

 

Spørgsmål 2: ”Vil ministeren redegøre for status for afviklingen af nationale test, herunder bedes ministeren forholde sig til den kritik, som har været fremført?”

 

 

1. Indledning

·        Tak for at jeg er blevet kaldt i Ã¥bent samrÃ¥d om folkeskolens afgangsprøver og de nationale obligatoriske test.

·        Det giver mig mulighed for at minde om, hvorfor et stort og bredt flertal i folketinget har gjort folkeskolens afgangsprøver obligatoriske allerede fra dette skoleÃ¥r, og hvorfor vi ogsÃ¥ fra dette skoleÃ¥r er startet pÃ¥ at indføre nationale test i folkeskolen.

·        Alt for mange elever forlader i dag folkeskolen med utilstrækkelige kundskaber og færdigheder ikke mindst i læsning, men ogsÃ¥ i naturfag og matematik. Det har vist sig at fÃ¥ store følger for eleverne, nÃ¥r de senere skal starte pÃ¥ en ungdomsuddannelse. Alt for mange falder fra pÃ¥ ungdomsuddannelserne.

·        Vi har bl.a. fÃ¥et understreget i diverse nationale og internationale undersøgelser, at evalueringskulturen i den danske folkeskole er særdeles mangelfuld.

·        OECD har pÃ¥peget, at en ny evalueringskultur er den enkeltstÃ¥ende forandring, som er vigtigst for Danmark at gennemføre for at fÃ¥ en bedre folkeskole. Ikke alene mÃ¥lt pÃ¥ faglige resultater, men ogsÃ¥ mÃ¥lt pÃ¥ mulighederne for det enkelte barn senere i uddannelse og beskæftigelse.

·        Vores ringe skudsmÃ¥l i forhold til netop at kompensere børn fra uddannelsesfremmede miljøer, og børn som har ringe opbakning hjemmefra, understreger vigtigheden heraf.  

·        Obligatoriske afgangsprøver og nationale test er kun nogle af elementerne i en styrket evalueringskultur - men samtidig ogsÃ¥ meget vigtige elementer.

·        For første gang nogensinde har vi nu mulighed for at følge elevernes faglige udvikling i løbet af skoleforløbet og sætte ind over for konstaterede problemer undervejs og ikke først ved afslutningen af skoleforløbet, nÃ¥r det er for sent at gøre noget.

·        Tidligere blev det mÃ¥ske ikke engang opdaget ved afslutningen af skoleforløbet, fordi afgangsprøverne var frivillige. Derfor glæder jeg mig ogsÃ¥ over den nyindførte og allerede afholdte afgangsprøve i dansk, som omfatter en særlig prøve i læsning, hvori der gives en særskilt karakter.

·        Denne viden giver bedre mulighed for i det efterfølgende uddannelsesforløb at sætte ind, hvis den enkelte elevs læsefærdighed er svag.

·        De nationale test, som nu gradvist indføres, giver ikke bare viden om den enkelte elevs faglige niveau. Vi har haft nogle helt nye pædagogiske visioner med de test, der indføres. Nemlig at eleverne og lærerne skal opleve dem som et konstruktivt redskab i deres samarbejde om elevens faglige udvikling. De er baseret pÃ¥ et adaptivt princip, der betyder, at de enkelte spørgsmÃ¥l tilpasser sig elevens faglige niveau undervejs i testen.

·        Resultaterne af testene mÃ¥ ikke offentliggøres, men kun bruges internt pÃ¥ skolen til at forbedre undervisningen og den pædagogiske praksis og til at give de ansvarlige politikere i kommunerne mulighed for at hjælpe de skoler, der viser sig at have særlige problemer.

·        Der er lige nu er nogle begyndervanskeligheder, som vi skal tage meget alvorligt og søge at løse hurtigst muligt.

·        Men jeg mener ikke, at vi nu skal ryste pÃ¥ hÃ¥nden i forhold til de vigtige initiativer, der nu indføres. Fordi der er brug for dem.

·        Og jeg ved, at Skolestyrelsen gør alt for at fÃ¥ sÃ¥vel afgangsprøver som test til at fungere optimalt. De har ligget vandret i luften for at løse de problemer, der er opstÃ¥et.

Spørgsmål 1: ”Vil Ministeren redegøre for status for afviklingen af folkeskolens afgangsprøver, herunder bedes ministeren forholde sig til den kritik, som har været fremført?”

Prøverne i sin helhed

·        Med indførelse obligatoriske afgangsprøver blev prøverækken udvidet med en række fag, hvori der ikke tidligere var prøve.

 

·        Fornyelsen vedrørende de skriftlige prøver har især omhandlet fornyelse af eksisterende prøver og oprettelse af nye skriftlige prøveformer.

 

·        Det er prøveformer, som skal imødekomme flere omrÃ¥der fra slut- og trinmÃ¥lene fra fagene og desuden leve op til regeringens krav om ensartethed pÃ¥ landsplan, styrkelse af pÃ¥lideligheden i forhold til fagenes mÃ¥l samt objektive kriterier for vurdering af elevbesvarelserne.

 

·        Jeg synes, det er vigtigt at hæfte sig ved, at samlet set er det gÃ¥et godt med de nye prøver.

 

·        Udviklingen af de nye prøver er gÃ¥et efter planen, som har været udmeldt til alle skoler. Der har efter denne plan været udsendt prøvevejledninger, eksempler pÃ¥ prøver i alle fagene, og der er blevet foretaget afprøvninger og justeringer, sÃ¥ledes at prøverne kunne fremstÃ¥ pÃ¥lidelige, læsbare og forstÃ¥elige i forhold til mÃ¥l og krav.

 

·        Afviklingen mÃ¥ generelt siges at have været tilfredsstillende, hvad angÃ¥r hovedparten af prøverne. Der er udtrykt tilfredshed med prøverne i historie, samfundsfag, kristendomskundskab, fremmedsprog, dansk og matematik.

 

·        Hvad angÃ¥r de digitale prøver har der været tale om beklagelige systemfejl, og der har været cd-rom fejl, hvilket hurtigt blev afhjulpet. Disse fejl fortjener dog ikke at ødelægge den generelle positive gennemførelse af prøverne.

 

 

Nedbrud og aflysning af biologi- og geograf prøve

·        I forhold til den elektroniske afgangsprøve i biologi var det meget beklageligt, at den ikke kunne gennemføres som planlagt, og at prøven dagen efter i geografi mÃ¥tte aflyses.

·        Det er andet Ã¥r, der gennemføres digitale afgangsprøver i folkeskolen. Sidste Ã¥r gik det fint. Skolerne har selv pÃ¥ forhÃ¥nd kunnet vælge mellem digitale prøver og prøver pÃ¥ papir.

·        COWI, som stÃ¥r i spidsen for det konsortium, der har ansvaret for at afvikle de digitale afgangsprøver i biologi og geografi i folkeskolen, har i en skriftlig redegørelse erkendt, at de har undervurderet risikoen ved at bruge den samme platform til bÃ¥de afgangsprøver og de nye nationale test i folkeskolen. Ligeledes blev de aftalte procedurer ikke overholdt i tilstrækkeligt omfang.

·        COWI har været indkaldt til et møde med Skolestyrelsen, hvor det klart er blevet understreget, at der skal mere styr pÃ¥ projektstyringen. Dette har COWI klart tilkendegivet, at de er villige til og vil prioritere.

·        Jeg vil beklage, at det gik ud over eleverne, som kun frustreret kunne se til, at de ikke kunne aflægge den elektroniske prøve i biologi og at prøven i geografi, efter en risikovurdering, blev aflyst dagen efter.

·        Derfor skyndte ministeriet sig med at finde en løsning pÃ¥ det beklagelige problem, sÃ¥dan at det ikke gÃ¥r ud over de berørte elever.

·        Der blev meldt to nye prøvedage ud: En den 22. maj 2007. Og en den 20. august 2007, der kunne vælges af de 8-900 elever, som ellers skulle op i bÃ¥de skriftlig fransk og biologi/geografi den 22. maj 2007.

·        Undervisningsministeriet har samtidig givet en generel dispensation, som betyder, at eleverne kan optages pÃ¥ de gymnasiale uddannelser uden denne prøve i biologi/geografi. Det betyder, at eleverne ikke behøver at gÃ¥ op til prøven den 20. august 2007, men at de har muligheden.

·        Som en ekstra sikkerhed vil der næste Ã¥r blive distribueret en papirprøve, som kan tages i anvendelse, hvis der mod forventning skulle opstÃ¥ en lignende situation, hvor teknologien svigter.

Geografiprøvens sværhedsgrad

·        Som noget helt nyt er der i Ã¥r afviklet en afgangsprøve i geografi. Der har været rejst kritik af geografiprøvens sværhedsgrad, som nogen synes var for svær.

·        Geografi har ikke tidligere været prøvefag, og derfor er det vanskeligt at sammenligne prøven med tidligere prøver. Dog har der forud for afgangsprøvens afholdelse været udarbejdet eksempler pÃ¥ prøver, som er tilbudt alle skoler.

·        Det mÃ¥ dog understreges, at prøven er udarbejdet i overensstemmelse med kravene i Fælles MÃ¥l (skolens bindende mÃ¥l). Det er en opgavekommission, sammensat af fagfolk, der har stÃ¥et for udformningen.

·        Jeg vil pÃ¥ baggrund af kritikken bede opgavekommissionen for geografi om at vurdere opgavens sværhedsgrad i forhold til slutmÃ¥lene for folkeskolens undervisning, sÃ¥ det kan indgÃ¥ ved de kommende prøver.

 

Spørgsmål 2: ”Vil ministeren redegøre for status for afviklingen af nationale test, herunder bedes ministeren forholde sig til den kritik, som har været fremført?”

·        Lad mig begynde med at konstatere, at der afvikles nationale test dagligt ude pÃ¥ landets skoler.

·        Testsystemet fungerer stabilt, og svartiderne i it-systemet lever op til kravene. Vi er altsÃ¥ rigtig godt i gang!

·        Der har været mindre indkøringsvanskeligheder, men ingen større problemer.

·        Nogle skoler og lærere oplever, at testafviklingen tager længere tid end forventet. Det kan der være mange Ã¥rsager til, bl.a. at alle gør sig umage, nÃ¥r nu det er første gang, at testene afvikles. Men det kan ogsÃ¥ være, at vi skal sikre bedre vejledninger til lærere og elever.

·        Jeg har lagt vægt pÃ¥, at der løbende samles erfaringer op fra brugerne for, at testsystemet kan udvikles og forbedres. Skolestyrelsen har ladet medarbejdere overvære testafviklingen pÃ¥ en række skoler, for at styrelsen kan danne sig et præcist billede af, hvorledes testene fungerer og for at fÃ¥ umiddelbare reaktioner fra elever og lærere. Styrelsen har ogsÃ¥ oprettet en hjemmeside til ris og ros. Det giver værdifulde oplysninger, som bruges til at gøre systemet bedre.

·        Vi valgt at afkorte læsetesten pÃ¥ 8. klassetrin og matematiktesten pÃ¥ 6. klassetrin, fordi enkelte dele af testene ikke levede op til vores strenge kvalitetskrav. Men jeg vil understrege, at det har været fuldt forsvarligt at igangsætte disse test, som dækker centrale dele af mÃ¥lene i de pÃ¥gældende fag.

·        Leverandøren har taget et forbehold for, om der er opgaver nok til de allerstærkeste og allersvageste elever. PÃ¥ dette punkt skal opgavebanken suppleres.

·        Der skal ligeledes arbejdes pÃ¥ at øge tilgængeligheden for elever, der har brug for særlige hjælpemidler pÃ¥ grund af funktionsnedsættelser, fx blinde. Dette indgÃ¥r i aftalen med COWI, som endnu ikke har været i stand til at levere denne ydelse.

·        Tilbagemeldingen om elevernes resultater af testen er blevet forsinket. Det er meget beklageligt, fordi bÃ¥de elever, lærere og forældre er spændte pÃ¥, hvordan det er gÃ¥et, og resultaterne skal bruges til den pædagogiske opfølgning.

·        Men igen er der lagt vægt pÃ¥, at kvaliteten skal være sÃ¥ høj som mulig. Og navnlig pÃ¥ et sÃ¥ vigtigt punkt som tilbagemeldingen omkring elevernes resultater.

·        Vi har valgt at begynde med første version af de tre første test i dette skoleÃ¥r, og nÃ¥r vi har fÃ¥et nogle flere erfaringer, sÃ¥ kommer resten næste Ã¥r.

·        Løsningen er ikke at udskyde testene. De problemer, der har været, kunne ogsÃ¥ opstÃ¥, selvom alle testene blev udskudt.

·        Løsningen er at arbejde mÃ¥lrettet for at fÃ¥ løst de problemer, som opstÃ¥r undervejs.