Statusnotat om projektet til fremme af evalueringskulturen i folkeskolen (15. maj 2007)

 

Dette notat indeholder en opdateret status på projektet til fremme af evalueringskulturen i folkeskolen. Notatet samler op på følgende:

 

·        Erfaringerne fra de første testdage efter lanceringen af de nationale test den 1. maj 2007. 

·        Ændringer i forhold til seneste statusnotat dateret den 29. april, der havde fokus pÃ¥ gennemførelsen af generalprøven den 25. april.

 

1. Erfaringer fra de første testdage efter lancering af de nationale test den 1. maj

Første version af de nationale test blev afviklet for første gang tirsdag den 1. maj 2007, hvor ca. 3.000 elever gennemførte test i tre fag på 6. og 8. klassetrin. Generelt er det Skolestyrelsens indtryk, at den første dag gik fornuftigt. Samtidig blev der dog registreret en række – overvejende tekniske – indkøringsvanskeligheder i forbindelse med de første dages testafvikling.

 

De tekniske problemer har blandt andet handlet om, at skolerne ikke har været sikre på, hvordan testene skulle afsluttes. Endvidere har muligheden for forlængelse af testen samt genbooking ikke fungeret optimalt. Disse tekniske problemer er ifølge COWI blevet rettet inden for få dage.

 

Nogle skoler har også oplevet, at testene tager længere tid end de forventede 30 minutter (matematik og læsning) og 45 minutter (fysik/kemi). Testene skal være designet således, at 90 pct. af eleverne skal kunne besvare inden for normeret tid, mens resten skal have forlænget testen for at kunne nå til et statistisk sikkert resultat.

 

At der tilsyneladende er flere elever end forudsat, der har brug for mere tid, kan hænge sammen med, at det er første gang, at eleverne stifter bekendtskab med de nationale test. Tilsvarende har leverandøren af testene bevidst sat tærsklen højt for, hvor mange opgaver den enkelte elev skal besvare inden for hvert profilområde. Dette er gjort for at skabe et meget sikkert grundlag for bedømmelsen af elevens præstation.

 

Tjenesteyder er blevet bedt om at redegøre for, hvor lang tid eleverne hidtil har brugt på at gennemføre en test. Når denne analyse foreligger, vil der blive taget stilling til, om tærsklen for antal besvarede opgaver på forsvarlig vis kan sættes ned.

 

Endelig synes der at være et behov for bedre og mere entydig vejledning af lærere og it-ansvarlige på skolerne.

 

Sammenfattende er det Skolestyrelsens vurdering, at it-systemet for de nationale test efter de første seks testdage (1.-11. maj) kører stabilt. Data fra leverandøren viser følgende:

·        Kravene til svartider i it-systemet er indtil videre overholdt. Det betyder eksempelvis, at der gÃ¥r maksimalt 3 sekunder fra eleven har afgivet et svar, til at en ny opgave er stillet.

·        I de første 6 testdage har knap 26.000 elever gennemført en national test i et af de tre fag. Heraf har ca. 93 pct. gennemført, sÃ¥ledes at det er muligt at give en bedømmelse.

 

Der er nogle skoler, der har booket en tid i testsystemet, men som ikke har gennemført testene de pågældende dage. Det vil være nødvendigt for disse skoler at genbooke en tid i maj eller juni måned eller at gennemføre test i forbindelse med fraværsafvikling i august måned.

 

Som anført i statusnotatet af den 16. april opsamler Skolestyrelsen løbende erfaringer fra brugerne af testsystemet ved at besøge udvalgte skoler i maj-juni og via reaktioner indsendt til e-mailadressen [email protected]. Disse erfaringer overdrages til COWI med henblik pÃ¥, at de nødvendige justeringer kan foretages.

 

Derudover laves der en samlet analyse af brugernes erfaringer, når det første testforløb er afsluttet med udgangen af juni måned. Skolestyrelsen vil i den forbindelse vurdere, om der er behov for særlige tiltag med henblik på en bedre vejledning af lærere og IT-ansvarlige på skolerne.

 

2. Ændringer i forhold til seneste statusnotat (den 29. april)

Det adaptive princip

Der er i det seneste statusnotat redegjort for, at COWI siden generalprøven den 25. april har arbejdet på at forfine det adaptive princip, der sikrer, at testene løbende tilpasser sig den enkelte elev. Det fremgår af det seneste statusnotat af den 29. april, at en justeret version af det adaptive princip ifølge COWI kunne implementeres fra den 10. maj.

 

COWI har siden orienteret Skolestyrelsen om, at implementeringen af den justerede version af det adaptive princip måtte udskydes. COWI har oplyst Skolestyrelsen om, at der ikke vil være principielle forskelle mellem de to versioner, men at der vil være tale om en forfinelse af den adaptive metode, der kan give et mere præcist resultat.

 

Efter de store problemer med den digitale afgangsprøve i biologi den 9. maj – og den efterfølgende aflysning af prøven i geografi den 10. maj – har COWI anbefalet, at der ikke foretages en udskiftning af den adaptive algoritme i maj måned for at undgå forstyrrelser i driften af it-systemet. Skolestyrelsen er enig i denne anbefaling. Justeringen foretages i stedet efter afviklingen af første version af de nationale test i maj-juni.

 

Rapporter med testresultater

Af det seneste statusnotat fremgår, at rapporter med resultater fra de nationale test ikke kunne trækkes dagen efter testgennemførelse som forventet. Årsagen hertil var ifølge COWI en nødvendig sikkerhedsopdatering af systemet.

 

COWI har efterfølgende orienteret Skolestyrelsen om, at rapporterne af tekniske grunde ikke vil være tilgængelige som forventet.

 

Skolestyrelsen har i mail af 3. maj 2007 orienteret samtlige skoler og kommuner om forsinkelsen og har samtidig beklaget de gener, som dette måtte medføre for skolerne. Skolestyrelsen vil orientere samtlige skoler og kommuner, når rapporterne er tilgængelige.