TALEPAPIR

 

DET TALTE ORD GÆLDER

 

 

 

 

 

Anledning

Samråd i Folketingets Uddannelsesudvalg forud for møde i EU's Ministerråd

Titel

Ministerens holdning til punkterne på dagsordenen

MÃ¥lgruppe

Medlemmer af Folketingets Uddannelsesudvalg

Arrangør

Folketingets Uddannelsesudvalg

Taletid

7 minutter

Tid og sted

Tirsdag den 15. maj 2007 kl. 14.30, Folketingets Uddannelsesudvalg

 


Disposition

1.      Indledning

2.      Punkter vedrørende uddannelsesdelen

3.      Punkter vedrørende ungdomsdelen

 

 

1. Indledning

·        Jeg kan indledningsvis oplyse, at jeg i Folketingets Europaudvalg vil nævne samtlige punkter med henblik pÃ¥ en orientering. Der er sÃ¥ledes ingen forhandlingsoplæg.

·        Jeg skal beklage, at der har indsneget sig en fejl i samlenotatet. De to punkter pÃ¥ uddannelsesdelen har selvfølgelig nummer 3 og 4 pÃ¥ dagsordenen.

2. Punkter vedrørende uddannelsesdelen

·        Første punkt pÃ¥ dagsordenen for uddannelsesdelen er vedtagelsen af rÃ¥dskonklusioner om en sammenhængende ramme for indikatorer og benchmarks, der skal bruges til at følge fremskridt inden for Lissabon-strategien.

·        Med vedtagelsen, som jeg kan støtte, er der lagt op til en proces, hvor vi nu kan bruge de indikatorer, som allerede er defineret. Og som der er data til. Det drejer sig om 8 ud af 16. Derudover inviteres Kommissionen til at arbejde videre med de resterende. Det fremgÃ¥r ligeledes, at Kommissionen skal vende tilbage til RÃ¥det, nÃ¥r der er noget at rapportere.

·        Vi sikrer derved, at der hele tiden er politisk opmærksomhed pÃ¥ udviklingen af dette arbejde.

·        Jeg hilser en øget anvendelse af indikatorer og benchmarks velkommen, men nævner samtidig, at det er en proces med en følsom balancegang. PÃ¥ den ene side er alle interesserede i, at der kommer ny viden om fremskridt og resultater pÃ¥ uddannelsesomrÃ¥det. PÃ¥ den anden side skal vi være yderst pÃ¥passelige med ikke at belaste vores institutioner – lærere og elever – med for megen uro udefra. Med for mange spørgeskemaer og med for mange interviews.

·        Der er endvidere ogsÃ¥ et økonomisk aspekt i denne sag. Det koster rigtig meget at deltage i internationale statistiske undersøgelser. F.eks. nævner Kommissionen selv, at de nationale udgifter til gennemførelse af en undersøgelse vedrørende sprogindikatoren vil komme til at ligge pÃ¥ et niveau svarende til PISA. SÃ¥ vi er nødt til fra gang til gang at vurdere, om omkostningerne stÃ¥r i forhold til den viden, som vi vil opnÃ¥.

·        Jeg finder det derimod meget positivt, at man i sÃ¥ vid udstrækning som muligt vil samarbejde med andre internationale organisationer, herunder ikke mindst OECD.

·        Jeg tror, at det varer mange Ã¥r, før vi fÃ¥r virkeliggjort den samlede ramme for indikatorer og benchmarks. Men jeg er glad for de fremskridt, der sker her, da vi derved gør bedre brug af eksisterende data.

- - - o 0 o - - -

·        Der er en vis sammenhæng mellem punkterne pÃ¥ uddannelsesdelen. Det andet punkt vedrører styrkelse af en vidensbaseret, eller evidensbaseret, politikudvikling pÃ¥ uddannelsesomrÃ¥det. Formandskabet ønsker, at vi drøfter, hvorledes vi kan bruge forskning og forskningsresultater bedre inden for det uddannelsespolitiske omrÃ¥de.

·        Der er en stigende international interesse for netop dette tema. Jeg kan nævne, at OECD har afviklet en række workshops med udgangspunkt i bl.a. amerikanske og engelske erfaringer. Det har mundet ud i et samarbejde, som Holland har taget initiativ til, og som vi ogsÃ¥ er aktive deltagere i. Det tyske formandskab har taget temaet op pÃ¥ en nyligt afholdt konference, og det er sandsynligt, at EU vil følge op med yderligere initiativer.

·        Jeg hilser drøftelsen pÃ¥ rÃ¥dsmødet velkommen. Med den nylige etablering af det nye Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning har vi taget et vigtigt skridt. Det er oprettet blandt andet pÃ¥ grund af anbefalinger i et OECD review af dansk pædagogisk forskning.

·        Forskning, praksis og politik har levet i adskilte sfærer, men nu skabes der grundlag for et Ã¥bent og mere forpligtende samspil. Grundlæggende er ideen med clearinghouse at tilvejebringe et kvalificeret samtalegrundlag for forskere, praktikere og politikere.

·        Med det nye clearinghouse fÃ¥r vi afdækket, hvad der virker bedst. Hvilke pædagogiske metoder giver f.eks. de bedste resultater i en bestemt praksissituation. Der er sÃ¥ledes ikke tale om ny forskning, men om søgning efter ”pædagogisk guld” i det bjerg, som udgøres af den allerede eksisterende pædagogiske forskning.

·        En udvikling af en evidensbaseret praksis betyder, at lærerne kan inddrage den til enhver tid bedste forskningsbaserede viden i samspil med en professionel, faglig vurdering.

·        Jeg frygter ikke, at der med dette lægges op til ny kontrol med forskningen eller, at der udvikler sig en ”kogebogsforskning”, hvor lærere vil fÃ¥ foreskrevet, hvordan de skal undervise i bestemte sammenhænge. Friheden til at forske og friheden til at udvikle innovativ praksis forbliver uantastet, mens vi pÃ¥ den politiske side fÃ¥r et bedre grundlag at arbejde pÃ¥.

·        Jeg ser frem til at høre, hvilke initiativer der er iværksat i andre medlemslande pÃ¥ dette omrÃ¥de.

3. Punkter vedrørende ungdomsdelen

·        Første punkt pÃ¥ ungdomsomrÃ¥det er vedtagelsen af en rÃ¥dsresolution om lige muligheder for alle unge og deres aktive deltagelse i samfundslivet.

·        Det tyske formandskab har pÃ¥ ungdomsomrÃ¥det valgt at gøre ”lige muligheder for og social integration af alle unge” til det centrale tema. Det er jo vanskeligt at erklære sig uenig i de mÃ¥lsætninger. Der bør gøres mere for at fÃ¥ alle unge i gang med en uddannelse eller et arbejde – det er alle landene i Europa vist enige om.

·        Regeringens mÃ¥lsætninger pÃ¥ omrÃ¥det er velkendte: Flere i uddannelse, bedre uddannelser og øget adgang til arbejdsmarkedet for alle unge – arbejdsløsheden blandt unge er lav i Danmark og bør ogsÃ¥ blive det pÃ¥ europæisk plan.

·        Den europæiske Ungdomspagt fra 2005 danner udgangspunktet for vores fælles indsats - den bør gÃ¥ hÃ¥nd i hÃ¥nd pÃ¥ omrÃ¥derne uddannelse, beskæftigelse, sociale og kulturelle forhold. Vi skal sørge for at strikke tilbud sammen til de unge, der er fleksible og mÃ¥lrettede pÃ¥ samme tid.

·        Det er ogsÃ¥ vigtigt at bruge det nye program ”Aktive Unge” i den proces. Programmet løber fra 2007 til 2013 og giver unge en række muligheder for at deltage aktivt i samfundslivet pÃ¥ tværs af grænserne i Europa. .

·        Jeg kan derfor støtte formandskabets forslag til resolution som et godt værktøj i den fremtidige proces.

- - - o 0 o - - -

·        Andet punkt pÃ¥ denne del af rÃ¥dsmødet vedrører vedtagelse af et sæt rÃ¥dskonklusioner om de fremtidige perspektiver for europæisk samarbejde pÃ¥ ungdomsomrÃ¥det.

·        Vi skal desuden have en drøftelse om samme emne. Det havde vi ogsÃ¥ sidst vi mødtes i februar mÃ¥ned i Ã¥r.

·        Ligesom i februar er udgangspunktet implementeringen af Ungdomspagten fra 2005. Jeg mener stadig, at en fornuftig ungdomspolitik mÃ¥ tage sit udgangspunkt i, at vi betragter de unge som en kreativ ressource, som skal have rammer til at udfolde sig i.

·        Det gælder derfor først og fremmest om at skabe bedre muligheder for unge - især pÃ¥ uddannelses- og beskæftigelsesomrÃ¥det. Vi skal ogsÃ¥ sørge for, at de ressourcesvage unge fÃ¥r muligheder pÃ¥ omrÃ¥der, der matcher deres kvalifikationer og behov for at udfolde sig.

·        Jeg kan derfor tilslutte mig formandskabets oplæg til debat og forslaget til rÃ¥dskonklusioner i den foreliggende form.Â