Samlenotat til møde i Rådet (uddannelse, ungdom og kultur) den 24 - 25. maj 2007
3. Forslag til rådsresolution om en sammenhængende ramme for indikatorer og benchmarks for monitorering af fremskridt vedrørende Lissabon målsætningerne inden for uddannelse og erhvervsuddannelse (side 2)
- vedtagelse
- orientering fra Kommissionen om meddelelsen â€En sammenhængende ramme af indikatorer og benchmarks for monitorering af fremskridt vedrørende Lissabon mÃ¥lsætninger inden for uddannelse og erhvervsuddannelseâ€, KOM(2007) 61
- orientering fra Kommissionens om meddelelsen â€En ramme for den europæiske statistiske undersøgelse om sprogkompetencerâ€, KOM(2007) 184.
4. Vidensbaseret politikudvikling inden for uddannelsesområdet (side 10)
- udveksling af synspunkter
Ungdom
5. Forslag til resolution vedtaget af RÃ¥det, og repræsentanter for medlemsstaternes regeringer forsamlet i RÃ¥det, om â€Etablering af lige muligheder for alle unge – fuld deltagelse i samfundslivet†(side 13)
- vedtagelse
6. Forslag til konklusioner vedtaget af Rådet, og repræsentanter for medlemsstaternes regeringer forsamlet i Rådet, om de fremtidige perspektiver for europæisk samarbejde på ungdomsområdet
(side 16)
- vedtagelse samt udveksling af synspunkter
1. Forslag til rådsresolution om en sammenhængende ramme for indikatorer og benchmarks for monitorering af fremskridt vedrørende Lissabon målsætningerne inden for uddannelse og erhvervsuddannelse
- vedtagelse
- orientering fra Kommissionen om meddelelsen â€En sammenhængende ramme af indikatorer og benchmarks for monitorering af fremskridt vedrørende Lissabon mÃ¥lsætninger inden for uddannelse og erhvervsuddannelseâ€, KOM(2007) 61
- orientering fra Kommissionens om meddelelsen â€En ramme for den europæiske statistiske undersøgelse om sprogkompetencerâ€, KOM(2007) 184.
1. Resumé
Rådet ønsker, at Rådet vedtager en resolution om udviklingen af en sammenhængende ramme for indikatorer og benchmarks for monitorering af fremskridt vedrørende Lissabon målsætningerne inden for uddannelse og erhvervsuddannelse. Der er tale om en ramme, som successivt vil blive udfyldt, når de rette betingelser er til stede. Kommissionen vil kort præsentere de to meddelelser for Rådet.
2. Baggrund.
Der er gradvist siden 2003 blevet arbejdet hen mod udviklingen af et bedre grundlag for vurdering af, hvorledes det gÃ¥r med gennemførelsen af mÃ¥lsætningerne for arbejdsprogrammet â€Uddannelse og erhvervsuddannelse 2010â€. Der blev i 2005 identificeret 5 benchmarks pÃ¥ omrÃ¥det, og der samarbejdes med OECD og andre internationale organisationer om at styrke det statistiske grundlag. Kommissionens to meddelelser skal ses som elementer i denne proces.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Efter dansk opfattelse er resolutionen i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Formål og indhold
A.
Meddelelse fra Kommissionen om â€En sammenhængende ramme af indikatorer og benchmarks for monitorering af fremskridt vedrørende Lissabon mÃ¥lsætninger inden for uddannelse og erhvervsuddannelseâ€, KOM(2007) 61
Kommissionen anvender i dag 29 indikatorer og fem benchmarks til at mÃ¥le fremskridt vedrørende Lissabon mÃ¥lsætninger inden for uddannelse og erhvervsuddannelse. Kommissionen ser et behov for at identificere en ny ramme, der fuldt ud reflekterer de politiske prioriteter inden for arbejdsprogrammet â€Uddannelse og erhvervsuddannelse 2010â€. Der er i meddelelsen identificeret følgende otte politikomrÃ¥der inden for strategien:
1. Forbedre lighed inden for uddannelse og erhvervsuddannelse
2. Fremme effektivitet i uddannelse og erhvervsuddannelse
3. Gøre livslang læring en realitet
4. Nøglekompetencer hos yngre mennesker
5. Modernisere skoleuddannelse
6. Modernisere erhvervsuddannelse (Københavner processen)
7. Modernisere videregående uddannelse (Bologna processen)
8. Beskæftigelsesdygtighed
Kommissionen foreslår, at der anvendes tyve indikatorer til at beskrive og følge udviklingen på de nævnte otte områder. De tyve indikatorer er:
1. Deltagelse i før-skole uddannelse
2. Specialundervisning (special needs education)
3. Frafald
4. Færdigheder i læsning, matematik og naturfag
5. Sprogkompetencer
6. IKT færdigheder
7. Demokratisk kompetence (civic skills)
8. At lære at lære
9. Gennemførelse af ungdomsuddannelser
10. Skoleledelse
11. Skolen som et mangeartet lokalt lærecenter
12. Faglig udvikling af lærere og andre undervisere (trainers)
13. Lagdeling i uddannelses- og erhvervsuddannelsessystemer
14. Gennemførelse af videregående uddannelser
15. Tværnational studentermobilitet inden for videregående uddannelse
16. Voksnes deltagelse i livslang læring
17. Voksnes færdigheder
18. Befolkningens uddannelsesniveau.
19. Investeringer i uddannelse og erhvervsuddannelse
20. Udbytte af uddannelse og erhvervsuddannelse.
Ni af disse indikatorer eksisterer allerede, mens elleve er under udvikling, heraf nogle i samarbejde med andre internationale organisationer som OECD.
I meddelelsens konklusioner inviteres Rådet til at tilslutte sig den foreslåede ramme, at yde fuld støtte til fortsat udvikling af de nye indikatorer i rammen, og at samarbejde om udviklingen af dataindsamlingen til Det Europæiske Statistiske System gennem de relevante statistiske arbejdsgrupper.
Medlemslandene opfordres til at deltage fuldt ud i statistiske undersøgelser, der bygger på de nye indikatorer i rammen samt at samarbejde om at sikre implementeringen af sådanne undersøgelser.
Kommissionen vil arbejde videre med udviklingen af ramme og rapportere tilbage til Rådet, når der er grundlag herfor.
- - - o 0 o - - -
B.
Meddelelse fra Kommissionens om â€En ramme for den europæiske statistiske undersøgelse om sprogkompetencerâ€, KOM(2007) 184.
Det Europæiske RÃ¥d opfordrede pÃ¥ sit møde i marts 2002 i Barcelona til, at der sker en â€forbedring af beherskelsen af grundlæggende færdigheder, navnlig ved meget tidligt at undervise børn i mindst to fremmedsprog (fastlæggelse af en indikator for sprogkundskaber i 2003)â€[1].
Kommissionen behandlede i sin meddelelse â€Den europæiske indikator for sprogkompetence†(KOM(2005) 356) problemstillingen vedrørende etablering af en sÃ¥dan indikator. I RÃ¥det konklusioner af 18. - 19. maj 2006 (2006/C 172/1) opfordres Kommissionen til at arbejde videre med de udestÃ¥ende tekniske og metodiske spørgsmÃ¥l. Det blev understreget, at medlemsstaterne ikke mÃ¥ pÃ¥lægges unødige administrative og finansielle byrder.
Kommissionen blev desuden anmodet om at aflægge skriftlig rapport til Rådet inden udgangen af 2006 om, hvordan arbejdet skrider frem, og i givet fald om eventuelle udestående spørgsmål.
I meddelelsen angiver Kommissionen, at man vil være i stand til at gennemføre den første statistiske undersøgelse om sprogkompetencer i første halvår af 2009.
Formålet med undersøgelsen vil være at skaffe medlemslandene, politiske beslutningstagere, lærere m.v. pålidelige og sammenlignelige data om fremmedsprogskompetencer i EU. Undersøgelsen sigter mod at tilvejebringe viden om unges flersproglighed, om god praksis og gode resultater samt om fremskridt i forhold til målsætningen om forbedring af fremmedsprogsindlæring.
Kommissionen anfører, at rammen for den statistiske undersøgelse vil være følgende:
Sprogfærdigheder, der skal testes
I den første dataindsamlingsrunde vil der blive gennemført test af tre sprogfærdigheder: læsekompetence, lyttekompetence og skriftlig kompetence. I efterfølgende undersøgelser vil talefærdighed også blive testet.
Sprog, der skal testes
Blandt de fem sprog, der undervises mest i, vælges det første og andet mest underviste sprog i medlemslandene. For lande, der ønsker at teste andre sprog, stilles undersøgelsesværktøjet til rådighed.
Referenceramme
Det formodes, at test bedst kan gennemføres på ISCED 2 og ISCED 3 niveau (folkeskolens sluttrin og ungdomsuddannelse)
Øvrig dataindsamling
Der vil blive udarbejdet spørgeskemaer til studerende, lærere, skoleledere og regeringer.
Undersøgelsens omfang
Undersøgelsen vil respektere generelle videnskabelige standarder for dataindsamling i internationale statistiske undersøgelser. Det vil være en målsætning at fremskaffe pålidelige og sammenlignelige resultater med det mindst mulige udvalg af elever.
Test instrumenter
Der vil blive anvendt både computerbaserede test og papir og blyant test
Udgifter til implementering af undersøgelsen
De europæiske udgifter vil blive afholdt af EU mens de nationale udgifter skal afholdes af medlemslandene. Kommissionen anfører, at ved en vurdering af de nationale udgifter, kan medlemslandene som et udgangspunkt forvente et udgiftsniveau, der ligger på linie med andre internationale statistiske undersøgelser som PISA og TIMSS. Ydermere, anføres det, kan denne undersøgelse blive dyrere som følge af en meget høj kompleksitet.
National organisering
De deltagende lande skal sikre, at den nødvendige organisatoriske struktur er til rådighed for gennemførelsen af undersøgelsen.
Implementering af undersøgelsen
Kommissionen forventer, at der kan gennemføres test og pilotundersøgelse i foråret 2008. Selve undersøgelsen ønsker Kommissionen gennemført i første halvår af 2009.
- - - o 0 o - - -
C.
Med resolutionen vil man bidrage til styrkelse af kvaliteten af det europæiske statistiske system, og sideløbende vil man styrke samarbejdet med andre internationale organisationer, der er aktive på dette område med henblik på både at forbedre internationale data og deres sammenlignelighed og at undgå duplikering. Endvidere vil et sådant samarbejde kunne tilvejebringe data, som det ikke er muligt at finde inden for det europæiske statistiske system.
Identifikation, definering og implementering af en sammenhængende ramme for indikatorer og benchmarks er en løbende proces. Der er enighed om, at udviklingen af nye indikatorer skal ske med fuld respekt for medlemsstaternes ansvar for organisering af deres uddannelsessystem, samt at der ikke må være unødvendige administrative eller finansielle byrder for de organisationer og institutioner, der berøres.
Resolutionen bygger i høj grad pÃ¥ Kommissionens meddelelse om â€En sammenhængende ramme for indikatorer og benchmarks for monitorering af fremskridt inden for Lissabon-strategiens mÃ¥lsætninger pÃ¥ uddannelses- og erhvervsuddannelsesomrÃ¥detâ€.
I udkastet til resolution er der identificeret 16 nøgleindikatorer, som Kommissionen opfordres til at arbejde videre med. De 16 indikatorer er inddelt i fire grupper:
A.    Fuldt ud anvende følgende otte indikatorer, der bygger på eksisterende data, og som allerede er defineret:
· deltagelse i før-skole uddannelse
· frafald
· færdigheder i læsning, matematik og naturfag
· gennemførelse af ungdomsuddannelser
· gennemførelse af videregående uddannelser
· voksnes deltagelse i livslang læring
· tværnational studentermobilitet inden for videregående uddannelse
· befolkningens uddannelsesniveau.
B.     For følgende tre indikatorer, der bygger på eksisterende data, men endnu ikke kan siges at være endeligt defineret, skal Kommissionen fremsende yderligere materiale til Rådet, herunder deres komposition, datagrundlag, omkostninger og andre relevante tekniske specifikationer:
· specialundervisning (special needs education)
· IKT færdigheder
· investeringer i uddannelse og erhvervsuddannelse.
C.     For følgende tre indikatorer, der er under udvikling med andre internationale organisationer, skal Kommissionen forsætte udviklingen og rapportere tilbage til Rådet, særligt om deltagelse af EU medlemslande og om dækningen af EU's statistiske behov:
· demokratisk kompetence (civic skills)
· voksnes færdigheder
· faglig udvikling af lærere og undervisere.
D.    For følgende to indikatorer, som stadig er i en udviklingsproces, og som skal baseres på nye statistiske EU undersøgelser, skal Kommissionen yderligere undersøge sagen og rapportere tilbage til Rådet:
· sprogkompetencer
· at lære at lære.
Før der iværksættes nye statistiske undersøgelser i relation til de indikatorer, der er nævnt under punkterne C og D, skal Kommissionen fremsende relevante rapporter til Rådet. Disse skal omhandle følgende aspekter:
Endelig opfordres Rådet og Kommissionen til at samarbejde tæt om det videre arbejde, herunder at arbejde for en målsætning om, at indikatorerne i rammen dækker alle medlemslande.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Meddelelserne samt forslaget til resolution har ikke i sig selv væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget. Dersom regeringen beslutter sig for at iværksætte en eller flere statistiske undersøgelser, vil dette medføre medudgifter, der i givet fald vil blive afholdt inden for ministeriets rammer.
9. Høring
Forslaget har været drøftet på et møde den 3. maj 2007 i EU-specialudvalget vedrørende uddannelse. Der fremkom her følgende bemærkninger:
I relation til studentermobilitet nævnte Organisationen for Handelsskolernes Ledelser (HFI), at det fra CIRIUS forlyder, at det er vanskeligt at få data, og at der dermed kan være problemer med validiteten. HFI udtrykte endvidere bekymring for udviklingen i forbindelse med andet fremmedsprog, idet det var tydeligt, at sprogkundskaberne på handelsskolerne var faldende. HFI ville gerne se nogle tal.
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) fandt, at diverse råd og udvalg udefra bør inddrages og have indflydelse, så det ikke bare bliver et rent ministerielt anliggende.
Landsorganisationen i Danmark (LO) syntes, det så fornuftigt ud – både fra Kommissionens og den danske regerings side (vidensgrundlaget), men man bør vurdere indsatsen i forhold til udbyttet. På VEU-feltet foreligger der statistik.
Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) bemærkede, at skal brugen af indikatorer støtte debatten om fortsat udvikling af uddannelsesområdet, så er det vigtigt at man investerer i en fortsat udvikling af nye indikatorer. Fx er det i relation til IKT færdigheder vigtigt at kunne måle, hvordan computere anvendes i undervisningen.
Danske Lærerorganisationer International (DLI) gav udtryk for, at det er et problem, at vi ikke ved, hvad der skal mÃ¥les. De angivne data skal være sammenlignelige pÃ¥ tværs af uddannelser og â€kulturerâ€. Desuden var det en meget udgiftskrævende opgave, hvorfor det ogsÃ¥ var vigtigt at finde en balance. Med hensyn til indikatorerne pÃ¥ lærere ville DLI endvidere gerne se, hvordan lærerne er rustede til det globaliserede samfund.
Undervisningsministeriet nævnte, at der er en sammenhæng mellem indikatorer og evidensbaseret uddannelsespolitik. Regeringen har taget initiativ til en styrket indsats pÃ¥ voksen- og efteruddannelsesomrÃ¥det, og der vil blive fulgt op pÃ¥ reformen.Â
Kommunernes Landsforening (KL) henviste i forbindelse med indikatoren â€faglig udvikling af lærere og undervisere†til, at det kunne være svært at fÃ¥ opgjort data om læreres og underviseres faglige udvikling.
Undervisningsministeriet nævnte, at man skal arbejde videre med dette samt i øvrigt samarbejde med OECD.
Akademikernes Centralorganisation (AC) synes, det er godt at fÃ¥ nogle tal pÃ¥ bordet, og ligeledes er diskussionerne om problemerne vigtige.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     Â
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
For så vidt angår Kommissionens meddelelse om en sammenhængende ramme af indikatorer og benchmarks for monitorering af fremskridt vedrørende Lissabon målsætninger inden for uddannelse og erhvervsuddannelse finder regeringen, at det er fornuftigt at arbejde hen mod etablering af en samlet ramme. Kommissionens forslag skønnes imidlertid at være for omfattende og ambitiøse.
For så vidt angår meddelelsen fra Kommissionens om en ramme for den europæiske statistiske undersøgelse om sprogkompetencer finder regeringen, at der er tale om et yderst ambitiøst projekt, hvor forholdet mellem omkostninger og nytteværdi må overvejes meget nøje.
For så vidt angår udkastet til rådsresolution er regeringen enig i, at en gradvis udvikling af arbejdet med indikatorer og benchmarks vil være til stor nytte. Bedre muligheder for at sammenligne resultater og metoder blandt EU's medlemslande vil give mulighed for at styrke de gensidige læringsprocesser.
Regeringen finder samtidig, at det er en proces, der skal gennemføres over en årrække, og at medlemslandene får mulighed for at deltage i nye statistiske undersøgelser ud fra en vurdering af forholdet mellem politiske ønsker og relevans sammenholdt med omkostningsniveauet og belastningen i uddannelsessystemet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemsstater kan støtte udkastet til rådsresolution.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
2. Vidensbaseret politikudvikling inden for uddannelsesområdet
- udveksling af synspunkter
1. Resumé
Formandskabet ønsker, at Rådet tager en debat om vidensbaseret politikudvikling inden for uddannelsesområdet. Til styring af debatten har formandskabet stillet to spørgsmål.
2. Baggrund.
Det tyske formandskab har som en del af sit program ønsket at lægge vægt på en debat om udviklingen af vidensbaseret politikformulering inden for uddannelsesområdet. Bl.a. har man med udgangspunkt i et forskningsperspektiv ønsket at sætte fokus på det videnskabelig grundlag for vidensbaseret politikformulering på uddannelsesområdet
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formandskabet henviser til, at der er behov for at opfordre til etablering af en evalueringskultur og til at udvikle vidensbaseret uddannelsespolitik og praksis som grundlag for større effektivitet og lighed i uddannelsessystemet.
Kommissionen har endvidere til hensigt at støtte medlemslandene i udveksling af god praksis i form af peer-learning aktiviteter, og man planlægger at vedtage en meddelelse i juli 2007 om, hvordan det kommende samarbejde på dette område kan gennemføres.
Den stigende interesse for dette område er ligeledes knyttet til arbejdet med at etablere en sammenhængende ramme for indikatorer og benchmarks. Et bedre statistisk grundlag vil - alt andet lige - give bedre grundlag for politiske beslutninger.
Formandskabet fremhæver, at der ifølge flere OECD rapporter er følgende nøgleudfordringer i forhold til at forbedre forbindelsen mellem forskning, politik og praksis:
Etablering: Sammenlignet med andre politikområder, f.eks. socialpolitik og beskæftigelsespolitik, har uddannelsesforskning i øjeblikket en mere begrænset effekt på politikudvikling. Dette skyldes til en vis grad, at der ikke anvendes så store ressourcer til denne forskning, samt at der ofte rejses tvivl om dens relevans og kvalitet.
Spredning: I de fleste medlemslande er uddannelsesforskning ofte vanskelig at få adgang til og ofte ikke umiddelbart forståelig. Der kan også være tale om, at der ikke er nok fora for samarbejde mellem forskere, policymakers og folk, der arbejder i uddannelsessystemet. En tættere forbindelse mellem forskning, politik, praktik og evaluering er nødvendig. Dette kan, som det allerede er ved at ske i nogle medlemslande, foregår ved etablering af partnerskaber, kommunikationsnetværk og mægler- agenturer.
Anvendelse: Policymakers og folk, der arbejder i uddannelsessystemet, har ofte ikke mulighed for at bruge uddannelsesforskning effektivt i deres arbejde. Tilsvarende har folk, der arbejder i uddannelsessystemet, ofte ikke mulighed for at dele deres egne faglige erfaringer med forskere og andre kolleger og derved øge vidensbasen. Dette problem kunne bl.a. imødegås ved at bygge partnerskaber mellem de forskellige miljøer.
Formandskabet har på denne baggrund opstillet følgende spørgsmål:
1.     Hvilke initiativer kunne medlemslandene iværksætte:
        a)  for yderligere at udvikle deres kapacitet i relation til relevant og brugbar uddannelsesforskning?
        b)  for at forstærke brugen af forskning og anden viden i uddannelsespolitik og praktik?
2.     Hvilke initiativer kunne støttes på EU niveau?
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU´s budget.
9. Høring
Forslaget har været drøftet på et møde den 3. maj 2007 i EU-specialudvalget vedrørende uddannelse. Punktet blev på mødet drøftet i sammenhæng med punkt 3, hvorfor bemærkningerne til dette punkt også er relevante her. Der fremkom desuden følgende bemærkninger:
LO kunne i papiret se mange fornuftige initiativer, men LO var mere tilbageholdende med hensyn til evaluering etc.: Hvordan virker reformer? Hvordan bliver de mere policy-orienterede? LO så gerne et samspil mellem de involverede aktører og ministeriet, samt at der bør afsættes passende ressourcer.
Danske Studerendes FællesrÃ¥d (DSF) sÃ¥ ligeledes gerne aktørerne pÃ¥ banen. Hvordan vil man bruge â€advisory boards†og de forskellige â€stakeholdersâ€?
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at der arbejdes med udvikling af en vidensbaseret politikudvikling på uddannelsesområdet. Dette ligger i forlængelse af arbejdet med at udvikle en evalueringskultur – en feed-back kultur. Regeringens konsekvente initiativer som opfølgning på PISA resultaterne understøtter dette.
Det er endvidere et område, der har været behandlet i OECD regi, hvor man netop har besluttet at gå videre med et mindre studie. Fra dansk side arbejder vi i samarbejde med det nederlandske undervisningsministerium på at lave et pilotprojekt, der kan forelægges Kommissionen med henblik på medfinansiering.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemsstater kan støtte formandskabets forslag til debat.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5.      Forslag til resolution vedtaget af RÃ¥det, og repræsentanter for medlemsstaternes regeringer forsamlet i RÃ¥det, om â€Etablering af lige muligheder for alle unge – fuld deltagelse i samfundslivetâ€
- vedtagelse
1. Resumé
Gennem vedtagelsen af en Rådsresolution ønsker formandskabet at øge medlemsstaternes og Kommissionens og de unges fælles indsats i arbejdet med at skabe lige muligheder for alle unge og styrke deres aktive deltagelse i samfundslivet.
2. Baggrund.
Som led i implementeringen af â€Det Europæiske Ã…r for lige Muligheder for alle 2007†ønsker det tyske formandskab ogsÃ¥ at sætte fokus pÃ¥ unges lige muligheder og aktive deltagelse i samfundslivet.
PÃ¥ ungdomsomrÃ¥det koordinerer Tyskland, Portugal og Slovenien de tre landes samarbejde under overskriften â€Social og erhvervsmæssig integration af unge.†Tyskland har valgt at gøre â€lige muligheder for og social integration af alle unge†til et centralt tema. Her ønsker man især større fokus pÃ¥ unge, der er dÃ¥rligt stillede som følge af deres socioøkonomiske omstændigheder og pÃ¥ en aktiv indsats og engagement fra de unge selv.
Social og erhvervsmæssig integration af unge er endvidere et vigtigt indsatsomrÃ¥de i det nye program â€Aktive Unge 2007-2013.†Som led heri er der udarbejdet en strategi med vægt pÃ¥ bl.a. at sikre svage unge andel i og glæde af de aktiviteter, der bliver iværksat under programmet.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Efter dansk opfattelse er resolutionen i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Formål og indhold
Formålet med resolutionen er at give unge bedre muligheder – og mere ansvar – for aktiv deltagelse i samfundslivet.
Dette ligger i direkte forlængelse af vedtagelsen af den Europæiske Ungdomspagt i 2005 og bidrager yderligere til implementeringen heraf. Her har de europæiske ungdomsministre fremhævet fire temaer som særligt væsentlige:
Resolutionsforslaget opfordrer medlemsstaterne og Kommissionen til at bidrage til den strukturerede dialog med de unge på alle niveauer. Det kan fx ske ved:
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Spørgsmålet er ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU's budget.
9. Høring
Forslaget har været drøftet på et møde i EU-specialudvalget vedrørende uddannelse den 3. maj 2007. Der fremkom følgende synspunkter:
DLI henviste til, at der i resolutionsudkastet var anvendt begrebet â€flexicurityâ€. DLI spurgte, hvad dette betyder i denne sammenhæng, hvortil Undervisningsministeriet svarede, at der her tænkes pÃ¥ smidige beskæftigelsesmuligheder.
DA sagde, at â€flexicurity†intet har med løn at gøre, men at vi er â€fleksibleâ€.
AC anførte, at der i almindelig er svært at fÃ¥ udenlandske samarbejdskolleger til at se det fornuftige i â€flexicurity†tankegangen
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark støtter formandskabets forslag.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemsstater kan støtte formandskabets forslag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6        Forslag til konklusioner vedtaget af Rådet, og repræsentanter for medlemsstaternes regeringer forsamlet i Rådet, om de fremtidige perspektiver for europæisk samarbejde på ungdomsområdet.
- vedtagelse samt udveksling af synspunkter
1. Resumé
Formandskabet ønsker en drøftelse og efterfølgende vedtagelse af et sæt rådskonklusioner om de fremtidige perspektiver for det europæiske ungdomspolitiske samarbejde. Til brug herfor har formandskabet udarbejdet tre spørgsmål.
2. Baggrund.
På rådsmødet den 16. februar 2007 fremlagde det tyske formandskab i samarbejde med de kommende portugisiske og slovenske formandskaber et refleksionspapir om de fremtidige perspektiver for europæisk ungdomspolitik.
PÃ¥ baggrund af ministrenes drøftelser pÃ¥ mødet ønsker formandskabet nu vedtaget et sæt rÃ¥dskonklusioner om emnet som indledning til en refleksionsproces over de næste 10 Ã¥rs politik pÃ¥ ungdomsomrÃ¥det. Man ønsker at gøre en slags â€midtvejsstatusâ€, siden den Ã¥bne koordinationsmetode blev introduceret pÃ¥ ungdomsomrÃ¥det i 2002, og inden en evaluering heraf efter beslutning i RÃ¥det skal finde sted i 2009.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Efter dansk opfattelse er konklusionen i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Formål og indhold
Konklusionsudkastet fremhæver den Ã¥bne koordinationsmetode og Den Europæiske Ungdomspagt fra 2005 som udgangspunkter for diskussionen. Pagten fokuserer pÃ¥ fire omrÃ¥der som særligt vigtige for unges â€aktive medborgerskab:â€
1. Â Deltagelse i samfundslivet i bred forstand
2.  Tilstrækkelig information til unge om relevante aktiviteter m.v.
3. Â Frivillige aktiviteter, og
4.  Større viden om og forståelse af unge.
Samtidig understreges betydningen af vedtagelsen af det nye program Aktive Unge 2007-2013 som et vigtigt instrument i processen med at fremme den â€strukturerede dialog†med de unge med det formÃ¥l at øge deres aktive deltagelse i samfundslivet pÃ¥ alle niveauer.
På den baggrund ønsker formandskabet gennem konklusionsudkastet at sætte særlig fokus på, at den fremtidige indsats på europæisk og nationalt plan bør sigte mod en forbedring af unges sociale og erhvervsmæssige integration ved at:
· give alle unge bedre muligheder for at erhverve de nødvendige færdigheder og kompetencer,
· sikre bedre og mere fleksibel overgang mellem uddannelse og beskæftigelse (â€flexicurityâ€),
· fremme unges â€entreprenørskabâ€,
· forbedre unges levevilkår i multikulturelle samfund,
· fremme unges respekt for menneskerettigheder og værdier som tolerance, gensidig respekt, forskellighed og solidaritet så vel som at bekæmpe alle former for diskrimination,
· fremme mulighederne for en sund livsstil hos unge,
· fremme unges betingelser for et lykkeligt familie- og privatliv,
· forbedre unges socio-økonomiske livsbetingelser både i byen og på landet,
· tilstræbe udvikling af tværsektorielle politikker og en â€struktureret dialog†med de unge for at nÃ¥ disse mÃ¥l,
· regelmæssigt at indsamle og afrapportere data om unges livsvilkår og livsbetingelser med respekt for den åbne koordinationsmetode,
· forbedre kontinuitet, sammenhæng og gennemsigtighed i de ungdomspolitiske dagsordener ved tilrettelæggelsen af de fremtidige 18-måneders formandskabsperioder,
· sikre udveksling af gode eksempler pÃ¥ tværs af landegrænserne pÃ¥ bÃ¥de lokalt og regionalt plan med særlig vægt pÃ¥ â€peer learningâ€-aktiviteter og pÃ¥ udarbejdelsen af et sæt vejledende retningslinier for godt samarbejde pÃ¥ ungdomsomrÃ¥det.
På baggrund af de fremhævede forslag til indsatsområder inviteres ministrene til at diskutere følgende tre spørgsmål:
1. Hvordan kan man i en rapport bedst, dvs. mest fremadrettet beskrive europæiske unges generelle situation, det europæiske samarbejde og den fremtidige udvikling på ungdomsområdet - og hvem bør involveres i udarbejdelsen af rapporten?
2. Hvordan fremmer vi udvekslingen af erfaringer om arbejdet med ungdomsspørgsmål på lokalt og regionalt plan? – Og hvordan bør rollefordelingen mellem europæiske, nationale og lokale aktører og de unge være?
3. Hvordan kan ungdomsministrene i Rådet bedst fremme diskussionen om de fremtidige perspektiver for det europæiske samarbejde på ungdomsområdet?
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Spørgsmålet er ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU's budget.
9. Høring
Punktet har været drøftet på et møde den 3. maj 2007 i EU-specialudval-get vedrørende uddannelse. Der fremkom ingen bemærkninger til dette punkt på mødet.
Â
10. Regeringens generelle foreløbige holdning
Regeringens holdning er uændret i forhold til diskussionen på rådsmødet den 16. februar 2007.
Regeringen støtter det nuværende arbejde på ungdomsområdet, som både består af konkret støtte til en bred vifte af ungdomsaktiviteter via det nye Ungdomsprogram og et mere policyrettet analysearbejde baseret på Hvidbogen om Unge fra 2002 ved hjælp af den åbne koordinationsmetode. Ungdomspagten, der primært retter sig mod sektorpolitikker som uddannelse, beskæftigelse og sociale forhold, er et integreret led i de nationale reformprogrammer, hvorfor den primære opfølgning herpå sker gennem de koordinerede nationale rapporter.
Fra dansk side ser man gerne en udvikling af samarbejdet på fællesskabsniveau, dersom dette sker på frivilligt grundlag og med udgangspunkt i konkrete nationale behov. Regeringen kan derfor støtte, at aktiviteter, der understøtter dette, iværksættes, f.eks. ved etablering af en række områder (clusters), der kan danne basis for udveksling af best practice landene imellem.
Regeringen finder imidlertid ikke, at der bør etableres en ny særlig koordineret indsats af Rådet (ungdomsområdet) på fællesskabsniveau i forhold til Ungdomspagten og Lissabon-strategien, da dette skønnes at ville etablere et nyt unødigt bureaukratisk niveau.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemsstater vil kunne tilslutte sig formandskabets oplæg til debat og udkastet til rÃ¥dskonklusioner. Der er ikke pÃ¥ nuværende tidspunkt klarhed over de enkelte landes holdning til de fremlagte spørgsmÃ¥l.Â
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet (uddannelse, ungdom og kultur) den 16. februar 2007.