Til Styrelsen for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Grundskolen

Notat om status på de nationale test – stade og baggrund

16. april 2007

 


Til Styrelsen for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Grundskolen

Notat om status på de nationale test – stade og baggrund

16. april 2007

 

Dokument nr.     

Revision nr.        4

Udgivelsesdato    16.04.2007

 

Udarbejdet          VILH

Kontrolleret          KSP

Godkendt            VILH

 


Indholdsfortegnelse

1            Indledning                                                                                        2

2            Konklusion                                                                                       3

 

 

 

 

1                       Indledning

De nationale test skal danne grundlag for vejledning af den enkelte elev og for den videre planlægning og tilrettelæggelse af undervisningen samt for underretning af forældrene om elevens udbytte af undervisningen.

 

I maj 2007 skal den første version af de 3 første test implementeres. Det drejer sig om test til dansk/læsning på 8. klassetrin, matematik på 6. klassetrin og fysik/kemi på 8. klassetrin.

 

Tjenesteyder har indtil nu gennemført følgende proces i forbindelse med udviklingen af spørgsmål til testene:

 

Processen resulterer i en opgave-bank, der indeholder tilstrækkeligt med opgaver til alle elever i den første obligatoriske test i maj 2007. Spørgsmålene er alle afprøvet af 5-600 elever inden de godkendes efter en aftalt forskningsbaseret metode (en Rasch-model). Det er i projektforløbet aftalt, at databanken i maj 2007 så vidt muligt skal bestå af ca. 900 godkendte spørgsmål for hver af de 3 test. Målet bygger på, at der er tilstrækkeligt med spørgsmål til at gennemføre 3 runder test (1 obligatorisk og 2 frivillige), som det vil være tilfældet fra 2008. I 2007 gennemføres kun en testrunde, hvorfor det reelle behov for antal spørgsmål i 2007 er langt mindre end det opstillede mål.    

 

En af projektets udfordringer har været det store tidspres, projektet har været underlagt fra starten. Desuden har der været store udfordringer vedr. fastlæggelse af de faglige testområder samt den forskningsbaserede metode til vurdering af spørgsmålene.

2                       Konklusion

Stadevurderingen af projektet og analysen af afprøvningsresultaterne giver tjenesteyder grundlag for at konkludere, at første version af de it-baserede test i dansk/læsning 8. klasse, matematik 6. klasse og fysik/kemi 8. klasse kan implementeres pr. 1. maj 2007, dog med det forbehold, at testen gennemføres med 7 af de oprindeligt planlagte 9 profilområder

 

I forbindelse med brugen af det udviklede it-system og analyse af spørgsmålene til de it-baserede test er der identificeret nogle områder, hvor de opstillede målsætninger ikke fuldt ud kan imødekommes.

 

Efter analysen af hvert af de ni profilområder har den forskningsbaserede model påvist, at 7 af profilområderne har en sådan konstruktion, at der kan sammensættes en testbank inden for disse områder med et tilstrækkeligt antal spørgsmål til gennemførelse af en test. De syv områder er fordelt sådan, at der indgår to eller tre profilområder i hvert af de tre testfag.

 

To profilområder har ikke umiddelbart kunnet leve op til den forskningsbaserede model. For testen i Dansk/læsning gælder det profilområdet Afkodning, hvor der ikke er udviklet et tilstrækkeligt antal godkendte spørgsmål, og for testen i Matematik gælder det profilområdet Tal og algebra, hvor der ikke har kunnet identificeres et tilstrækkeligt antal spørgsmål inden for et sammenhængende færdighedsområde.

 

Der gøres i nedenstående nærmere rede for de konkrete profilområder. Bortset fra ovenstående to profilområder, er der ingen af områderne, der umuliggør iværksættelsen af de it-baserede test pr. 1. maj 2007 som planlagt. 

 

 

It-systemet

I forbindelse med idriftsættelse af it-systemet til booking og opgaveafprøvning har der været visse tekniske problemer, med begrænsede forsinkelser og enkelte udfald til følge. Disse problemer har ikke haft betydning for den samlede afprøvning af testene. Der gennemføres en generalprøve af it-systemet med afvikling af de it-baserede test den 25. april for at sikre, at testene kan afvikles problemfrit på skolerne fra 1. maj 2007.

 

Opgavebanken

Den forskningsbaserede analyse og godkendelse af spørgsmålene til de it-baserede test har afvist et større antal spørgsmål end forventet. Derfor er der desværre ikke i alle profilområder et antal spørgsmål i opgavebanken svarende til Undervisningsministeriets målsætning. For syv af de ni profilområder er der et tilstrækkeligt antal spørgsmål til at gennemføre testen i maj/juni 2007, idet skolerne i forbindelse med de første test ikke har mulighed for yderligere at gennemføre to frivillige test.

 

For de to sidste profilområder (Dansk/læsning – Afkodning og Matematik – Tal og algebra) er der identificeret så få spørgsmål, at imødegåelsesforanstaltninger er iværksat.

 

Tjenesteyder vurderer, at det ikke vil være muligt at etablere en tilstrækkelig stor opgavebank til testen i Dansk/læsning-Afkodning og anbefaler, at der ikke gennemføres test i dette profilområde pr. 1. maj 2007.

 

Der er iværksat en række tiltag med henblik på at øge antallet af opgaver i Matematik – Tal og algebra, men det er dog ikke sandsynligt, at opgavebanken vil indeholde det ønskede antal spørgsmål pr. 1. maj 2007. Derfor anbefaler tjenesteyder, at dette profilområde ikke indgår i den første version af den nationale test.

 

Analysen af det tidsforbrug eleverne brugte til løsning af opgaverne i opgavebanken ved opgaveafprøvningen er endnu ikke færdig for alle testområder, men de foreløbige resultater peger på, at elevernes tidsforbrug i gennemsnit er mindre end ønsket. Det er imidlertid ikke realistisk at overføre elevernes tidsforbrug fra opgaveafprøvningen til det tidsforbrug, eleverne anvender i forbindelse med gennemførelse af de adaptive test, hvor der netop stilles fagligt udfordrende spørgsmål på elevens niveau. Derfor vil tidsforbruget per opgave blive ca. dobbelt så højt som ved opgaveafprøvningen, hvor den adaptive testtilgang ikke er anvendt. Der vil på den baggrund være tilstrækkeligt med spørgsmål i opgavebanken til at gennemføre den første version af testen, sådan at der afsættes 45 min. til gennemførelse af testen i Fysik/kemi, mens der kun afsættes 30 min. til gennemførelse af testen i Dansk/læsning og Matematik.

 

Der udvikles yderligere spørgsmål til opgavebanken inden næste gennemførelse af test (februar 2008) der sikrer, at målsætningen om antal og tidsforbrug opfyldes.

 

Testens dækningsområde.

Undervisningsministeriet har udvist en særlig bekymring for de allersvageste elevers gennemførelse af testen, specielt omkring antallet af spørgsmål, der er målrettet de allersvageste elever. Afprøvningen af spørgsmålene og den efterfølgende analyse viser, at der er en god fordeling af spørgsmålene på de fem opstillede sværhedskategorier med en betydelig overrepræsentation af spørgsmål i begge ender af skalaen (de letteste og de sværeste).  Opgavebanken indeholder derfor tilstrækkeligt mange spørgsmål til alle elevgrupper, også de fagligt stærkeste og svageste.

 

Med den information vi har fra afprøvningen af opgaver er der intet der tyder pÃ¥, at der ikke er en brugbar og tilstrækkelig mængde opgaver til alle elever i Folkeskolen, hvilket ogsÃ¥ er hvad vi skriver i konklusionen vedrørende testens dækningsomrÃ¥de ovenfor.  Men vi kan ikke give en absolut garanti, da opgaverne hidtil kun er afprøvet pÃ¥ en meget lille andel af de svageste elever.