Uddannelsesudvalget 2006-07
UDU Alm.del Bilag 31
Offentligt
Finansminister Thor Pedersen
Finansministeriet
Christiansborg Slotsplads 1
1218 København K
J.nr. ACU-18.10.06Ref.: JJDato: 18.10.06
Emne: Bevilling 2007 til Centre for Undervisningsmidler
På vegne af Foreningen af Centre for Undervisningsmidler (de nuværende amtscentre for undervisning)tillader jeg mig at fremhæve en akut problematik, der er opstået under udregningen af bevillingstal for2007 til området.I såvel lovgrundlaget som i det efterfølgende udvalgsarbejde i Undervisningsministeriets regi er derunderstreget, at centrene skal bevare opgave- og målgruppeprofil – og det er også politisk understreget atkommunalreformen ikke er en sparereform men en indholdsreform, således at de midler, der pt. er tilrådighed for opgaven, også vil være det i efterfølgende når amtscentrene pr. 1. januar 2007 integreres iCentre for Videregående Uddannelser (CVU).Jeg vil gerne understrege at selve konstruktionen og de i udvalgsarbejdet beskrevne opgaver og funktionerer helt tilfredsstillende, og vi ser frem til de muligheder, det fremover giver i bestræbelserne på at ydeservice til uddannelser i verdensklasse.Imidlertid tyder alt lige nu på, at centrene ufrivilligt og uforståeligt bliver udsat for en voldsom besparelseunder udregning af bevillingstallene for 2007. Endnu mere uforståelig bliver det, når det tilsyneladendeikke er hensigten, men snarere forskellige udgaver af talakrobatik i henholdsvis Finansministeriet ogUndervisningsministeriet der bevirker bevillingsnedgangen. En nedgang der vil få alvorlige konsekvenserfor såvel opgaveløsning som medarbejdere.Problematikken kan kort beskrives i følgende punkter:1. metodeteknisk fejl
I forbindelse med at Frederiksberg og Københavns kommuner er med i den nuværende lov omamtscentre sker der op til kommunalreformens vedtagelse en separation mellem primærkommunale ogamtskommunale udgifter på dette område i de 2 kommuner. Dette aftales med såvel Finansministerietsom Undervisningsministeriet. Alligevel er det nu i Finansministeriets udregning blevet til enbevillingsreduktion der ”tørres” af på alle landets øvrige centre. Beløbet her svarer til 9 mill. kr. påårsbasis.Det er både urimeligt og ukorrekt at hente en primærkommunal omlægning i den samlede ramme forden nuværende amtskommunale ramme til amtscenterdrift.
2. Omkostninger til drift
I en opgørelse af 2003-økonomien for amtscentrene har Undervisningsministeriet opgjort deadministrative omkostninger ved den amtskommunale drift af centrene til kr. 11 millioner kr.Det er på uforklarlig vis af Finansministeriet fremskrevet til kun 8,2 mill. kr. i 2007 !Dette beløb skal dels dække løn til overførte medarbejdere fra amterne samt den administrativeressource der fremover skal bruges på CVU.Selv uden fremskrivning fra 2003 til 2007 mangler der 2,8 mill. kr. for at opgaven kan løses på 2003-niveau.
3. Hvor er resten af bevillingen ?
En gennemgang af indberettede bevillingstal for området for 2006 viser at den samledeamtskommunale bevilling til området i 2006 udgør 221,3 mill. kr. . Herfra skal trækkes udgifter tilhusleje, ejendomsskatter og udvendig vedligehold – i alt 13 mill. krSkal bevilling 2007 blot matche den for 2006 skal den således udgøre 208,3 mill. kr.Men i Finansministeriet er dette tal udregnet til 192 mill. kr. Tilsyneladende ikke fordi man ønsker atlægge en besparelse ind, men alene fordi de forskellige amters konteringspraksis er sværtgennemskuelig for Finansministeriet. Men det er centrene der åbenbart skal betale prisen i forhold tilat der mangler 16,3 mill. kr. for at tallene går op (heraf udgør de under pkt. 1 nævnte metodetekniskefejl 9 mill. Kr.).Hvor er de blevet af ? Hvilken kasse lægges de i ? Hvorfor skal de ikke bruges til formålet ?
4. Hvilket år lægges til grund ?
Udgangspunktet i forhold til kommunalreformen har været, at hvad der var til rådighed i 2006 er ogsåtil rådighed i 2007. I overensstemmelse hermed arbejder Finansministeriet ud fra indberetninger om2006-bevillinger. Men når Undervisningsministeriet skal uddele bevillingerne igen for 2007, så tagerman afsæt i 2005-tallene. Det betyder for flere af centrene yderligere en bevillingsreduktion udoverovenstående.
Konsekvenser.
Jeg er udmærket klar over, at 18 – 19 millioner ikke lyder som et voldsomt beløb sammenlignet med deudgifter og de midler der flyttes rundt med i forhold til kommunalreformen som helhed, men for centrenefor Undervisningsmidler betyder de en afgørende forskel på, om vi kan leve op til og løse vores opgavereller ej.Ovenstående problemer i forhold til bevilling 2007 vil sætte de fleste af centrene i en meget svær situation.Der er centre der vil blive udsat for besparelser på op til 12 % af den normale bevillingsramme – samtidigmed at der skal lønnes medarbejdere overført fra amterne og betales driftsbidrag til et CVU.Da op mod 80 % af en amtscenterbevilling er placeret i lønninger vil det – hvis ovenstående situation ikkeændres – betyde at centrene står i et uløseligt dilemma. Enten vil der ikke være midler til almindelig drift
og dermed kan opgaverne ikke løses. Det vil være i modstrid med de løfter bl.a. KL fik omkringplaceringen af Centre for Undervisningsmidler i CVU-strukturen.Eller også skal besparelsen hentes på løn – dvs. der skal afskediges medarbejdere – i størrelsesordenen ca.40 personer på landsplan som direkte konsekvens af kommunalreformen. Det vil være i modstrid med deløfter medarbejdere i amter og kommuner har fået.
Denne henvendelse skal ses som en orientering med ønsket om, at det er muligt at handle på sagen i såvelFinansministeriet som i Undervisningsministeriet – nu da det mest af alt drejer sig om metodespørgsmål.Men for Centrene for Undervisning vil det være altafgørende at få situationen ændret.På forhånd tak for velvillig behandling.
Venlig hilsen
Jens Juulsgaard LarsenamtscenterchefFmd. Foreningen af Centre for Undervisningsmidler