Udvidet støtteordning til talenter


For at give unge dygtige elever mulighed for at udvikle deres talent allerede i ungdomsårene mens de samtidig tager en ungdomsuddannelse foreslår LH en udvidelse af støtteordningen til elitesportsudøvere til også at omfatte unge med stort talent indenfor iværksætteri, forskning og politik. Unge med talent og stort engagement indenfor disse områder har behov for en fleksibel uddannelse for at udvikle deres talenter. Derfor foreslår LH følgende tiltag fra Team Danmarks tilbud til sportsudøvere overført:

 

Forlængede ungdoms- og erhvervsuddannelser

For at give talenterne mere tid til at udvikle og arbejde med deres talenter gives mulighed for forlængede uddannelsesforløb på både gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelser. Den gymnasiale uddannelse forlænges med 1 år og giver dermed færre timer og lektier i hverdagene, så der er tid til at pleje talentet. Erhvervsuddannelserne tilrettelægges individuelt efter behovet hos den enkelte ansøger.

 

Fleksibilitet under uddannelsen

Fleksibilitet er et nøgleord i et støtteforløb. Talenter med stort arbejde har ofte behov for særlig fleksibilitet med hensyn til afleveringsfrister på opgaver, mulighed for fri til timer på grund af vigtige opgaver og orientering fra uddannelsesinstitutionen i rigtig god tid, så arbejdet kan koordineres bedst muligt med hensyn til terminsprøver, eksamener og studieture.

 

Flytning af eksamen

Selvom der har været orientering i god tid fra uddannelsesinstitutionen kan der stadig komme vigtige ting oveni hinanden – f.eks. et vigtigt møde med en stor kunde for iværksætteren lige oven i eksamenen. Derfor bør der være mulighed for at søge om flytning af eksamen uden yderligere unødvendig forlængelse af uddannelsen.

 

Supplerende undervisning

Mange aktiviteter kan betyde en del fraværsdage for talenterne og de kan derfor risikere at komme lidt bagefter de andre elever. Derfor bør der være mulighed for at søge en supplerende undervisning så eleven stadig får mulighed for at følge med de andre i klassen.

 

LH ønsker så vidt det er muligt at eleverne på denne ordning stadig går i klasse med elever på de almindelige uddannelsesforløb så de stadig oplever de positive sider ved den forskellighed i personer som præger det danske uddannelsessystem, og så de ikke sidder for fast i miljøet ved at gå i klasse kun med elever på samme ordning som dem.

De ovennævnte tiltag skal sammensættes efter den enkelte elevs behov. Ud fra ansøgning og samtale med eleven vurderes hvilke støttemuligheder der er behov for i hver enkelt sag.

 

LH er naturligvis klar over at der skal opsættes en række kriterier for udvælgelsen af hvilke personer der er egnede til deltagelse i en sådan ordning, men da der ikke er deciderede landshold ligesom i sport foreslår LH at der i Undervisningsministeriet oprettes et udvalg for hvert af områderne med kompetence til at godkende og afvise ansøgninger. Udvalgene sammensættes med dygtige personer inden for hvert felt der dermed kan vurdere talentets størrelse og personer med stor pædagogisk og psykologisk viden som kan vurdere om ansøgeren mentalt er stærk nok.