TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning |
Åbent samråd i Folketingets Uddannelsesudvalg |
Titel |
Samrådsspørgsmål W-Z om folkeskolens afsluttende prøver |
MÃ¥lgruppe |
Folketingets Uddannelsesudvalg |
Arrangør |
Folketingets Uddannelsesudvalg |
Tid og sted |
Disposition
1. Samrådsspørgsmål W
2. Samrådsspørgsmål X
3. Samrådsspørgsmål Y
4. Samrådsspørgsmål Z
â€Vil ministeren redegøre for de seneste mange mÃ¥neders skiftende meldinger om eksamensfag og eksamensformer i folkeskolen?â€
Svar:
Sidste forår vedtog et bredt flertal i Folketinget nogle nødvendige og grundlæggende ændringer af de afsluttende prøver i folkeskolen.Det er nu obligatorisk at deltage i folkeskolens afgangsprøver, og der er indført 4 nye prøvefag. Hver elev skal aflægge 7 prøver, hvoraf 2 bestemmes ved udtræk (lodtrækning).
Ændringerne var et led i indsatsen for at styrke fagligheden i folkeskolen.
Fagenes identitet er styrket, og fagene er gjort ligeværdige. Og alle elever, der forlader folkeskolen, får en afgangsprøve.
Helt overordnet finder jeg, at folkeskolens afgangsprøver på udmærket vis kombinerer de mundtlige og skriftlige aspekter af undervisningen, og at de belyser elevernes kundskaber og færdigheder ud fra en række synsvinkler, som er relevante både i national og international sammenhæng.
Vi har fra Undervisningsministeriets side været meget opmærksomme på behovet for at informere skolerne om ændringerne.
Lovforslag nr. L 101 om de nye prøveregler blev fremsat den 7. december 2005 og vedtaget den 29. marts 2006.
Den 29. maj 2006 informerede ministeriet i et nyhedsbrev til alle kommunalbestyrelser, skoleforvaltninger og skoleledere om prøvefagene og prøveformerne i skoleåret 2006/07.
Den 19. juni 2006 informerede ministeriet om nærmere indhold og form af de nye prøver.
Den 29. september 2006 offentliggjorde ministeriet vejledninger til prøverne.
Undervisningsministeriet har siden udsendt eksempler på de skriftlige prøver i historie, samfundsfag, kristendomskundskab, retskrivning og læsning.
Senest har ministeriet den 30. januar 2007 udsendt eksempler på de skriftlige prøver i engelsk, tysk og fransk.
Det har hele tiden været regeringens hensigt, at fagene til udtræk skal omfatte både mundtlige og skriftlige prøver. Det fremgår udtrykkeligt af bemærkningerne til lovforslag nr. L 101.
Men lærernes arbejdstidsaftale har indtil for nylig forhindret dette.
Derfor er det glædeligt, at Kommunernes Landsforening og Lærernes Centralorganisation den 18. januar 2007 indgik en aftale, der giver mulighed for at vælge mundtlig prøve i de humanistiske fag til udtræk.
Jeg har selvfølgelig fulgt op på denne mulighed, og efter aftale med forligspartierne bag folkeskoleloven - og i overensstemmelsen med aftalen mellem KL og LC - kunne ministeriet allerede den 24. januar 2007 melde ud, at kommuner og skoler får valget mellem mundtlig og skriftlig prøveform i år.
Jeg kunne selvfølgelig godt have ønsket mig, at KL og LC var blevet enige noget før.
Men jeg ville heraf ikke drage den konsekvens at afskære kommunerne og skolerne fra allerede i år at benytte sig af muligheden for mundtlige prøver.
Jeg kan oplyse, at 389 ud af 1.723 skoler (dvs. 23 pct.) har valgt at skifte fra skriftlig til mundtlig prøveform i mindst ét fag.
â€Vil ministeren begrunde, hvorfor det angiveligt efter ministerens mening er rimeligt at foretage disse hyppige og forhastede ændringer i forhold til fagenes afslutning? Burde elever og lærere ikke fra begyndelsen af undervisningen i et fag vide, om det kunne eller skulle afsluttes med en prøve og i hvilken prøveform?â€
Svar:
Som det fremgik af min besvarelse af det forrige spørgsmål, var det først med aftalen mellem KL og LC den 18. januar 2007, at der blev grundlag for at afholde mundtlige prøver.
Og allerede den 24. januar 2007 kunne Undervisningsministeriet - efter aftale med forligspartierne bag folkeskoleloven og i overensstemmelsen med aftalen mellem KL og LC - melde ud, at kommuner og skoler får valget mellem mundtlig og skriftlig prøveform i år.
Jeg ville som nævnt ikke afskære kommunerne fra allerede i år at benytte muligheden for at afholde mundtlige prøver.
Med hensyn til de ændringer, der følger af de nye prøveregler, vil der – når prøverne skal aflægges - være gået mere end et år siden vedtagelsen af lovforslaget, og Undervisningsministeriet har løbende informeret om prøverne og deres indhold.
â€Vil ministeren redegør for, hvordan lærerne og censorer i folkeskolen er uddannet i at bruge den nye karakterskala og om dette er tilstrækkeligt betryggende?â€
Svar:
Den nye karakterskala blev indført med bekendtgørelse nr. 448 af 18. maj 2006 og skal anvendes i folkeskolen fra 1. august 2007.
Undervisningsministeriet har med henblik at
implementere den nye skala tilrettelagt en indsats på tre niveauer:
- Skoleledere og chefer for børne- og kulturforvaltningerne.
- Medarbejderne i Centre for undervisningsmidler samt kommunale skole- og
 udviklingskonsulenter.
- Lærerne i folkeskolen.
Ministeriet har i perioden januar –februar 2007 gennemført informationsmøder for skoleledere og chefer med deltagelse af 1.100 personer fra folkeskolen, de frie grundskoler, efterskoler samt husholdnings- og håndarbejdsskoler.
Tilsvarende har der også været møde i begyndelsen af februar 2007 for medarbejderne i Centre for undervisningsmidler samt kommunale skole- og udviklingskonsulenter.
Med hensyn til lærerne i skolen har ministeriet den 14. marts 2007 sendt en brev til kommuner, folkeskoler, de frie grundskoler, efterskoler samt husholdnings- håndarbejdsskoler, der annoncerer, at vi er i gang med planlægningen af de landsdækkende informationsmøder for lærerne.
Formålet med møderne vil være at sætte lærerne i stand til at anvende den nye karakterskala og deltage i formidlingen af information om den nye karakterskala på skolen.
Der bliver tale om informationsmøder både før og efter sommerferien, og jeg forventer, at det bliver i størrelsesordenen 7-10 møder før ferien og omkring 35 møder efter ferien. Møderne tilrettelægges regionsvis og i et samarbejde med kommunerne.
Sideløbende hermed drøfter ministeriet med Centrene for undervisningsmidler, hvorledes centrene efter sommerferien kan udbyde yderligere en kursusrække i den nye karakterskala.
Med hensyn til censorerne rekrutteres disse jo fra de berørte institutioner og har derigennem mulighed for at deltage i informationsmøder. Ligeledes afholder ministeriets fagkonsulenter informationsmøder for de beskikkede censorer.
Med disse initiativer er jeg ganske tryg ved, at vi vil få udbredt et grundigt forhåndskendskab til brugen af den nye karakterskala blandt lærerne og censorerne.
â€Vil ministeren, inden samrÃ¥det, sende en skematisk oversigt over eksamen og eksamensformer i 2001 og processer frem til de prøver, som man forventer afholdt som afslutning pÃ¥ skoleÃ¥ret 2006/07?â€
Svar:
Jeg har inden dette samråd sendt udvalget oversigt over prøveformerne fra 2001 frem til 2006 samt en oversigt over ændringer af regelgrundlaget med begrundelser herfor.