Prøveformer

Folkeskolens afgangsprøver – 9. klasse

 

 

Fag

Prøveform 2001

Prøveform 2003

Prøveform 2005

Prøveform 2006

Dansk

Skriftlig prøve:

Retstavning

Skriftlig fremstilling

 

Mundtlig prøve

Skriftlig prøve:

Retstavning

Skriftlig fremstilling

 

Mundtlig prøve

Skriftlig prøve:

Retstavning

Skriftlig fremstilling

 

Mundtlig prøve

Skriftlig bunden prøve:

Retskrivning og Læsning

Skriftlig fremstilling

 

Mundtlig bunden A eller B prøve

 

Matematik

Skriftlig prøve:

Færdighedsdel

Problemløsningsdel

 

Mundtlig prøve *

Skriftlig prøve:

Færdighedsdel

Problemløsningsdel

 

Mundtlig prøve *

Skriftlig prøve:

Færdighedsdel

Problemløsningsdel

 

Mundtlig prøve **

Skriftlig bunden prøve:

Matematiske færdigheder

Matematisk problemløsning

 

Engelsk

Mundtlig prøve

 

Mundtlig prøve

 

Mundtlig prøve

 

Mundtlig bunden prøve

Skriftlig prøve til udtræk

 

Tysk

Fransk

Mundtlig prøve

 

Mundtlig prøve

 

Mundtlig prøve

 

Mundtlig og skriftlig prøve til udtræk

 

Fysik/kemi

Praktisk og mundtlig prøve *

 

Praktisk og mundtlig prøve *

 

Praktisk/mundtlig ** og skriftlig prøve

Praktisk/mundtlig ** bunden prøve

 

Biologi

 

 

Praktisk/mundtlig og skriftlig prøve

Skriftlig prøve til udtræk

 

Geografi

 

 

 

Skriftlig prøve til udtræk

 

Historie

 

 

 

Mundtlig og skriftlig prøve til udtræk

 

Samfundsfag

 

 

 

Mundtlig og skriftlig prøve til udtræk

 

Kristendomskundskab

 

 

 

Mundtlig og skriftlig prøve til udtræk

 

HÃ¥ndarbejde

Praktisk prøve

 

Praktisk prøve

 

Praktisk/mundtlig prøve

 

Praktisk/mundtlig prøve

 

 

Sløjd

Praktisk prøve

 

Praktisk prøve

 

Praktisk/mundtlig prøve

 

Praktisk/mundtlig prøve

 

 

Hjemkundskab

Praktisk prøve *

 

Praktisk prøve *

 

Praktisk/mundtlig prøve *

 

Praktisk/mundtlig prøve *

 

 

* individuel prøve eller prøve i grupper på 2-3 elever

** individuel prøve


Undervisningsminister Bertel Haarders skriftlige svar til medlem af Folketinget Margrethe Vestager (RV) på spørgsmål af 1. december 2006 (nr. S 1245)

 

 

”Vil ministeren i en skematisk, kronologisk form redegøre for alle ændringer vedrørende folkeskolens afgangsprøver både lovændringer og ændringer i bekendtgørelser o.lign, det kan f.eks. være den konkrete prøveform, for de seneste 5 år, og vil ministeren begrunde, hvorfor ændringerne er foretaget?”

 

Svar (endeligt):

Jeg kan henvise til det nedenfor opstillede.

 

Regelgrundlag

 

Begrundelse

Bekendtgørelse nr. 1233 af 11. december 2002 om ændring af bekendtgørelse om folkeskolens afsluttende prøver mv. og om karaktergivning i folkeskolen

- afholdelse af folkeskolens afsluttende prøver i udlandet.

At hjemle prøveafholdelse i dansk for elever, der opholder sig i udlandet.

Lov nr. 300 af 30. april 2003 om ændring af folkeskoleloven

- afgangsprøven i fysik/kemi ændres til også at omfatte biologi.

Styrkelse af naturfagene gennem øget tværfaglighed.

Lov nr. 360 af 19. maj 2004 om ændring af folkeskoleloven

- afgangsprøven i fysik/kemi og biologi ændres til også at omfatte geografi.

Styrkelse af naturfagene gennem øget tværfaglighed. Styrket afprøvning af elevernes kundskaber og færdigheder i naturfagene, samtidig med at hvert af naturfagene får mulighed for at bevare sin faglige profil.

Bekendtgørelse nr. 350 af 19. maj 2005 om karakterskala og anden bedømmelse

- ny fælles karakterbekendtgørelse for uddannelserne.

Styrkelse af sammenhæng og stabilitet på tværs af uddannelsernes prøve- og eksamenssystemer.

Bekendtgørelse nr. 351 af 19. maj 2005 om prøver og eksamen i folkeskolen og i de almene og studieforberedende ungdoms- og voksenuddannelser

- ny fælles prøvebekendtgørelse for de nævnte uddannelsesområder.

Som ovenstående.

Bekendtgørelse nr. 737 af 14. juli 2005 om ændring af bekendtgørelse om formålet med undervisningen i folkeskolens fag og obligatoriske emner med angivelse af centrale kundskabs- og færdighedsområder (slutmål) og trinmål

- de mundtlige prøver i matematik, biologi og fysik/kemi beskrives som individuelle

- muligheden for gruppeprøver ophører.

Regeringen lægger vægt på, at eksamensbeviset tilhører den enkelte og derfor også skal afspejle den enkeltes viden og kompetence. Individuelle prøver skal derfor være den absolutte hovedregel.

Lov nr. 313 af 19. april 2006 om ændring af folkeskoleloven

- obligatoriske afgangsprøver; historie, samfundsfag samt kristendomskundskab bliver prøvefag. Afskaffelse af den fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi.

At sikre yderligere incitament til, at alle unge har en god faglig ballast, når de forlader folkeskolen og dermed bedre forudsætninger for at gennemføre en ungdomsuddannelse. Imødekommelse af kritik af den fælles prøve i naturfagene.

Bekendtgørelse nr. 728 af 26. juni 2006 om ændring af bekendtgørelse om formål, trin- og slutmål for folkeskolens fag og emner samt om folkeskolens afsluttende prøver (Fælles Mål m.v.) (Folkeskolens afgangsprøve, bundne prøvefag, prøvefag til udtræk og frivillige prøvefag).

Beskrivelse af rammer og indhold vedrørende prøveformerne i de enkelte fag som følge af lov nr. 313 af 19. april 2006.

Bekendtgørelse 752 af 30. juni 2006 om ændring af bekendtgørelse om prøver og eksamen i folkeskolen og i de almene og studieforberedende ungdoms- og voksenuddannelser

(Folkeskolens afsluttende prøver, censorer ved folkeskolens skriftlige afgangsprøver og fritagelse for aflæggelse af folkeskolens afgangsprøve).

Som ovenstående.

 

Bertel Haarder