Noter til www.kvis 2007/08: udarbejdet af Ole Hansen januar 2007. [email protected]

 

 

Generelt:                            Undervisningsministeren har besluttet at www.kvis.org skal fortsætte i 2007 og 08. Undervisningsministeriet yder i perioden tilskud til portalens drift på ca. 1.5 mill kroner.

 

Portalen lægges på UNI-C’s server som en del af EMU – men opretholder sin egen adresse www.kvis.org

                     

Et flertal af de nye kommuner har sag ja til at deltage i finansieres af de regionale konsulenter.

 

Indgangen til KVIS findes gennem de nye kommuner.

 

Om KVIS:                          KVIS befinder sig i snitfladerne mellem den almene og den specielle undervisning. KVIS’s mål er at støtte/udfordre beslutningstagere, administratorer, professioner og brugere i at øge folkeskolens rummelighed.

 

Ved udgangen af 2006 var der 10.050 abonnenter på Nyhedsbrevet og 3.2 mil. opkald. Man kunne overveje på sigt, at lade KVIS stå for ’kvalitet i skolen’ for at signalere den sammenhæng, der bør findes mellem den almene undervisning og den specielle.

 

Brugere af KVIS er skolen og dens samarbejdspartnere, beslutningstagere samt ledelse.

 

Problemfelter:                   Der er mindst 4 problemfelter knyttet til overdragelsen/overgangen fra KVIS udfasning 31. december 2006 og til KVIS fortsættelsen i 2007 og 08. En ’anstændig’ overdragelsesforretning med inddragelse af leder og konsulenter har ikke fundet sted:

 

1.      Der er ikke sikret den nødvendige ledelse af den overordnede indsats og koordinering af konsulenternes arbejde. KVIS’s andel i arbejdet omkring rummelige folkeskole risikerer derfor at falde pÃ¥ gulvet. Den centrale leder og koordinator af KVIS programmet 2000 – 06 blev udfaset udgangen af 2006.

 

2.      Den opgavebeskrivelse, som UVM har bedt UNI-C løse er en anden end den opgave, som kommunerne og skolerne vil efterspørge. (konferencer, seminarer, e-learning o.a. udgÃ¥r)

 

3.      Portalen fÃ¥r karakter af den statisk videnopsamler, hvor konsulenternes funktion opfattes som lokale redaktører, der hælder stof ind, som nogen sÃ¥ tager ud igen – den innovative sammenhængskraft mellem forskellige typer af aktiviteter for at fremme rummelighed ophører.

 

4.      De Regionale Udvalg ophører med at arbejde – her mister sÃ¥vel brugere, udførerer som beslutningstagere er vigtigt forum. Her vil uværgeligt gÃ¥ samarbejdsmuligheder og fælles indsatsmuligheder  tabt.

 

Forslag:        Se notat ’Matrix for..’

 

1.      En lignende model bør hurtigst muligt reetableres for at sikre sammenhængen i indsatsen omkring overtagelse af de nye opgaver fra materne samt sikring af det dette sker i fortsættelse af øget rummelighed i folkeskolen.

 

2.      Der skal hurtigst muligt sikres en fortsat ledelse af KVIS

 

3.      Der skal bevilges en større sum til portalen, sÃ¥ det bliver muligt at opretholde dens dynamik, innovation og synergiskabende effekt i perioden. (Det skønner at UVM har bevilliget ca. 50% - 60% af det nødvendige beløb for at indhente efterslæb, drive og udvikle portalen)

 

 

Styregruppe:                     KKR/KL bør nedsætte en styregruppe (repræsentantskab etc) som bliver opgavestilleren. Med skelen til Det Centrale og de regionale udvalg bør denne gruppe sikre de nødvendige samarbejdsflader. Man kan overveje at lave én samler KKR gruppe eller splitte op i regionale grupper.

 

Daglig drift:                       Den daglige ledelse og koordinering skal gennemføre styregruppens beslutninger, innovere og implementere. Sammenhængskraften mellem de regionale konsulenter og andre nøglepersoner skal sikres gennem den daglige drift.

                                            CVU Nordjylland har tilbudt at indgå i et samarbejde herom.

 

Portalsafsnittene:              Her foreslås 4  afsnit:

·        E-Læring (uddannelse)

·        Projekter (udvikling)

·        Samarbejde og netværk (proces)

·        Videndeling (produkt)

                     

Teknisk drift/support:     KVIS protalen bliver teknisk set en del af EMU’en, der er Undervisningsministeriets portal for undervisere.

 

Regionale konsulenter:    2 i Midtjylland, 2 i Syddanmark, 2 i Sjælland og 1 i Hovedstaden pt. ingen i Nordjylland, men dette skønnes muligt at ændre. Konsulenternes ansættelse og tilhørsforhold er meget forskelligt. Man kunne overveje at udlåne dem til KL evt. CVU Nordjylland i perioden 2007/08 og lade koordinering sker herfra.

 

Økonomi:                          Portalens tekniske drift ca. 1.5 mil. betales til UNI-C af UVM, løn til regionale konsulenter af kommunerne – der udestår beslutning om drift af konsulenter samt løn og drift til nødvendig ledelse/koordineringsopgaver.