Hovedpunkter i Bente Sorgenfreys indlæg på Høring om flerfaglige professionshøjskoler den 13. marts 2007

 

·         Der tages i denne tid en række afgørende skridt for at skabe et attraktivt erhvervsrettet videregÃ¥ende uddannelsessystem.

 

·         Aftalen om udmøntningen af globaliseringspuljen giver et godt økonomisk grundlag for reformen.

 

·         Det mÃ¥ forudsættes, at professionshøjskolereformen ikke mÃ¥ udhule økonomien i forhold til eksisterende uddannelser, men derimod bidrager til at give dem et løft.

 

·         Lovforslaget om professionshøjskoler indeholder mange vigtige elementer. Der er lagt en positiv institutionel ramme for uddannelsesopgaven.

 

·         Der er ogsÃ¥ elementer jeg synes skal præciseres. Det gælder bl.a. reglerne om udpegning af repræsentanter til højskolernes bestyrelser og bestemmelserne om samspillet med forskningen.

 

Udfordringer og pejlemærker i næste fase:

En samlet uddannelsessektor

·         MÃ¥let skal fortsat være en samlet uddannelsessektor for alle erhvervsrettede videregÃ¥ende uddannelser, hvad enten de er mÃ¥lrettet den offentlige eller private sektor. Hvis vi deler sektoren i to svækker vi vores muligheder for at udvikle de uddannelser og den viden, der er behov for fremover. Vi risikerer at bygge nye barrierer, barrierer som vi har rigeligt af i forvejen.

 

·         Derfor mÃ¥ der ikke skabes en uafhængig uddannelsessektor, der udbyder særlige professionsbacheloruddannelser mÃ¥lrettet det private arbejdsmarked. Vi skal fastholde mÃ¥let om professionshøjskoler, der har den fulde faglige bredde, og som kan udnytte synergien mellem forskellige omrÃ¥der, fx. sundhed og det teknisk/merkantile omrÃ¥de, og de it-tekniske og humanistiske og samfundsvidenskabelige omrÃ¥der med omrÃ¥dernes viden om kommunikation og organisation.

 

·         De tekniske og merkantile videregÃ¥ende uddannelser skal derfor pÃ¥ sigt indgÃ¥ fuldt og helt i professionshøjskolerne. Her og nu skal der opbygges et ligeværdigt og forpligtende samarbejde mellem akademier og professionshøjskoler – fx. i form af en bindende associeringsmodel. Et samarbejde der er en forudsætning for udbuddet af professionsbacheloruddannelser pÃ¥ omrÃ¥det.

 

·         Et sÃ¥dan ligeværdigt samarbejde forudsætter en styrket akademimodel i form af en egentlig juridisk konstruktion. Erhvervsakademiet som det er nu – dvs. en samarbejdsform – er ikke tilstrækkelig.

Sammenhæng mellem uddannelsesniveauerne

·         En samlet erhvervsrettet videregÃ¥ende uddannelsessektor, der udbyder akademi- og professionsbacheloruddannelser, skal have fokus pÃ¥, at sikre kvaliteten i begge typer videregÃ¥ende uddannelser.

·         Det er samtidigt helt afgørende, at der sikres umiddelbar sammenhæng fra ungdomsuddannelserne til akademi- og professionsbacheloruddannelserne.

 

·         Og sammenhæng til de videregÃ¥ende uddannelser i universitetssystemet. Der mÃ¥ ikke være eller skabes barrierer for, at den enkelte kan bygge ovenpÃ¥ sin sidst opnÃ¥ede uddannelse.

 

·         Sammenhæng kan sikres gennem lovgivning. Sammenhængen behøver ikke være betinget af, at ungdomsuddannelserne og videregÃ¥ende uddannelser fastholdes indenfor samme skolesystem, sÃ¥ledes som nogen foreslÃ¥r pÃ¥ det teknisk-merkantile omrÃ¥de.

 

·         Efter FTF’s opfattelse er det ingen naturlov, at de erhvervsrettede ungdomsuddannelser skal følge med akademierne ind i professionshøjskolen.

Kvalitativt løft til de eksisterende professionsbacheloruddannelser

·         Det er vigtigt, at de nuværende professionsbacheloruddannelser i kraft af reformen opnÃ¥r et sÃ¥vel økonomisk som kvalitativt løft. Vi skal huske pÃ¥, at det er grunduddannelsen for mange unge, der med en professionsbacheloruddannelse fÃ¥r deres første sammenhængende og erhvervskompetencegivende uddannelse. Mange af disse uddannelser skal sikre kvaliteten i de offentlige velfærdsopgaver.

 

·         Der er ikke brug for modulisering eller halve uddannelser pÃ¥ disse omrÃ¥der. FTF vil gÃ¥ skarpt imod en sÃ¥dan udvikling.

Udvikling af nye professionsbacheloruddannelser

·         Professionsbachelorsystemet har mange kvaliteter, som vi ikke udnytter i dag – særligt i forhold til uddannelsesbehovet pÃ¥ det private arbejdsmarked.

 

·         De 8 arbejdsgrupper har leveret spændende oplæg til nye uddannelser.

 

·         Der kan indenfor disse nye uddannelser være behov for større fleksibilitet i uddannelsernes struktur. Men hvis disse uddannelser skal have af- eller pÃ¥stigningsmuligheder skal der være et reelt arbejdsmarkedsbehov og en passende uddannelsesvolumen. Og progression og sammenhæng skal fastholdes. Heller ikke her er der brug for en bevidstløs modulisering eller for en specialisering, der kun kortvarigt imødekommer et behov pÃ¥ arbejdsmarkedet. Vi taler fortsat om sammenhængende og grundlæggende videregÃ¥ende uddannelser.

 

·         De nye uddannelser skal imødekomme tidens behov, men de skal have en faglig tyngde og indeholde en faglig identitet, der sikrer, at uddannelserne er langtidsholdbare og et rigtigt afsæt for en fortsat kompetenceudvikling.

Dialog og samarbejde med uddannelsernes interessenter

·         Med professionshøjskoleloven er der skabt en række vigtige platforme for samarbejdet mellem højskolerne og uddannelsernes interessenter. Jeg tænker pÃ¥ bestyrelser, uddannelsesudvalg og repræsentantskab.

 

·         Det er helt centralt og afgørende for os, at organisationer og aftagere bliver repræsenteret i bestyrelserne.