Baggrundsnotat til brug for Folketingets Uddannelsesudvalgs høring den 13. marts 2007 om flerfaglige professionshøjskoler

­­­­­­­­­­­­­­­­

Regeringen har den 2. marts 2007 indgået aftale med Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre om at danne nye flerfaglige og regionale professionshøjskoler. Reformen skal træde i kraft den 1. januar 2008. Et udkast til lovforslag herom er sendt i offentlig høring, og et lovforslag forventes fremsat for Folketinget den 13. marts 2007. Aftalen er vedlagt som bilag 1.

 

Om formålet med oprettelsen af professionshøjskoler, deres opgaver og styring samt faglighed fremgår bl.a. følgende af aftalen og udkastet til det lovforslag, der er sendt i offentlig høring:

 

1. Formålet med oprettelsen af professionshøjskoler

·        FormÃ¥let er først og fremmest at fremme udmøntningen af globaliseringsaftalens mÃ¥lsætning om, at mindst halvdelen af alle unge skal have en videregÃ¥ende uddannelse i 2015 samtidig med, at færdiggørelsesalderen reduceres.

·        Visionen er, at der om 10 Ã¥r tilbydes langt flere praksisorienterede uddannelser pÃ¥ bachelorniveau overalt i landet, herunder ikke mindst tekniske og merkantile uddannelser rettet mod den private sektor.

·        Væksten skal ske ved at styrke og udvikle de eksisterende uddannelser og ved at udvikle nye tiltag, der kan imødekomme nye behov pÃ¥ sÃ¥vel det offentlige som det private arbejdsmarked. Samfundets øgede kompleksitet stiller forøgede krav til professionsbacheloruddannelserne.

·        Det nødvendiggør en styrkelse af kvaliteten pÃ¥ grunduddannelserne, der fortsat mÃ¥ udvikles for at imødekomme de nye og ændrede krav.

·        Der er imidlertid et faldende optag pÃ¥ professionsuddannelserne. Frafaldet pÃ¥ flere uddannelser er samtidig for højt. Det er nødvendigt at vende denne udvikling. Flere skal starte pÃ¥ en professionsbacheloruddannelse, der fører til arbejde, og frafaldet skal bringes ned. Det forudsætter attraktive uddannelsestilbud.

·        Professionsbacheloruddannelserne er forankret i praksis og kendetegnes af samspillet mellem teori og praksis, der løbende skal sikre tidssvarende og relevante uddannelser af høj kvalitet. Undervisningen skal være baseret pÃ¥ den nyeste viden om erhverv og professioner.

·        Der skal sikres den rette balance mellem praksis og teori, og teorien skal have relevans for praksis. De praksisnære elementer i uddannelserne skal løbende forbedres via kvalitets- og udviklingsarbejde, kompetenceudvikling af lærere og praktikvejledere og samarbejde med aftagerne.

·        Udfordringerne for professionsbacheloruddannelserne forudsætter, at der etableres en stærk sektor, der har en klar profil og rollefordeling i forhold til universiteterne og deres uddannelser. Dermed kan der skabes en stærk profil, der medvirker til, at de mellemlange videregÃ¥ende uddannelser ogsÃ¥ fremstÃ¥r som en ligeværdig mulighed for de unge i deres uddannelsesvalg.

·        Professionshøjskolerne skal som institutioner være ligeværdige samarbejdspartnere til universiteterne, men uddannelsesmæssigt skal de udgøre en selvstændig og tiltrækkende mulighed for valg af videregÃ¥ende uddannelse med klar vægt pÃ¥ praksis og profession.

 

 

 

 

2. Professionshøjskolers opgaver og styring

·        En professionshøjskole har til opgave at udbyde og udvikle praksisnære videregÃ¥ende uddannelser og efter- og videreuddannelse, der pÃ¥ et internationalt fagligt niveau imødekommer behovet for kvalificeret arbejdskraft i sÃ¥vel den private som den offentlige sektor.

·        En professionshøjskole skal sikre, at uddannelsernes videngrundlag er karakteriseret ved professions- og udviklingsbasering, bl.a. gennem samarbejde med relevante forskningsinstitutioner.

·        En professionshøjskole skal dække behovet for udbud af professionsbacheloruddannelser og efter- og videreuddannelse i tilknytning hertil i den region eller del heraf, hvor professionshøjskolen hører hjemme.

·        Der skal skabes og fastholdes attraktive uddannelsesmiljøer overalt i landet, idet stærkere miljøer kan understøtte svagere udkantsmiljøer. Der kan etableres differentierede løsninger i overensstemmelse med de lokale behov.

·        Professionshøjskolerne skal have pligt til at sikre uddannelsesforsyning i alle egne og skal samtidig fungere som regionale videninstitutioner, der har et tæt og stærkt samspil med regionale interessenter, herunder virksomheder, aftagere, regionale vækstfora m.v.

·        En professionshøjskole skal medvirke til at opfylde de studerendes behov for et varieret udbud af uddannelses- og studiemiljøer med forskellige identiteter og profiler.

·        En professionshøjskole skal udvikle eksisterende og nye professionsbacheloruddannelser og efter- og videreuddannelser i tilknytning hertil, udføre udviklingsarbejde og varetage videncenterfunktioner.

·        En professionshøjskole skal blandt andet gennem nationalt og internationalt samarbejde og viden- og kompetenceudvikling bidrage til regional og national udvikling og vækst af erhverv og professioner, herunder i udkantsomrÃ¥der.

·        En professionshøjskole skal samarbejde strategisk og konkret med universiteter. Professionshøjskolen skal endvidere samarbejde med andre relevante forskningsmiljøer og med de erhverv og professioner, som professionshøjskolernes uddannelser retter sig mod.

·        Det indgÃ¥r i overvejelserne, om der skal etableres professionsmasteruddannelser som videreuddannelsestilbud pÃ¥ professionshøjskolerne.

·        En professionshøjskole skal i samarbejde med erhvervsakademier/erhvervsskoler bidrage til udviklingen af de tekniske og merkantile uddannelsesmiljøer.

·        En professionshøjskole fÃ¥r en enstrenget ledelsesstruktur, og bestyrelsen bliver professionshøjskolens øverste myndighed. Bestyrelsen varetager den overordnede og strategiske ledelse af professionshøjskolen og sikrer uddannelsernes kvalitet og udvikling samt en effektiv drift af institutionerne.

·        Bestyrelsen kan have 10 - 15 medlemmer.

·        Der skal i bestyrelsen være personer med erfaring og indsigt i professionsbacheloruddannelser rettet mod private og offentlige erhverv og professioner og med erfaring og indsigt i det private og det offentlige arbejdsmarkeds behov for uddannelserne, herunder i det regionale omrÃ¥de. Der skal endvidere være personer med indgÃ¥ende erfaring i strategisk ledelse, organisation og økonomi.

3. Faglighed

·        De nuværende mange smÃ¥ institutioner og faglige miljøer er karakteriseret ved en faglighed, der er fokuseret pÃ¥ én bestemt profession og dermed er mÃ¥lrettet mod et afgrænset erhvervsomrÃ¥de. De mangler dermed tilstrækkeligt grundlag for at kunne udvikle sig, sÃ¥ledes at de kan imødekomme den øgede kompleksitet i opgaveløsningen pÃ¥ arbejdsmarkedet.

·        Den øgede kompleksitet nødvendiggør en højere kvalitet i grunduddannelsen med forøget faglig dybde og gennem inddragelse af den nyeste viden fra forskningen, herunder især den praksisrelaterede forskning. Men den nødvendiggør ogsÃ¥ muligheder for kombination med nye faglige omrÃ¥der, der ligger ud over de traditionelle professioner.

·        I flerfaglige miljøer vil der være mulighed for:

o       At styrke professionsbachelorernes kompetencer til at tænke, arbejde og samarbejde pÃ¥ tværs af fagomrÃ¥der og pÃ¥ tværs af den offentlige og private sektor, sÃ¥ledes at de har bedre forudsætninger herfor, nÃ¥r de kommer ud pÃ¥ arbejdsmarkedet og dermed kan bidrage til udviklingen af fx nye produkter og metoder. Det kan være f.eks. udvikling af teknisk pædagogisk udstyr inden for IT og udvikling af tekniske behandlingsmetoder, som tager højde for det sundhedsfaglige personales forudsætninger.

o       At udvikle nye flerfaglige uddannelser mÃ¥lrettet mod nye behov pÃ¥ arbejdsmarkedet. PÃ¥ grund af professionsuddannelsernes fokuserede erhvervssigte kombineret med det forhold, at de ofte har været forankrede i monofaglige miljøer, har der – i modsætning til erhvervsskolesektoren og universitetssektoren - ikke været samme tradition for og mulighed for at udvikle nye uddannelser, der kunne imødekomme nye behov pÃ¥ arbejdsmarkedet. Som eksempler pÃ¥ sÃ¥danne succesrige uddannelser kan nævnes handelshøjskolernes uddannelser inden for økonomi/sprog og økonomi/jura, ingeniøruddannelse inden for medicin/teknologi og design/innovation samt uddannelsen i folkesundhed.

o       Gennem efter- og videreuddannelse at styrke professionsbachelorernes kompetencer til at varetage deres profession ved at inddrage fagomrÃ¥der og fag fra andre uddannelser. Det kan være f.eks. pædagogik fra lærer- og pædagoguddannelser samt ledelse, kommunikation og formidling fra det merkantile omrÃ¥de. Det indgÃ¥r i overvejelserne om en fremtidig mulig udvikling, om der skal etableres professionsmasteruddannelser som videreuddannelsestilbud pÃ¥ professionshøjskolerne.

·        Professionshøjskolernes flerfaglighed kan sÃ¥ledes skabe nye vækstlag, der rækker ud over de kendte rammer.

 

4. Vækstlag for faglighed for især nye professionsbacheloruddannelser

 I den politiske aftale af 1. marts 2007 har parterne tilkendegivet enighed om ved Folketingets Uddannelsesudvalgs høring den 13. marts 2007 bl.a. at drøfte og afklare følgende forhold:

·        Etableringen af det nødvendige vækstlag for professionsbacheloruddannelser i forhold til de tekniske og merkantile omrÃ¥der. Det omfatter ogsÃ¥ spørgsmÃ¥let om, hvorledes erhvervsakademier/erhvervsskoler, der i væsentligt omfang udbyder korte videregÃ¥ende uddannelser, kan indgÃ¥ i professionshøjskoler eller etablere tæt samarbejde med disse. Aftalepartierne drøfter i den forbindelse, hvorvidt og under hvilke betingelser erhvervsakademier/erhvervsskoler skal have mulighed for at udbyde mellemlange videregÃ¥ende uddannelser i tæt samarbejde med professionshøjskolerne.

·         Styrkelse af erhvervsakademisektoren.

 

Undervisningsministeriets udgangspunkt for planerne om som led i at etablere professionshøjskoler at styrke det tekniske og merkantile område på professionsbachelorniveauet har været:

 

·        Der etableres én flerfaglig professionshøjskolesektor, hvori det landsdækkende udbud af professionsbacheloruddannelserne er samlet, og skellet mellem offentligrettede og privatrettede uddannelser nedbrydes.

·        Det er endvidere et mÃ¥l at skabe en bedre balance mellem uddannelser rettet mod hhv. den offentlige og den private sektor. I dag er diplomingeniøromrÃ¥det et af de fÃ¥ omrÃ¥der, hvor der er udviklet nye professionsbacheloruddannelser rettet mod det private erhvervsliv, og de har stor betydning for arbejdsmarkedet. Vækstlagene er derfor vitale inden for omrÃ¥der, der retter sig mod bÃ¥de det offentlige og det private erhvervsliv, og erhvervsskolerne, der har de tekniske og merkantile kompetencer, kan bidrage væsentligt til dette vækstlag.

·        Uddannelsesmiljøerne pÃ¥ erhvervsskoler med udbud af erhvervsakademiuddannelser er overvejende af beskedent volumen. Der er følgelig kun et mindre antal erhvervsskoler med et væsentligt udbud af erhvervsakademiuddannelser, der i kraft af dette udbud har de relevante kompetencer i forhold til udvikling af de tekniske og merkantile miljøer, jf. bilag 2.

 

Undervisningsministeriet har peget på tre modeller for skabelse af vækstlag.

 

·        Model 1: Fusion af en erhvervsskole med en professionshøjskole
Modellen indebærer, at erhvervsskolen indgår i professionshøjskolen på linje med CVU’er eller enkeltstående MVU-institutioner og kan tildeles midler fra professionshøjskolen til at opgradere uddannelsesudbuddet, der kan føre til en akkreditering og godkendelse til udbud af professionsbacheloruddannelser.

·        Model 2: Partnerskab med en professionshøjskole
Modellen indebærer, at erhvervsskolen i fællesskab med en professionshøjskole – baseret på en gensidig forpligtende aftale - kan udvikle institutionernes faglige miljøer, sådan at professionshøjskolen efter en akkreditering kan godkendes til udbud af de professionsbacheloruddannelser, der samarbejdes om. Midler til opgradering gives til professionshøjskolen, men øremærket formålet.

·        Model 3: Oprettelse af yderligere professionshøjskoler, hvor det er nødvendigt for at sikre den regionale uddannelsesforsyning af professionsbacheloruddannelser
Modellen indebærer oprettelse af yderligere flerfaglige professionshøjskoler end nævnt i høringsudkastet til lovforslaget med den specifikke opgave at udvikle og udbyde professionsbacheloruddannelser på det tekniske og merkantile område, hvor erhvervsskoler indgår, hvis det er nødvendigt for at sikre den regionale uddannelsesforsyning af sådanne uddannelser. Modellen kan anvendes, hvor det ikke gennem fusion eller partnerskab er lykkedes at sikre, at en professionshøjskole eller en professionshøjskole i partnerskab med en eller flere erhvervsskoler dækker behovet for udbud af professionsbacheloruddannelser inden for det tekniske og merkantile område i regionen.

 

·        Der skal samtidig med, at der etableres en stærk professionshøjskolesektor og opgradering af visse merkantile og tekniske erhvervsskolemiljøer, ske en styrkelse af erhvervsakademisektoren ved:

·        Der er afsat midler fra globaliseringspuljen til at gøre erhvervsakademiuddannelserne mere attraktive, sÃ¥ flere unge pÃ¥begynder og gennemfører en uddannelse. Uddannelserne skal i højere grad mÃ¥lrettes arbejdsmarkedets behov, og virksomhedspraktik skal være obligatorisk pÃ¥ alle erhvervsakademiuddannelser. Adgangen fra relevante erhvervsuddannelser til erhvervsakademiuddannelserne skal lettes.

·        Alle erhvervsakademiuddannelser skal akkrediteres, jf. det fremsendte notat om reform af de korte og mellemlange videregÃ¥ende uddannelser. De udbydere, der fÃ¥r en akkreditering, skal indgÃ¥ i et erhvervsakademisamarbejde.

·        Erhvervsakademimodellen skal styrkes og lovfæstes.


 

BILAG 1

 

Aftale om professionshøjskoler for videregående uddannelser

 

I forlængelse af aftale af 20. juni 2006 om fremtidens velstand og velfærd og investeringer i fremtiden og aftale af 2. november 2006 om udmøntning af globaliseringspuljen har regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) indgået aftale med Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre om at danne nye flerfaglige og regionale professionshøjskoler. Reformen skal træde i kraft den 1. januar 2008.

Professionshøjskolernes opgave og formål
· En professionshøjskole har til opgave at udbyde og udvikle praksisnære videregående uddannelser og efter- og videreuddannelse, der på et internationalt fagligt niveau imødekommer behovet for kvalificeret arbejdskraft i såvel den private som den offentlige sektor.
· En professionshøjskole skal sikre, at uddannelsernes videngrundlag er karakteriseret ved professions- og udviklingsbasering, bl.a. gennem samarbejde med relevante forskningsinstitutioner.
· En professionshøjskole skal dække behovet for udbud af professionsbacheloruddannelser og efter- og videreuddannelse i tilknytning hertil i den region eller del heraf, hvor professionshøjskolen hører hjemme.
· Der skal skabes og fastholdes attraktive uddannelsesmiljøer overalt i landet, idet stærkere miljøer kan understøtte svagere udkantsmiljøer. Der kan etableres differentierede løsninger i overensstemmelse med de lokale behov.
· Professionshøjskolerne skal have pligt til at sikre uddannelsesforsyning i alle egne og skal samtidig fungere som regionale videninstitutioner, der har et tæt og stærkt samspil med regionale interessenter, herunder virksomheder, aftagere, regionale vækstfora m.v.
· En professionshøjskole skal medvirke til at opfylde de studerendes behov for et varieret udbud af uddannelses- og studiemiljøer med forskellige identiteter og profiler.
· En professionshøjskole skal udvikle eksisterende og nye professionsbacheloruddannelser og efter- og videreuddannelser i tilknytning hertil, udføre udviklingsarbejde og varetage videncenterfunktioner.
· En professionshøjskole skal blandt andet gennem nationalt og internationalt samarbejde og viden- og kompetenceudvikling bidrage til regional og national udvikling og vækst af erhverv og professioner, herunder i udkantsområder.
· En professionshøjskole skal samarbejde strategisk og konkret med universiter. Professionshøjskolen skal endvidere samarbejde med andre relevante forskningsmiljøer og med de erhverv og professioner, som professionshøjskolernes uddannelser retter sig mod.
· Det indgår i overvejelserne, om der skal etableres professionsmasteruddannelser som videreuddannelsestilbud på professionshøjskolerne.
· En professionshøjskole skal i samarbejde med erhvervsakademier/erhvervsskoler bidrage til udviklingen af de tekniske og merkantile uddannelsesmiljøer.

Professionshøjskolernes styring og organisation
· Professionshøjskolerne får en enstrenget ledelsesstruktur, og bestyrelsen bliver professionshøjskolens øverste myndighed. Bestyrelsen varetager den overordnede og strategiske ledelse af professionshøjskolen og sikrer uddannelsernes kvalitet og udvikling samt en effektiv drift af institutionerne.
· Bestyrelsen kan have 10 - 15 medlemmer.
· Der skal i bestyrelsen være personer med erfaring og indsigt i professionsbacheloruddannelser rettet mod private og offentlige erhverv og professioner og med erfaring og indsigt i det private og det offentlige arbejdsmarkeds behov for uddannelserne, herunder i det regionale område. Der skal endvidere være personer med indgående erfaring i strategisk ledelse, organisation og økonomi.
· Regionsrådet og kommunalbestyrelserne i den region, hvor professionshøjskolen hører hjemme, skal i forening udpege to medlemmer til bestyrelsen.
· To medlemmer af bestyrelsen skal vælges af og blandt de studerende ved professionshøjskolen. To medlemmer af bestyrelsen skal vælges af og blandt medarbejderne ved professionshøjskolen.
· Bestyrelsen fastlægger organiseringen af professionshøjskolen. Dette skal ske under hensyn til den regionale dækning af de videregående uddannelser og skal samtidig bidrage til at sikre den regionale vækst og udvikling.
· Det kan i vedtægten bestemmes, at der nedsættes et repræsentantskab med henblik på samarbejde og åben dialog med det omgivende samfund.
· Bestyrelsen skal nedsætte uddannelsesudvalg med ekstern repræsentation. Bestyrelsen kan nedsætte rådgivende udvalg, herunder interne studieråd.
· Bestyrelsen kan efter indstilling fra rektor organisere professionshøjskolen med faglige hovedområder, fakulteter eller tilsvarende enheder og bestemme, at ledelsen af et hovedområde, fakultet eller lignende efter rektors nærmere bestemmelse varetages af en faglig områdechef, en dekan eller lignende.
· Bestyrelsen kan efter indstilling fra rektor organisere professionshøjskolen med interne studieråd for grunduddannelserne, herunder studieråd for særskilte, lokale uddannelses- og studiemiljøer for at sikre det lokale uddannelsessted mulighed for indflydelse på uddannelse og undervisning samt for at styrke mulighederne for at videreføre og udvikle en særlig identitet og kultur, der knytter sig til eksisterende eller kommende grunduddannelser. Et studieråds opgave vil bestå i at rådgive uddannelsesudvalget, rektor og bestyrelsen om, hvordan en uddannelse bedst muligt kan tilrettelægges, gennemføres og udvikles. Studierådet udarbejder forslag til studieordning og ændringer heri.
· Professionshøjskolens bestyrelse skal, inden den træffer beslutning om at nedlægge et uddannelsessted, indhente en udtalelse fra regionsrådet. Undervisningsministeren kan efter regionsrådets udtalelse pålægge bestyrelsen at undlade at nedlægge uddannelsessteder, hvis der efter ministerens skøn stadig er behov for uddannelsesstedet.

De midlertidige bestyrelser
· I overgangsperioden frem til 1. januar 2008 dannes der midlertidige bestyrelser, som skal forberede sammenlægningen af de deltagende institutioner og udarbejde en normalsammenlægningsplan, en vedtægt samt en udviklingsplan.
· De midlertidige bestyrelser sammensættes efter følgende principper:
· Et antal medlemmer, som ministeren udpeger på grundlag af indstillinger fra bestyrelserne for de nuværende institutioner (CVU’er og enkeltstående institutioner). Disse institutioner kan hver indstille et medlem til den midlertidige bestyrelse. Institutioner med over 1.500 hhv. 3000 studenterårsværk kan indstille to hhv. tre medlemmer til den midlertidige bestyrelse.
· Ministeren kan derudover udpege op til fire medlemmer uden indstilling. Disse medlemmer udpeges efter åbent opslag, efter drøftelse med de deltagende institutioners bestyrelser og forelæggelse til orientering for velfærdsforligskredsen.
· Den midlertidige bestyrelse rummer to repræsentanter for medarbejderne og to repræsentanter for de studerende på de institutioner, som indgår i professionshøjskolen.

Oprettelsen og sammensætningen af professionshøjskolerne
· Der oprettes syv professionshøjskoler pr. 1. januar 2008, dog således at der i en overgangsperiode frem til 2012 oprettes to professionshøjskoler i det syd- og sønderjyske område. Undervisningsministeren opretter følgende professionshøjskoler:

1. En professionshøjskole i Region Nordjylland, hvori forventes at indgå CVU Nordjylland og Sundheds CVU, Aalborg.
2. En professionshøjskole i Region Midtjylland, hvori Jysk Center for Videregående Uddannelse, CVU Midt-Vest, CVU Vitus Bering Danmark, CVU Vita og CVU Alpha forventes at indgå. Herudover vil Ingeniørhøjskolen i Århus - CVU også kunne indgå.
3. En professionshøjskole i Region Syddanmark, hvori forventes at indgå CVU Lillebælt og Den Sociale Højskole i Odense.
4. To professionshøjskoler i Region Syddanmark. En, hvori CVU Vest forventes at indgå, og en anden, hvori CVU Sønderjylland og Kolding Pædagogseminarium forventes at indgå. De to professionshøjskoler sammenlægges med virkning senest fra den 1. januar 2012.
5. En professionshøjskole i Region Sjælland, hvori CVU Syd og CVU Sjælland forventes at indgå.
6. To professionshøjskoler i Region Hovedstaden. I den ene professionshøjskole forventes CVU København og Nordsjælland og CVU Storkøbenhavn at indgå. I den anden forventes CVU Øresund at indgå. Herudover vil Ingeniørhøjskolen i København - CVU også kunne indgå. De enkeltstående institutioner i hovedstadsområdet vil indtil den 1. november 2007 frit kunne vælge, hvilken af disse to professionshøjskoler, de vil indgå i.

En særlig ordning for ingeniørområdet
Ingeniørhøjskolerne står over for særlige udfordringer og har dermed et særligt behov for at blive styrket, især fordi uddannelsesområdet har vigende tilgang, navnlig fra erhvervsuddannelserne. Der er derfor enighed om at give dem mulighed for en overgangsperiode på 7 år. Derved forventes der hurtigere at kunne opnås en udvikling af uddannelsernes kvalitet og en øget tilgang til området, inden ingeniørhøjskolerne senest i 2014 skal indgå i professionshøjskolerne.

Ingeniørhøjskolerne i København og Århus tillægges følgende valgmuligheder.
1. De kan umiddelbart indgå i en professionshøjskole, jf. ovenfor.
2. De kan forblive selvstændige ingeniørhøjskoler.
3. De kan danne en ny fælles ingeniørhøjskole ved fusion.

Hvis de ikke vælger umiddelbart at indgå i professionshøjskolerne, er parterne enige om følgende:
· Bestemmelserne om professionshøjskolers virksomhed finder i det væsentligste anvendelse på ingeniørhøjskolen/erne.
· Ingeniørhøjskolen/erne får pligt til at udarbejde udviklingsplan/er i lighed med professionshøjskolerne og til at indgå gensidigt forpligtende samarbejdsaftale/er med en eller flere professionshøjskoler om forsknings- og udviklingsarbejde m.v., der kan danne grundlag for udvikling af bl.a. faglige miljøer og nye grunduddannelser på de institutioner, der indgår i samarbejdet. Professionshøjskolerne forpligtes til at indgå sådanne aftaler. Ingeniørhøjskolerne får andel i de midler, der i velfærdsaftalen er afsat til professionshøjskoler, når udviklingsplanen/erne er vedtaget og samarbejdsaftalen/erne er indgået.. Fra 2008 udmøntes disse midler i forbindelse med institutionernes udviklingskontrakter.
· Der udpeges ny/e bestyrelse/r for ingeniørhøjskolerne, der sammensættes af medlemmer med erfaring og indsigt i uddannelserne og kendskab til arbejdsmarkedets behov.
· Ordningen er midlertidig. Senest efter 7 år skal ingeniørhøjskolen/erne ved fusion - evt.kombineret med spaltning - indgå i en eller flere professionshøjskoler i den eller de regioner, hvor ingeniørhøjskolerne har uddannelsessteder. De pågældende professionshøjskoler har pligt til at lade ingeniørhøjskolen/erne infusionere.

Undervisningsministeriet nedsætter en følgegruppe for diplomingeniøruddannelserne i Danmark. Formålet er at understøtte og overvåge, at søgningen til diplomingeniøruddannelserne øges og at kvaliteten styrkes. Følgegruppens arbejde ledes af Undervisningsministeriet og omfatter alle diplomingeniøruddannelser i Danmark uafhængigt af, om de udbydes af ingeniørhøjskoler, professionshøjskoler eller af universiteterne.

Danmarks Journalisthøjskole, Den Grafiske Højskole og Den Frie Lærerskole i Ollerup
Det er aftalt at Danmarks Journalisthøjskole, Den Grafiske Højskole og Den Frie Lærerskole i Ollerup ikke indgår i en professionshøjskole.

Den videre proces
· Der er med denne aftale enighed om de institutionelle rammer for de professionsbacheloruddannelser.
· Parterne er enige om, at udkast til forslag til Lov om professionshøjskoler for videregående uddannelser kan sendes i offentlig høring, og at forslaget fremsættes parallelt hermed med henblik på vedtagelse i indeværende folketingssamling.
· Folketingets Uddannelsesudvalg afholder den 13. marts 2007 en høring. Parterne er enige om på baggrund af høringen at drøfte og afklare flg. forhold:

· Etableringen af det nødvendige vækstlag for professionsbacheloruddannelser i forhold til de tekniske og merkantile områder. Det omfatter også spørgsmålet om, hvorledes erhvervsakademier/erhvervsskoler, der i væsentlig omfang udbyder korte videregående uddannelser, kan indgå i professionshøjskoler eller etablere tæt samarbejde med disse. Aftalepartierne drøfter i den forbindelse, hvorvidt og under hvilke betingelser erhvervsakademier/erhvervsskoler skal have mulighed for at udbyde mellemlange videregående uddannelser i tæt samarbejde med professionshøjskolerne.
· Styrkelse af erhvervsakademisektoren.
· Reform af de korte og mellemlange videregående uddannelser.
· Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om Danmarks Evalueringsinstitut (Akkreditering af videregående uddannelser, bestyrelse og repræsentantskab).
· Drøftelse af udmøntningen af de midler, der er afsat i aftale om globaliseringspuljen af 2. november 2006 (60 mio. kr. i 2007, 60 mio. kr. i 2008 og 80 mio. kr. i 2009 til kvalitetsløft i de mellemlange videregående uddannelser. 55 mio. kr. i 2008 og 70 mio. kr. i 2009 til, at professionshøjskolerne skal skabe mere systematisk viden (forskningstilknytning), jf. dog ovenfor om ingeniørhøjskoler og erhvervsakademier/erhvervsskoler.). Undervisningsministeren kan inden for ministeriets eksisterende rammer yde tilskud på op til 40 mio. kr. til fusionsomkostninger ved etablering af professionshøjskolerne.


BILAG 2

 

 

Udbud af erhvervsakademiuddannelser ( KVU) ved erhvervsakademier/erhvervsskoler[1]

Institutionen

Erhvervsakademi

Administrationsøkonom

Industriel Designer

Bygningskonstruktør

Datamatiker

Designteknolog

E-designer

Finansøkonom

Handelsøkonom

Installatør

IT- og elektronikteknolog

Jordbrugsteknolog

Laborant

Markedsføringsøkonom

Multimediedesigner

Procesteknolog

Produktionstekonolog

Serviceøkonom

Transportlogistiker

Aktivitet 2005

Studenterårsværk

Tietgenskolen

Erhvervsakademi Fyn

21

 

 

64

 

 

176

 

 

 

68

 

225

 

 

 

 

 

554

Odense Tekniske Skole

 

 

283

 

 

 

 

 

61

55

 

 

 

127

 

42

 

 

568

Dalum Uddannelsescenter

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

55

 

 

43

 

59

 

157

CEUS

Erhvervskademi Storstrøm

11

 

 

27

 

 

 

 

26

 

 

 

 

 

 

 

 

 

64

EUC Lolland

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

42

 

 

 

 

42

Handelsskolen Sjælland Syd

Erhvervsakademi E55

 

 

 

20

 

 

 

 

30

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

50

 

EUC Sjælland

 

 

188

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

188

Køge Handelsskole

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

56

 

 

 

 

56

Niels Brock

Erhvervsakademi København

 

 

 

 

108

 

 

318

 

 

 

 

 

572

 

 

 

 

24

1022

Hotel- og Restaurantskolen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

201

 

201

Københavns Tekniske Skole

 

 

838

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

329

 

55

 

 

1222

BEC Business

 

 

 

 

42

165

49

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

256

Bornholms erhvervsskole

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14

 

 

12

 

26

TEC

 

 

 

 

 

 

 

 

104

62

 

 

 

 

 

 

 

 

166

Hillerød – Lyngby Uddannelsescenter

Erhvervsakademiet Nordsjælland

 

 

 

91

 

 

 

 

 

 

 

 

249

142

 

 

123

 

605

Erhvervsskolen Hamlet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

70

 

 

 

 

 

 

70

Roskilde Handelsskole

Erhvervsakademi Roskilde

 

 

 

73

 

 

 

 

 

 

 

 

101

 

 

 

 

 

174

Slagteriskolen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

92

 

 

72

 

 

 

164

Selandia

Erhvervsakademi Vestsjælland

 

 

 

11

 

 

 

 

36

 

51

75

 

31

 

24

 

 

228


Afdelingsnavn

Erhvervsakademi

Administrationsøkonom

Industriel Designer

Bygningskonstruktør

Datamatiker

Designteknolog

E-designer

Finansøkonom

Handelsøkonom

Installatør

IT- og elektronikteknolog

Jordbrugsteknolog

Laborant

Markedsføringsøkonom

Multimediedesigner

Procesteknolog

Produktionstekonolog

Serviceøkonom

Transportlogistiker

Aktivitet 2005

Studenterårsværk

Esbjerg Handelsskole

Erhvervsakademi Vest

16

 

 

26

 

 

 

 

 

 

 

 

90

61

 

 

 

 

193

EUC Vest

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

17

 

 

 

27

 

 

44

Sønderborg Handelsskole

Syddansk Erhvervsakademi

 

 

 

32

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

32

EUC Syd

 

 

 

 

38

 

 

 

 

16

 

 

 

 

 

37

 

 

91

CEU Kolding

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

106

 

 

 

 

106

IBC - The International Business Academy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

208

 

 

 

 

 

208

Vejle Handelsskole

 

 

 

97

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

31

128

Vejle Tekniske Akademi

 

 

 

 

 

 

 

 

39

 

 

 

 

 

27

 

 

 

66

Uddannelsescenter Herningerher

Erhvervsakademi Midtjylland

 

 

 

26

 

 

 

 

68

4

 

 

84

25

 

35

 

 

242

Holstebro Tekniske Skole

Erhvervsakademi Midtvest

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

25

 

 

37

 

 

 

62

Skive Tekniske Skole

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

42

 

 

42

Skive Handelsskole

 

 

 

43

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

43

Viborg Handelsskole

23

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

78

 

 

 

 

 

101

Århus Købmandsskole

Erhvervsakademi Ã…rhus

 

 

 

84

 

 

216

 

 

 

 

 

289

108

 

 

 

 

697

Ã…rhus Tekniske Skole

 

 

 

 

 

 

 

 

 

82

 

92

 

118

 

 

 

 

292

Vejlby Landbrugsskole

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

102

 

 

 

 

 

 

 

102

Dansk Center for Jordbrugsuddannelse

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

73

 

 

 

 

 

 

 

73

Handelsgymnasiet Mariager Fjord

Erhvervsakademi Nordøstjylland

 

 

 

 

 

 

224

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

224

Handelsskolen i Randers

 

 

 

 

 

 

 

51

 

 

 

 

69

 

 

 

140

 

260

Den Jydske Haandværkerskole

 

 

 

 

 

 

 

 

83

 

 

 

 

 

 

 

 

 

83

Randers Tekniske Skole

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

33

 

 

33

Aalborg Handelsskole

Nordjyllands Erhvervsakademi

 

 

 

85

 

 

133

 

 

 

 

 

109

42

 

 

 

 

369

Aalborg Tekniske Skole

 

 

321

 

118

 

 

 

56

28

 

29

 

 

 

41

116

 

709

TEKO

 

 

55

 

 

517

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

572

Vitus Bering

 

 

 

831

 

 

 

 

 

 

 

 

 

76

 

 

62

 

 

969

Københavns Maskinmester- og installatørskole

 

 

 

 

 

 

 

 

 

61

 

 

 

 

 

 

 

 

 

61

Forvaltningshøjskolen

 

47

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

47

CVU Øresund

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

231

 

 

20

 

 

 

251

Antal udbudssteder i alt

 

5

1

5

15

4

1

5

2

9

6

4

9

12

13

5

10

6

2

11.913

 

 

 

 

 

 



[1] Tabellen viser de uddannelsesudbud, hvor der er aktivitet. Bygningskonstruktøruddannelsen, der er en professionsbacheloruddannelser med afstigninger på KVU-niveau, er også medtaget. Tabellen viser ikke udbud via udlagt undervisning. Sommeroptaget 2005 blev der oprettet hold på følgende udlægninger:

BEC Business’ udlægning af e-designeruddannelsen til Bornholm, Niels Brocks udlægning af finansøkonomuddannelsen til Næstved, Tietgenskolens udlægninger af finansøkonomuddannelsen til Esbjerg og markedsføringsøkonomuddannelsen til Svendborg, Viborg Handelsskoles udlægning af markedsføringsøkonomuddannelsen til Thisted, Handelsgymnasiet Mariager Fjords udlægning af finansøkonomuddannelsen til Silkeborg, Randers Handelsskoles udlægning af handelsøkonomuddannelsen til Grenå og Aalborg Handelsskoles udlægning af finansøkonomuddannelsen til Holstebro.