Baggrundsnotat til brug for Folketingets Uddannelsesudvalgs høring den 13. marts 2007 om flerfaglige professionshøjskoler
ÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂ
Regeringen har den 2. marts 2007 indgået aftale med Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre om at danne nye flerfaglige og regionale professionshøjskoler. Reformen skal træde i kraft den 1. januar 2008. Et udkast til lovforslag herom er sendt i offentlig høring, og et lovforslag forventes fremsat for Folketinget den 13. marts 2007. Aftalen er vedlagt som bilag 1.
Om formålet med oprettelsen af professionshøjskoler, deres opgaver og styring samt faglighed fremgår bl.a. følgende af aftalen og udkastet til det lovforslag, der er sendt i offentlig høring:
1. Formålet med oprettelsen af professionshøjskoler
· Formålet er først og fremmest at fremme udmøntningen af globaliseringsaftalens målsætning om, at mindst halvdelen af alle unge skal have en videregående uddannelse i 2015 samtidig med, at færdiggørelsesalderen reduceres.
· Visionen er, at der om 10 år tilbydes langt flere praksisorienterede uddannelser på bachelorniveau overalt i landet, herunder ikke mindst tekniske og merkantile uddannelser rettet mod den private sektor.
· Væksten skal ske ved at styrke og udvikle de eksisterende uddannelser og ved at udvikle nye tiltag, der kan imødekomme nye behov på såvel det offentlige som det private arbejdsmarked. Samfundets øgede kompleksitet stiller forøgede krav til professionsbacheloruddannelserne.
· Det nødvendiggør en styrkelse af kvaliteten på grunduddannelserne, der fortsat må udvikles for at imødekomme de nye og ændrede krav.
· Der er imidlertid et faldende optag på professionsuddannelserne. Frafaldet på flere uddannelser er samtidig for højt. Det er nødvendigt at vende denne udvikling. Flere skal starte på en professionsbacheloruddannelse, der fører til arbejde, og frafaldet skal bringes ned. Det forudsætter attraktive uddannelsestilbud.
· Professionsbacheloruddannelserne er forankret i praksis og kendetegnes af samspillet mellem teori og praksis, der løbende skal sikre tidssvarende og relevante uddannelser af høj kvalitet. Undervisningen skal være baseret på den nyeste viden om erhverv og professioner.
· Der skal sikres den rette balance mellem praksis og teori, og teorien skal have relevans for praksis. De praksisnære elementer i uddannelserne skal løbende forbedres via kvalitets- og udviklingsarbejde, kompetenceudvikling af lærere og praktikvejledere og samarbejde med aftagerne.
· Udfordringerne for professionsbacheloruddannelserne forudsætter, at der etableres en stærk sektor, der har en klar profil og rollefordeling i forhold til universiteterne og deres uddannelser. Dermed kan der skabes en stærk profil, der medvirker til, at de mellemlange videregående uddannelser også fremstår som en ligeværdig mulighed for de unge i deres uddannelsesvalg.
· Professionshøjskolerne skal som institutioner være ligeværdige samarbejdspartnere til universiteterne, men uddannelsesmæssigt skal de udgøre en selvstændig og tiltrækkende mulighed for valg af videregående uddannelse med klar vægt på praksis og profession.
2. Professionshøjskolers opgaver og styring
· En professionshøjskole har til opgave at udbyde og udvikle praksisnære videregående uddannelser og efter- og videreuddannelse, der på et internationalt fagligt niveau imødekommer behovet for kvalificeret arbejdskraft i såvel den private som den offentlige sektor.
· En professionshøjskole skal sikre, at uddannelsernes videngrundlag er karakteriseret ved professions- og udviklingsbasering, bl.a. gennem samarbejde med relevante forskningsinstitutioner.
· En professionshøjskole skal dække behovet for udbud af professionsbacheloruddannelser og efter- og videreuddannelse i tilknytning hertil i den region eller del heraf, hvor professionshøjskolen hører hjemme.
· Der skal skabes og fastholdes attraktive uddannelsesmiljøer overalt i landet, idet stærkere miljøer kan understøtte svagere udkantsmiljøer. Der kan etableres differentierede løsninger i overensstemmelse med de lokale behov.
· Professionshøjskolerne skal have pligt til at sikre uddannelsesforsyning i alle egne og skal samtidig fungere som regionale videninstitutioner, der har et tæt og stærkt samspil med regionale interessenter, herunder virksomheder, aftagere, regionale vækstfora m.v.
· En professionshøjskole skal medvirke til at opfylde de studerendes behov for et varieret udbud af uddannelses- og studiemiljøer med forskellige identiteter og profiler.
· En professionshøjskole skal udvikle eksisterende og nye professionsbacheloruddannelser og efter- og videreuddannelser i tilknytning hertil, udføre udviklingsarbejde og varetage videncenterfunktioner.
· En professionshøjskole skal blandt andet gennem nationalt og internationalt samarbejde og viden- og kompetenceudvikling bidrage til regional og national udvikling og vækst af erhverv og professioner, herunder i udkantsområder.
· En professionshøjskole skal samarbejde strategisk og konkret med universiteter. Professionshøjskolen skal endvidere samarbejde med andre relevante forskningsmiljøer og med de erhverv og professioner, som professionshøjskolernes uddannelser retter sig mod.
· Det indgår i overvejelserne, om der skal etableres professionsmasteruddannelser som videreuddannelsestilbud på professionshøjskolerne.
· En professionshøjskole skal i samarbejde med erhvervsakademier/erhvervsskoler bidrage til udviklingen af de tekniske og merkantile uddannelsesmiljøer.
· En professionshøjskole får en enstrenget ledelsesstruktur, og bestyrelsen bliver professionshøjskolens øverste myndighed. Bestyrelsen varetager den overordnede og strategiske ledelse af professionshøjskolen og sikrer uddannelsernes kvalitet og udvikling samt en effektiv drift af institutionerne.
· Bestyrelsen kan have 10 - 15 medlemmer.
·
Der skal i bestyrelsen være personer med erfaring
og indsigt i professionsbacheloruddannelser rettet mod private og offentlige
erhverv og professioner og med erfaring og indsigt i det private og det
offentlige arbejdsmarkeds behov for uddannelserne, herunder i det regionale
område. Der skal endvidere være personer med indgående erfaring i strategisk
ledelse, organisation og økonomi.
3. Faglighed
· De nuværende mange små institutioner og faglige miljøer er karakteriseret ved en faglighed, der er fokuseret på én bestemt profession og dermed er målrettet mod et afgrænset erhvervsområde. De mangler dermed tilstrækkeligt grundlag for at kunne udvikle sig, således at de kan imødekomme den øgede kompleksitet i opgaveløsningen på arbejdsmarkedet.
· Den øgede kompleksitet nødvendiggør en højere kvalitet i grunduddannelsen med forøget faglig dybde og gennem inddragelse af den nyeste viden fra forskningen, herunder især den praksisrelaterede forskning. Men den nødvendiggør også muligheder for kombination med nye faglige områder, der ligger ud over de traditionelle professioner.
· I flerfaglige miljøer vil der være mulighed for:
o At styrke professionsbachelorernes kompetencer til at tænke, arbejde og samarbejde på tværs af fagområder og på tværs af den offentlige og private sektor, således at de har bedre forudsætninger herfor, når de kommer ud på arbejdsmarkedet og dermed kan bidrage til udviklingen af fx nye produkter og metoder. Det kan være f.eks. udvikling af teknisk pædagogisk udstyr inden for IT og udvikling af tekniske behandlingsmetoder, som tager højde for det sundhedsfaglige personales forudsætninger.
o At udvikle nye flerfaglige uddannelser målrettet mod nye behov på arbejdsmarkedet. På grund af professionsuddannelsernes fokuserede erhvervssigte kombineret med det forhold, at de ofte har været forankrede i monofaglige miljøer, har der – i modsætning til erhvervsskolesektoren og universitetssektoren - ikke været samme tradition for og mulighed for at udvikle nye uddannelser, der kunne imødekomme nye behov på arbejdsmarkedet. Som eksempler på sådanne succesrige uddannelser kan nævnes handelshøjskolernes uddannelser inden for økonomi/sprog og økonomi/jura, ingeniøruddannelse inden for medicin/teknologi og design/innovation samt uddannelsen i folkesundhed.
o Gennem efter- og videreuddannelse at styrke professionsbachelorernes kompetencer til at varetage deres profession ved at inddrage fagområder og fag fra andre uddannelser. Det kan være f.eks. pædagogik fra lærer- og pædagoguddannelser samt ledelse, kommunikation og formidling fra det merkantile område. Det indgår i overvejelserne om en fremtidig mulig udvikling, om der skal etableres professionsmasteruddannelser som videreuddannelsestilbud på professionshøjskolerne.
· Professionshøjskolernes flerfaglighed kan således skabe nye vækstlag, der rækker ud over de kendte rammer.
4. Vækstlag for faglighed for især nye professionsbacheloruddannelser
 I den politiske aftale af 1. marts 2007 har parterne tilkendegivet enighed om ved Folketingets Uddannelsesudvalgs høring den 13. marts 2007 bl.a. at drøfte og afklare følgende forhold:
· Etableringen af det nødvendige vækstlag for professionsbacheloruddannelser i forhold til de tekniske og merkantile områder. Det omfatter også spørgsmålet om, hvorledes erhvervsakademier/erhvervsskoler, der i væsentligt omfang udbyder korte videregående uddannelser, kan indgå i professionshøjskoler eller etablere tæt samarbejde med disse. Aftalepartierne drøfter i den forbindelse, hvorvidt og under hvilke betingelser erhvervsakademier/erhvervsskoler skal have mulighed for at udbyde mellemlange videregående uddannelser i tæt samarbejde med professionshøjskolerne.
·  Styrkelse af erhvervsakademisektoren.
Undervisningsministeriets udgangspunkt for planerne om som led i at etablere professionshøjskoler at styrke det tekniske og merkantile område på professionsbachelorniveauet har været:
· Der etableres én flerfaglig professionshøjskolesektor, hvori det landsdækkende udbud af professionsbacheloruddannelserne er samlet, og skellet mellem offentligrettede og privatrettede uddannelser nedbrydes.
· Det er endvidere et mål at skabe en bedre balance mellem uddannelser rettet mod hhv. den offentlige og den private sektor. I dag er diplomingeniørområdet et af de få områder, hvor der er udviklet nye professionsbacheloruddannelser rettet mod det private erhvervsliv, og de har stor betydning for arbejdsmarkedet. Vækstlagene er derfor vitale inden for områder, der retter sig mod både det offentlige og det private erhvervsliv, og erhvervsskolerne, der har de tekniske og merkantile kompetencer, kan bidrage væsentligt til dette vækstlag.
· Uddannelsesmiljøerne på erhvervsskoler med udbud af erhvervsakademiuddannelser er overvejende af beskedent volumen. Der er følgelig kun et mindre antal erhvervsskoler med et væsentligt udbud af erhvervsakademiuddannelser, der i kraft af dette udbud har de relevante kompetencer i forhold til udvikling af de tekniske og merkantile miljøer, jf. bilag 2.
Undervisningsministeriet har peget på tre modeller for skabelse af vækstlag.
·
Model 1: Fusion af en erhvervsskole med en
professionshøjskole
Modellen indebærer, at erhvervsskolen indgår i professionshøjskolen på linje
med CVU’er eller enkeltstående MVU-institutioner og kan tildeles midler fra
professionshøjskolen til at opgradere uddannelsesudbuddet, der kan føre til en
akkreditering og godkendelse til udbud af professionsbacheloruddannelser.
·
Model 2: Partnerskab med en professionshøjskole
Modellen indebærer, at erhvervsskolen i fællesskab med en professionshøjskole –
baseret på en gensidig forpligtende aftale - kan udvikle institutionernes
faglige miljøer, sådan at professionshøjskolen efter en akkreditering kan
godkendes til udbud af de professionsbacheloruddannelser, der samarbejdes om.
Midler til opgradering gives til professionshøjskolen, men øremærket formålet.
·
Model 3: Oprettelse af yderligere
professionshøjskoler, hvor det er nødvendigt for at sikre den regionale
uddannelsesforsyning af professionsbacheloruddannelser
Modellen indebærer oprettelse af yderligere flerfaglige professionshøjskoler
end nævnt i høringsudkastet til lovforslaget med den specifikke opgave at
udvikle og udbyde professionsbacheloruddannelser på det tekniske og merkantile
område, hvor erhvervsskoler indgår, hvis det er nødvendigt for at sikre den
regionale uddannelsesforsyning af sådanne uddannelser. Modellen kan anvendes,
hvor det ikke gennem fusion eller partnerskab er lykkedes at sikre, at en
professionshøjskole eller en professionshøjskole i partnerskab med en eller
flere erhvervsskoler dækker behovet for udbud af professionsbacheloruddannelser
inden for det tekniske og merkantile område i regionen.
· Der skal samtidig med, at der etableres en stærk professionshøjskolesektor og opgradering af visse merkantile og tekniske erhvervsskolemiljøer, ske en styrkelse af erhvervsakademisektoren ved:
· Der er afsat midler fra globaliseringspuljen til at gøre erhvervsakademiuddannelserne mere attraktive, så flere unge påbegynder og gennemfører en uddannelse. Uddannelserne skal i højere grad målrettes arbejdsmarkedets behov, og virksomhedspraktik skal være obligatorisk på alle erhvervsakademiuddannelser. Adgangen fra relevante erhvervsuddannelser til erhvervsakademiuddannelserne skal lettes.
· Alle erhvervsakademiuddannelser skal akkrediteres, jf. det fremsendte notat om reform af de korte og mellemlange videregående uddannelser. De udbydere, der får en akkreditering, skal indgå i et erhvervsakademisamarbejde.
· Erhvervsakademimodellen skal styrkes og lovfæstes.
BILAG 1
I forlængelse af aftale af 20. juni 2006 om fremtidens velstand og velfærd og investeringer i fremtiden og aftale af 2. november 2006 om udmøntning af globaliseringspuljen har regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) indgået aftale med Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre om at danne nye flerfaglige og regionale professionshøjskoler. Reformen skal træde i kraft den 1. januar 2008.
Professionshøjskolernes
opgave og formål
· En professionshøjskole har til opgave at udbyde og udvikle praksisnære
videregående uddannelser og efter- og videreuddannelse, der på et
internationalt fagligt niveau imødekommer behovet for kvalificeret arbejdskraft
i såvel den private som den offentlige sektor.
· En professionshøjskole skal sikre, at uddannelsernes videngrundlag er
karakteriseret ved professions- og udviklingsbasering, bl.a. gennem samarbejde
med relevante forskningsinstitutioner.
· En professionshøjskole skal dække behovet for udbud af
professionsbacheloruddannelser og efter- og videreuddannelse i tilknytning
hertil i den region eller del heraf, hvor professionshøjskolen hører hjemme.
· Der skal skabes og fastholdes attraktive uddannelsesmiljøer overalt i landet,
idet stærkere miljøer kan understøtte svagere udkantsmiljøer. Der kan etableres
differentierede løsninger i overensstemmelse med de lokale behov.
· Professionshøjskolerne skal have pligt til at sikre uddannelsesforsyning i
alle egne og skal samtidig fungere som regionale videninstitutioner, der har et
tæt og stærkt samspil med regionale interessenter, herunder virksomheder,
aftagere, regionale vækstfora m.v.
· En professionshøjskole skal medvirke til at opfylde de studerendes behov for
et varieret udbud af uddannelses- og studiemiljøer med forskellige identiteter
og profiler.
· En professionshøjskole skal udvikle eksisterende og nye
professionsbacheloruddannelser og efter- og videreuddannelser i tilknytning
hertil, udføre udviklingsarbejde og varetage videncenterfunktioner.
· En professionshøjskole skal blandt andet gennem nationalt og internationalt
samarbejde og viden- og kompetenceudvikling bidrage til regional og national
udvikling og vækst af erhverv og professioner, herunder i udkantsområder.
· En professionshøjskole skal samarbejde strategisk og konkret med universiter.
Professionshøjskolen skal endvidere samarbejde med andre relevante
forskningsmiljøer og med de erhverv og professioner, som professionshøjskolernes
uddannelser retter sig mod.
· Det indgår i overvejelserne, om der skal etableres
professionsmasteruddannelser som videreuddannelsestilbud på professionshøjskolerne.
· En professionshøjskole skal i samarbejde med erhvervsakademier/erhvervsskoler
bidrage til udviklingen af de tekniske og merkantile uddannelsesmiljøer.
Professionshøjskolernes
styring og organisation
· Professionshøjskolerne får en enstrenget ledelsesstruktur, og bestyrelsen
bliver professionshøjskolens øverste myndighed. Bestyrelsen varetager den
overordnede og strategiske ledelse af professionshøjskolen og sikrer
uddannelsernes kvalitet og udvikling samt en effektiv drift af institutionerne.
· Bestyrelsen kan have 10 - 15 medlemmer.
· Der skal i bestyrelsen være personer med erfaring og indsigt i
professionsbacheloruddannelser rettet mod private og offentlige erhverv og
professioner og med erfaring og indsigt i det private og det offentlige
arbejdsmarkeds behov for uddannelserne, herunder i det regionale område. Der
skal endvidere være personer med indgående erfaring i strategisk ledelse,
organisation og økonomi.
· Regionsrådet og kommunalbestyrelserne i den region, hvor professionshøjskolen
hører hjemme, skal i forening udpege to medlemmer til bestyrelsen.
· To medlemmer af bestyrelsen skal vælges af og blandt de studerende ved
professionshøjskolen. To medlemmer af bestyrelsen skal vælges af og blandt
medarbejderne ved professionshøjskolen.
· Bestyrelsen fastlægger organiseringen af professionshøjskolen. Dette skal ske
under hensyn til den regionale dækning af de videregående uddannelser og skal
samtidig bidrage til at sikre den regionale vækst og udvikling.
· Det kan i vedtægten bestemmes, at der nedsættes et repræsentantskab med
henblik på samarbejde og åben dialog med det omgivende samfund.
· Bestyrelsen skal nedsætte uddannelsesudvalg med ekstern repræsentation.
Bestyrelsen kan nedsætte rådgivende udvalg, herunder interne studieråd.
· Bestyrelsen kan efter indstilling fra rektor organisere professionshøjskolen
med faglige hovedområder, fakulteter eller tilsvarende enheder og bestemme, at
ledelsen af et hovedområde, fakultet eller lignende efter rektors nærmere
bestemmelse varetages af en faglig områdechef, en dekan eller lignende.
· Bestyrelsen kan efter indstilling fra rektor organisere professionshøjskolen
med interne studieråd for grunduddannelserne, herunder studieråd for særskilte,
lokale uddannelses- og studiemiljøer for at sikre det lokale uddannelsessted
mulighed for indflydelse på uddannelse og undervisning samt for at styrke
mulighederne for at videreføre og udvikle en særlig identitet og kultur, der
knytter sig til eksisterende eller kommende grunduddannelser. Et studieråds
opgave vil bestå i at rådgive uddannelsesudvalget, rektor og bestyrelsen om,
hvordan en uddannelse bedst muligt kan tilrettelægges, gennemføres og udvikles.
Studierådet udarbejder forslag til studieordning og ændringer heri.
· Professionshøjskolens bestyrelse skal, inden den træffer beslutning om at
nedlægge et uddannelsessted, indhente en udtalelse fra regionsrådet.
Undervisningsministeren kan efter regionsrådets udtalelse pålægge bestyrelsen
at undlade at nedlægge uddannelsessteder, hvis der efter ministerens skøn
stadig er behov for uddannelsesstedet.
De midlertidige bestyrelser
· I overgangsperioden frem til 1. januar 2008 dannes der midlertidige
bestyrelser, som skal forberede sammenlægningen af de deltagende institutioner
og udarbejde en normalsammenlægningsplan, en vedtægt samt en udviklingsplan.
· De midlertidige bestyrelser sammensættes efter følgende principper:
· Et antal medlemmer, som ministeren udpeger på grundlag af indstillinger fra
bestyrelserne for de nuværende institutioner (CVU’er og enkeltstående
institutioner). Disse institutioner kan hver indstille et medlem til den
midlertidige bestyrelse. Institutioner med over 1.500 hhv. 3000
studenterårsværk kan indstille to hhv. tre medlemmer til den midlertidige
bestyrelse.
· Ministeren kan derudover udpege op til fire medlemmer uden indstilling. Disse
medlemmer udpeges efter åbent opslag, efter drøftelse med de deltagende
institutioners bestyrelser og forelæggelse til orientering for
velfærdsforligskredsen.
· Den midlertidige bestyrelse rummer to repræsentanter for medarbejderne og to
repræsentanter for de studerende på de institutioner, som indgår i
professionshøjskolen.
Oprettelsen
og sammensætningen af professionshøjskolerne
· Der oprettes syv professionshøjskoler pr. 1. januar 2008, dog således at der
i en overgangsperiode frem til 2012 oprettes to professionshøjskoler i det syd-
og sønderjyske område. Undervisningsministeren opretter følgende
professionshøjskoler:
1. En
professionshøjskole i Region Nordjylland, hvori forventes at indgå CVU
Nordjylland og Sundheds CVU, Aalborg.
2. En professionshøjskole i Region Midtjylland, hvori Jysk Center for
Videregående Uddannelse, CVU Midt-Vest, CVU Vitus Bering Danmark, CVU Vita og
CVU Alpha forventes at indgå. Herudover vil Ingeniørhøjskolen i Århus - CVU
også kunne indgå.
3. En professionshøjskole i Region Syddanmark, hvori forventes at indgå CVU
Lillebælt og Den Sociale Højskole i Odense.
4. To professionshøjskoler i Region Syddanmark. En, hvori CVU Vest forventes at
indgå, og en anden, hvori CVU Sønderjylland og Kolding Pædagogseminarium
forventes at indgå. De to professionshøjskoler sammenlægges med virkning senest
fra den 1. januar 2012.
5. En professionshøjskole i Region Sjælland, hvori CVU Syd og CVU Sjælland
forventes at indgå.
6. To professionshøjskoler i Region Hovedstaden. I den ene professionshøjskole
forventes CVU København og Nordsjælland og CVU Storkøbenhavn at indgå. I den
anden forventes CVU Øresund at indgå. Herudover vil Ingeniørhøjskolen i
København - CVU også kunne indgå. De enkeltstående institutioner i
hovedstadsområdet vil indtil den 1. november 2007 frit kunne vælge, hvilken af
disse to professionshøjskoler, de vil indgå i.
En
særlig ordning for ingeniørområdet
Ingeniørhøjskolerne står over for særlige udfordringer og har dermed et særligt
behov for at blive styrket, især fordi uddannelsesområdet har vigende tilgang,
navnlig fra erhvervsuddannelserne. Der er derfor enighed om at give dem
mulighed for en overgangsperiode på 7 år. Derved forventes der hurtigere at
kunne opnås en udvikling af uddannelsernes kvalitet og en øget tilgang til
området, inden ingeniørhøjskolerne senest i 2014 skal indgå i
professionshøjskolerne.
Ingeniørhøjskolerne
i København og Århus tillægges følgende valgmuligheder.
1. De kan umiddelbart indgå i en professionshøjskole, jf. ovenfor.
2. De kan forblive selvstændige ingeniørhøjskoler.
3. De kan danne en ny fælles ingeniørhøjskole ved fusion.
Hvis
de ikke vælger umiddelbart at indgå i professionshøjskolerne, er parterne enige
om følgende:
· Bestemmelserne om professionshøjskolers virksomhed finder i det væsentligste
anvendelse på ingeniørhøjskolen/erne.
· Ingeniørhøjskolen/erne får pligt til at udarbejde udviklingsplan/er i lighed
med professionshøjskolerne og til at indgå gensidigt forpligtende
samarbejdsaftale/er med en eller flere professionshøjskoler om forsknings- og
udviklingsarbejde m.v., der kan danne grundlag for udvikling af bl.a. faglige
miljøer og nye grunduddannelser på de institutioner, der indgår i samarbejdet.
Professionshøjskolerne forpligtes til at indgå sådanne aftaler.
Ingeniørhøjskolerne får andel i de midler, der i velfærdsaftalen er afsat til
professionshøjskoler, når udviklingsplanen/erne er vedtaget og
samarbejdsaftalen/erne er indgået.. Fra 2008 udmøntes disse midler i forbindelse
med institutionernes udviklingskontrakter.
· Der udpeges ny/e bestyrelse/r for ingeniørhøjskolerne, der sammensættes af
medlemmer med erfaring og indsigt i uddannelserne og kendskab til
arbejdsmarkedets behov.
· Ordningen er midlertidig. Senest efter 7 år skal ingeniørhøjskolen/erne ved
fusion - evt.kombineret med spaltning - indgå i en eller flere professionshøjskoler
i den eller de regioner, hvor ingeniørhøjskolerne har uddannelsessteder. De
pågældende professionshøjskoler har pligt til at lade ingeniørhøjskolen/erne
infusionere.
Undervisningsministeriet nedsætter en følgegruppe for diplomingeniøruddannelserne i Danmark. Formålet er at understøtte og overvåge, at søgningen til diplomingeniøruddannelserne øges og at kvaliteten styrkes. Følgegruppens arbejde ledes af Undervisningsministeriet og omfatter alle diplomingeniøruddannelser i Danmark uafhængigt af, om de udbydes af ingeniørhøjskoler, professionshøjskoler eller af universiteterne.
Danmarks
Journalisthøjskole, Den Grafiske Højskole og Den Frie Lærerskole i Ollerup
Det er aftalt at Danmarks Journalisthøjskole, Den Grafiske Højskole og Den Frie
Lærerskole i Ollerup ikke indgår i en professionshøjskole.
Den
videre proces
· Der er med denne aftale enighed om de institutionelle rammer for de
professionsbacheloruddannelser.
· Parterne er enige om, at udkast til forslag til Lov om professionshøjskoler
for videregående uddannelser kan sendes i offentlig høring, og at forslaget
fremsættes parallelt hermed med henblik på vedtagelse i indeværende
folketingssamling.
· Folketingets Uddannelsesudvalg afholder den 13. marts 2007 en høring.
Parterne er enige om på baggrund af høringen at drøfte og afklare flg. forhold:
·
Etableringen af det nødvendige vækstlag for professionsbacheloruddannelser i
forhold til de tekniske og merkantile områder. Det omfatter også spørgsmålet
om, hvorledes erhvervsakademier/erhvervsskoler, der i væsentlig omfang udbyder
korte videregående uddannelser, kan indgå i professionshøjskoler eller etablere
tæt samarbejde med disse. Aftalepartierne drøfter i den forbindelse, hvorvidt
og under hvilke betingelser erhvervsakademier/erhvervsskoler skal have mulighed
for at udbyde mellemlange videregående uddannelser i tæt samarbejde med
professionshøjskolerne.
· Styrkelse af erhvervsakademisektoren.
· Reform af de korte og mellemlange videregående uddannelser.
· Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om Danmarks Evalueringsinstitut
(Akkreditering af videregående uddannelser, bestyrelse og repræsentantskab).
· Drøftelse af udmøntningen af de midler, der er afsat i aftale om
globaliseringspuljen af 2. november 2006 (60 mio. kr. i 2007, 60 mio. kr. i
2008 og 80 mio. kr. i 2009 til kvalitetsløft i de mellemlange videregående
uddannelser. 55 mio. kr. i 2008 og 70 mio. kr. i 2009 til, at
professionshøjskolerne skal skabe mere systematisk viden
(forskningstilknytning), jf. dog ovenfor om ingeniørhøjskoler og
erhvervsakademier/erhvervsskoler.). Undervisningsministeren kan inden for
ministeriets eksisterende rammer yde tilskud på op til 40 mio. kr. til
fusionsomkostninger ved etablering af professionshøjskolerne.
BILAG 2
Udbud af erhvervsakademiuddannelser ( KVU) ved erhvervsakademier/erhvervsskoler[1]
Institutionen |
Erhvervsakademi |
Administrationsøkonom |
Industriel Designer |
Bygningskonstruktør |
Datamatiker |
Designteknolog |
E-designer |
Finansøkonom |
Handelsøkonom |
Installatør |
IT- og elektronikteknolog |
Jordbrugsteknolog |
Laborant |
Markedsføringsøkonom |
Multimediedesigner |
Procesteknolog |
Produktionstekonolog |
Serviceøkonom |
Transportlogistiker |
Aktivitet 2005 Studenterårsværk |
Tietgenskolen |
Erhvervsakademi Fyn |
21 |
|
|
64 |
|
|
176 |
|
|
|
68 |
|
225 |
|
|
|
|
|
554 |
Odense Tekniske Skole |
|
|
283 |
|
|
|
|
|
61 |
55 |
|
|
|
127 |
|
42 |
|
|
568 |
|
Dalum Uddannelsescenter |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
55 |
|
|
43 |
|
59 |
|
157 |
|
CEUS |
Erhvervskademi Storstrøm |
11 |
|
|
27 |
|
|
|
|
26 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
64 |
EUC Lolland |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
42 |
|
|
|
|
42 |
|
Handelsskolen Sjælland Syd |
Erhvervsakademi E55 |
|
|
|
20
|
|
|
|
30
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
50
|
EUC Sjælland |
|
|
188 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
188 |
|
Køge Handelsskole |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
56 |
|
|
|
|
56 |
|
Niels Brock |
Erhvervsakademi København
|
|
|
|
108 |
|
|
318 |
|
|
|
|
|
572 |
|
|
|
|
24 |
1022 |
Hotel- og Restaurantskolen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
201 |
|
201 |
|
Københavns Tekniske Skole |
|
|
838 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
329 |
|
55 |
|
|
1222 |
|
BEC Business |
|
|
|
42 |
165 |
49 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
256 |
|
Bornholms erhvervsskole |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14 |
|
|
12 |
|
26 |
|
TEC |
|
|
|
|
|
|
|
|
104 |
62 |
|
|
|
|
|
|
|
|
166 |
|
Hillerød – Lyngby Uddannelsescenter |
Erhvervsakademiet Nordsjælland |
|
|
|
91 |
|
|
|
|
|
|
|
|
249 |
142 |
|
|
123 |
|
605 |
Erhvervsskolen Hamlet |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
70 |
|
|
|
|
|
|
70 |
|
Roskilde Handelsskole |
Erhvervsakademi Roskilde |
|
|
|
73 |
|
|
|
|
|
|
|
|
101 |
|
|
|
|
|
174 |
Slagteriskolen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
92 |
|
|
72 |
|
|
|
164 |
|
Selandia |
Erhvervsakademi Vestsjælland |
|
|
|
11 |
|
|
|
|
36 |
|
51 |
75 |
|
31 |
|
24 |
|
|
228 |
Afdelingsnavn |
Erhvervsakademi |
Administrationsøkonom |
Industriel Designer |
Bygningskonstruktør |
Datamatiker |
Designteknolog |
E-designer |
Finansøkonom |
Handelsøkonom |
Installatør |
IT- og elektronikteknolog |
Jordbrugsteknolog |
Laborant |
Markedsføringsøkonom |
Multimediedesigner |
Procesteknolog |
Produktionstekonolog |
Serviceøkonom |
Transportlogistiker |
Aktivitet 2005 Studenterårsværk |
Esbjerg Handelsskole |
Erhvervsakademi Vest |
16 |
|
|
26 |
|
|
|
|
|
|
|
|
90 |
61 |
|
|
|
|
193 |
EUC Vest |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17 |
|
|
|
27 |
|
|
44 |
|
Sønderborg Handelsskole |
Syddansk Erhvervsakademi |
|
|
|
32 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
32 |
EUC Syd |
|
|
|
|
38 |
|
|
|
|
16 |
|
|
|
|
|
37 |
|
|
91 |
|
CEU Kolding |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
106 |
|
|
|
|
106 |
|
IBC - The International Business Academy |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
208 |
|
|
|
|
|
208 |
|
Vejle Handelsskole |
|
|
|
97 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
31 |
128 |
|
Vejle Tekniske Akademi |
|
|
|
|
|
|
|
|
39 |
|
|
|
|
|
27 |
|
|
|
66 |
|
Uddannelsescenter Herning |
Erhvervsakademi Midtjylland |
|
|
|
26 |
|
|
|
|
68 |
4 |
|
|
84 |
25 |
|
35 |
|
|
242 |
Holstebro Tekniske Skole |
Erhvervsakademi Midtvest |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
25 |
|
|
37 |
|
|
|
62 |
Skive Tekniske Skole |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
42 |
|
|
42 |
|
Skive Handelsskole |
|
|
|
43 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
43 |
|
Viborg Handelsskole |
23 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
78 |
|
|
|
|
|
101 |
|
Århus Købmandsskole |
Erhvervsakademi Ã…rhus |
|
|
|
84 |
|
|
216 |
|
|
|
|
|
289 |
108 |
|
|
|
|
697 |
Ã…rhus Tekniske Skole |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
82 |
|
92 |
|
118 |
|
|
|
|
292 |
|
Vejlby Landbrugsskole |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
102 |
|
|
|
|
|
|
|
102 |
|
Dansk Center for Jordbrugsuddannelse |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
73 |
|
|
|
|
|
|
|
73 |
|
Handelsgymnasiet Mariager Fjord |
Erhvervsakademi Nordøstjylland |
|
|
|
|
|
|
224 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
224 |
Handelsskolen i Randers |
|
|
|
|
|
|
|
51 |
|
|
|
|
69 |
|
|
|
140 |
|
260 |
|
Den Jydske Haandværkerskole |
|
|
|
|
|
|
|
|
83 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
83 |
|
Randers Tekniske Skole |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
33 |
|
|
33 |
|
Aalborg Handelsskole |
Nordjyllands Erhvervsakademi |
|
|
|
85 |
|
|
133 |
|
|
|
|
|
109 |
42 |
|
|
|
|
369 |
Aalborg Tekniske Skole |
|
|
321 |
|
118 |
|
|
|
56 |
28 |
|
29 |
|
|
|
41 |
116 |
|
709 |
|
TEKO |
|
|
55 |
|
|
517 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
572 |
Vitus Bering |
|
|
|
831 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
76 |
|
|
62 |
|
|
969 |
Københavns Maskinmester- og installatørskole |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
61 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
61 |
Forvaltningshøjskolen |
|
47 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
47 |
CVU Øresund |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
231 |
|
|
20 |
|
|
|
251 |
Antal udbudssteder i alt |
|
5 |
1 |
5 |
15 |
4 |
1 |
5 |
2 |
9 |
6 |
4 |
9 |
12 |
13 |
5 |
10 |
6 |
2 |
11.913 |
[1] Tabellen viser de uddannelsesudbud, hvor der er aktivitet. Bygningskonstruktøruddannelsen, der er en professionsbacheloruddannelser med afstigninger på KVU-niveau, er også medtaget. Tabellen viser ikke udbud via udlagt undervisning. Sommeroptaget 2005 blev der oprettet hold på følgende udlægninger:
BEC Business’ udlægning af e-designeruddannelsen til Bornholm, Niels Brocks udlægning af finansøkonomuddannelsen til Næstved, Tietgenskolens udlægninger af finansøkonomuddannelsen til Esbjerg og markedsføringsøkonomuddannelsen til Svendborg, Viborg Handelsskoles udlægning af markedsføringsøkonomuddannelsen til Thisted, Handelsgymnasiet Mariager Fjords udlægning af finansøkonomuddannelsen til Silkeborg, Randers Handelsskoles udlægning af handelsøkonomuddannelsen til Grenå og Aalborg Handelsskoles udlægning af finansøkonomuddannelsen til Holstebro.