Undervisningsministeriet
Institutionsstyrelsen
Udkast 9. marts 2007
til
Lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v.
(Dagtilbud i frie grundskoler)
I lov om friskoler og private grundskoler m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 764 af 3. juli 2006, som ændret ved lov nr. 1594 af 20. december 2006, foretages følgende ændring:
1. § 36 a affattes således:
»§ 36 a. En fri grundskole kan for børn, der er fyldt 3 år, for tiden indtil de begynder i børnehaveklasse, varetage opgaver som privatinstitution eller privat dagpasning efter bestemmelserne herom i lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge (dagtilbudsloven). Skolens bestyrelse har den overordnede ledelse af pasningsordningen.
Stk. 2. Ved varetagelse af opgaven som privatinstitution skal forældrebetaling sammen med kommunale og eventuelle private tilskud dække alle direkte driftsudgifter. Ved privat dagpasning skal forældrebetaling og eventuelle private tilskud dække alle direkte driftsudgifter. Skolen skal udfærdige et særskilt budget og føre et særskilt regnskab for pasningsordningerne. Regnskabet skal være en del af skolens samlede regnskab.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. august 2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund
Lovforslaget fremsættes som opfølgning på lovforslag nr. L 170 forslag til lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge (dagtilbudsloven), som ministeren for familie- og forbrugeranliggender fremsatte i Folketinget den 28. februar 2007. Efter forslaget til dagtilbudsloven ophæves visse bestemmelser i lov om social service, herunder bestemmelsen om oprettelse af puljeordninger.
Der henvises til følgende relevante nummer af Folketingstidende:
Folketingstidende 2003-04 (L 155), Folketingets Forhandlinger spalte 8264, 8770, Tillæg A spalte 5772, 5776, Tillæg B spalte 1219, Tillæg C spalte 456.
2. Gældende ret
Efter gældende lov kan en fri grundskole til børn, der er fyldt 3 år, for tiden indtil de begynder i børnehaveklasse, oprette puljeordninger og privat dagpasning efter bestemmelserne herom i lov om social service. Skolens bestyrelse har den overordnede ledelse af pasningsordningerne. Skolen skal udfærdige et særskilt budget og føre et særskilt regnskab for pasningsordningerne. Regnskabet skal være en del af skolens samlede regnskab.
3. Lovforslagets indhold
Forslaget til dagtilbudsloven medfører, at de frie grundskoler ikke længere kan oprette puljeordninger for denne børnegruppe.
I forslaget til dagtilbudsloven er afskaffelse af puljeordninger begrundet med forenkling af etableringsformerne for dagtilbud, idet der allerede er mulighed for at etablere bl.a. privatinstitutioner. Det findes derfor rimeligt, at en fri grundskole i stedet for puljeordninger får mulighed for at varetage opgave som privatinstitution.
Privatinstitutioner kan drives af private leverandører med kommunalbestyrelsens godkendelse. En privatinstitution, som opfylder lovgivningens og kommunalbestyrelsens betingelser for godkendelse, har krav på godkendelse.
Efter lovforslaget får de frie grundskoler mulighed for at varetage opgaver som privatinstitution eller privat dagpasning for børn, der er fyldt 3 år, og indtil de begynder i børnehaveklasse, efter bestemmelserne herom i dagtilbudsloven.
Skolens bestyrelse skal have den overordnede ledelse af pasningsordningen. Lovforslaget indebærer således en fælles ledelse af en fri grundskole og et dagtilbud. Samme ordning ønskes indført på folkeskoleområdet, jf. aftalen mellem regeringen og KL om den kommunale økonomi for 2007, hvorefter der for at give kommunerne større frihed til at indrette kommunens skolevæsen i overensstemmelse med lokale forhold skal være øgede muligheder for at etablere fælles ledelse af folkeskoler og daginstitutioner.
Skolen skal udfærdige et særskilt budget og føre et særskilt regnskab for pasningsordningen. Regnskabet skal være en del af skolens samlede regnskab.Â
Det vil ikke være muligt at anvende skolens midler til dækning af et eventuelt underskud ved driften af pasningsordningen, jf. friskolelovens § 5, stk. 2.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Lovforslaget vil være udgiftsneutralt, idet der ikke ydes statstilskud til de foreslåede privatinstitutioner, og idet bestemmelserne om privatinstitutioner i dagtilbudsloven er en videreførelse af eksisterende bestemmelser. Kommunernes udgift til privatinstitutioner er den samme, uanset hvilken privatinstitution børnene går på.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke nye administrative konsekvenser for borgerne.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Sammenfattende skema
|
Positive konsekvenser/mindre udgifter (hvis ja, angiv omfang) |
Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang) |
Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner |
Ingen |
Ingen |
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet |
Ingen |
Ingen |
Miljømæssige konsekvenser |
Ingen |
Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne |
Ingen |
Ingen |
Forholdet til EU-retten |
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter |
10. Høring
Et lovudkast har forud for fremsættelsen været sendt til høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.: Frie Grundskolers Fællesråd, Dansk Friskoleforening, Frie Skolers Lærerforening, Rigsrevisionen og KL.
Lovudkastet er endvidere offentliggjort på Høringsportalen (www.hoeringsportalen.dk).
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter lovforslaget får de frie grundskoler mulighed for at varetage opgaven som privatinstitution for børn, der er fyldt 3 år, og indtil de begynder i børnehaveklasse, efter bestemmelserne herom i dagtilbudsloven.
Bestemmelser om privatinstitutioner fremgår af § 19, stk. 4, og § 20 i det fremsatte forslag til dagtilbudslov.
Ordningen med privat dagpasning fortsætter uændret. Bestemmelser om privat dagpasning og om tilskud til brug for privat pasning fremgår af henholdsvis kapitel 14 og 15 i det fremsatte forslag til dagtilbudslov.
Dagtilbudslovens generelle bestemmelser om dagtilbud til børn indtil skolestart gælder for frie grundskolers varetagelse af opgaven som privatinstitution, herunder bestemmelserne om formål med dagtilbud, pædagogisk læreplan og børnemiljøvurdering. Bestyrelsen for den frie grundskole får ansvaret for, at der for privatinstitutionsordningen nedsættes en særlig bestyrelse, hvori forældre til børn i ordningen sikres den indflydelse, som § 14, stk. 3, i det fremsatte forslag til dagtilbudslov giver forældrene.
Opgaven som privatinstitution eller privat dagpasning bliver en del af skolens virksomhed i henhold til loven om frie grundskoler under bestyrelsens overordnede ledelse. Alle direkte driftsudgifter vedrørende opgaven som privatinstitution skal dækkes af forældrebetaling, kommunale tilskud og eventuelle private tilskud. Ved privat dagpasning skal forældrebetaling og eventuelle private tilskud dække alle direkte driftsudgifter. Et eventuelt overskud i forbindelse med varetagelsen af opgaven som privatinstitution kan alene tilføres den frie grundskole til skolens skoleformål i henhold til dens vedtægt. Skolens midler må ikke anvendes til pasningsordningerne, jf. friskolelovens § 5, stk. 2.
Skolen skal udfærdige et særskilt budget og føre et særskilt regnskab for pasningsordningerne. Regnskabet skal være en del af skolens samlede regnskab.
De frie grundskoler, der inden lovens ikrafttræden har oprettet puljeordninger, kan fortsat have ordningerne efter bestemmelserne herom i kapitel 22 i det fremsatte forslag til dagtilbudslov.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. august 2007, hvilket er samme dag, som dagtilbudsloven er foreslået at træde i kraft.
Bilag 1
Gældende formulering |
|
Lovforslaget |
|
|
§ 1  I lov om friskoler og private grundskoler m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 764 af 3. juli 2006, som ændret ved lov nr. 1594 af 20. december 2006, foretages følgende ændring: |
§ 36 a. En fri grundskole kan til børn, der er fyldt 3 år, for tiden indtil de begynder i børnehaveklasse, oprette puljeordninger og privat dagpasning efter bestemmelserne herom i lov om social service. Skolens bestyrelse har den overordnede ledelse af pasningsordningerne. Stk. 2. Ved puljeordninger skal forældrebetaling sammen med kommunale og eventuelle private tilskud dække alle direkte driftsudgifter. Ved privat dagpasning skal forældrebetaling og eventuelle private tilskud dække alle direkte driftsudgifter. Skolen skal udfærdige et særskilt budget og føre et særskilt regnskab for pasningsordningerne. Regnskabet skal være en del af skolens samlede regnskab |
|
1. § 36 a affattes således: »§ 36 a. En fri grundskole kan for børn, der er fyldt 3 år, for tiden indtil de begynder i børnehaveklasse, varetage opgaver som privatinstitution eller privat dagpasning efter bestemmelserne herom i lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge (dagtilbudsloven). Skolens bestyrelse har den overordnede ledelse af pasningsordningen. Stk. 2. Ved varetagelse af opgaven som privatinstitution skal forældrebetaling sammen med kommunale og eventuelle private tilskud dække alle direkte driftsudgifter. Ved privat dagpasning skal forældrebetaling og eventuelle private tilskud dække alle direkte driftsudgifter. Skolen skal udfærdige et særskilt budget og føre et særskilt regnskab for pasningsordningerne. Regnskabet skal være en del af skolens samlede regnskab.«
|