TALEPAPIR

 

DET TALTE ORD GÆLDER

 

 

 

 

 

Anledning

Uddannelsesudvalget har kaldt M i samråd

Titel

Kvalitetssikring af private uddannelser

MÃ¥lgruppe

Uddannelsesudvalget

Arrangør

Uddannelsesudvalget

Taletid

5 min.

Tid og sted

D. 27. februar 2007, Folketinget

 


Disposition

1.      Indledning

2.      Svar pÃ¥ spørgsmÃ¥l L: Opstramning af kontrol med private uddannelser

3.      Svar pÃ¥ spørgsmÃ¥l M: Kvalitetsgarantimærkning af private uddannelser

4.      Afslutning

 

 

1. Indledning

Udvalget har bedt mig besvare spørgsmålene:

L: Hvordan vil ministeren stramme op på kontrollen af private uddannelser som f.eks. kosmetologskoler og psykoterapeutskoler, så kvaliteten af uddannelsernes indhold sikres?

M: Vil ministeren overveje at indføre et kvalitetsgarantimærke på private uddannelser eller andre kvalitetssikringsmodeller som autorisationer, næringsbreve m.v., så studerende får en tydelig information, om det er en ordentlig uddannelse af høj kvalitet?

Der henvises i øvrigt til ministerens svar på spørgsmål 179 – UDU alm. del, Folketingsåret 2005-06.

 

 


2. Svar på spørgsmål L: Opstramning af kontrol med private uddannelser

·        Undervisningsministeriet regulerer og fører kontrol med de uddannelser, som ligger inden for ministeriets omrÃ¥de, og der ydes offentlige tilskud til. Det betyder dermed, at ministeriet som hovedregel ikke regulerer private uddannelser.

·        Dog har Undervisningsministeriet ydet bistand til Sundhedsstyrelsen og Socialministeriet i et særligt følsomt tilfælde vedrørende en certificeringsordning for en privat uddannelse – psykoterapeutuddannelsen, idet det ikke er fundet hensigtsmæssigt, at folk uden den fornødne faglige baggrund udøver psykoterapi over for psykisk ustabile mennesker. Kvalitetskriterierne i denne certificeringsordning retter sig mod uddannelsernes indhold og struktur og omfatter bÃ¥de en række forudsætninger for forsvarlig drift af uddannelse og kvalitetskrav til indholdet af uddannelsen. En anden væsentlig grund til, at ministeriet har medvirket til at udvikle denne ordning er, at der ikke har været ønske om at etablere en offentlig anerkendt uddannelse pÃ¥ omrÃ¥det. Undervisningsministeriet har ingen tilsynsforpligtigelse over for den pÃ¥gældende uddannelse.

·        I forhold til private uddannelser, der skal SU-godkendes stiller Undervisningsministeriet ogsÃ¥ en række krav. Først og fremmest skal uddannelsespolitiske, beskæftigelsesmæssige og økonomiske forhold tale for at SU-godkende en privat uddannelse. Der stilles tillige en række betingelser til forsvarlig drift af uddannelse. I den forbindelse inddrages Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), som foretager en sÃ¥kaldt SU-vurdering med det formÃ¥l blandt andet at vurdere uddannelsesstedets økonomi, organisatoriske og ledelsesmæssige rammer samt fysiske forhold. SU-vurderingen i EVA, der er en del af det samlede beslutningsgrundlag, indbefatter kun i begrænset omfang en vurdering af uddannelsens faglige indhold.

·        Da der ved SU-godkendelsen af private uddannelser ikke er nogen kvalitetssikring af uddannelsens faglige indhold som sÃ¥dan, er det et gennemgÃ¥ende princip ved afgørelse om SU-godkendelser, at hensynet til beskæftigelse vægtes meget højt. Hvis det ikke er godtgjort, at hovedparten af uddannelsens elever kan finde uddannelsesrelevant beskæftigelse, kan der sÃ¥ledes gives afslag pÃ¥ godkendelse alene pÃ¥ den baggrund.

·        Offentlige myndigheder kan i forhold til visse erhverv certificere og autorisere de personer, der skal udøve erhvervet – her tænkes eksempelvis pÃ¥ flere af sundhedsuddannelserne. Skulle Undervisningsministeriet certificere og autorisere private aktører, der har som erhverv at udbyde uddannelser, ville det virke ganske begrænsende pÃ¥ det private uddannelsesmarked. Det ville opstille hindringer for den mangfoldighed af uddannelsesmuligheder – særligt pÃ¥ efter- og videreuddannelsesomrÃ¥det – der eksisterer i dag. For ikke at nævne det bureaukrati, der ville opstÃ¥ ved en sÃ¥dan kontrolfunktion.
3. Svar på spørgsmål M: Kvalitetsgarantimærkning af private uddannelser

·        I Danmark har vi et offentligt styret og finansieret uddannelsessystem, der stort set dækker alle erhvervsomrÃ¥der. Det vil sige, at der stilles offentlige uddannelser til rÃ¥dighed inden for alle erhvervsomrÃ¥der – uddannelser, der kvalitetssikres af offentlige myndigheder og betales med offentlige midler. PÃ¥ det omrÃ¥de tager det offentlige ogsÃ¥ ansvaret. Hvis den enkelte studerende i stedet vælger en uddannelse pÃ¥ det private uddannelsesmarked, kan og bør offentlige myndigheder ikke pÃ¥ samme vis stille og kontrollere kvalitetskrav og dermed give en garanti for indholdet.

·        SU-godkendelsen af private uddannelser bliver af de studerende anset for en offentlig kvalitetsgarantimærkning. OgsÃ¥ af den grund er det vigtigt, at der bliver udvist stor omhu med godkendelsen af private uddannelser som SU-berettigende. Men det skal tilføjes, at der generelt pÃ¥hviler de studerende et stort ansvar for at se sig for, nÃ¥r de vælger en privat uddannelse.

·        Markedet for private uddannelser er stort og spænder vidt – lige fra weekendkurser i pileflet til store efter- og videreuddannelsesprogrammer. Det bør være op til de private uddannelsesudbydere selv at sikre standarden af deres uddannelser gennem akkrediteringer m.v. eller ved at etablere evalueringssystemer m.v., der kan afspejle uddannelsernes kvalitet. Der er ingen aktuelle planer om at udvikle en offentlig kvalitetsgarantimærkning af de private uddannelser.


Afslutning

·        Der kan af offentlige myndigheder stilles kvalitetskrav til uddannelser, der betales af offentlige midler, eller der pÃ¥ anden vis ydes tilskud til, fx. SU. Disse uddannelser dækker alle erhvervsomrÃ¥der, og der er derfor ikke behov for en generel offentlig kontrol af de mange forskelligartede private uddannelsesudbud.

·        Etablering af evalueringsordninger, akkrediteringer mv. til udvikling og sikring af de private uddannelser mÃ¥ være et anliggende for de private uddannelsesudbydere. Ligesom der er fri etableringsret i forhold til at udbyde uddannelser, skal det ogsÃ¥ stÃ¥ de private uddannelsesudbydere frit for at benytte sÃ¥danne kvalitetssikringsmekanismer.