Kopi til:

Folketingets Uddannelsesudvalg

Folketingets Udvalg for Videnskab og Teknologi

 

 

Akademikernes Centralorganisation

Nørre Voldgade 29

1017 København K

 

 

Input til AC-oplæg på Folketingets Uddannelsesudvalgs høring

den 13. marts 2007 i Landstingssalen på Christiansborg.

 

 

Generelle kommentarer vedrørende etablering af professionshøjskole-miljø med bæredygtigt udbud af erhvervsorienterede uddannelser.

 

C3 organisation følger med interesse diskussionen om at skabe erhvervsrettede professionsuddannelsesmiljøer i henholdsvis Aarhus og i Ballerup samt eventuelt i Horsens, med udgangspunkt i de i forvejen eksisterende ingeniøruddannelses-miljøer kombineret med tilhørende erhvervsøkonomiske muligheder i lighed med tidligere succesforløb på HIH i Herning. Konstruktionen foreslås samlet under én professionshøjskoleidentitet, som foreslået af IDA og støttet af DI.

 

C3 organisation understøtter gerne denne udvikling af en erhvervsorienteret professionshøjskolekonstruktion. Med tilførslen af relevante erhvervsøkonomiske kompetencer vil denne konstruktion kunne udvikle sig i lighed med tidligere HIH  og dermed tjene som eventuelt afsæt for tilsvarende trinvise etableringer, og udbud af bredt erhvervsrettede professionsbacheloruddannelser hvor der måtte findes naturlige forudsætninger herfor.

 

Som et naturligt element i udviklingen af det sammenhængende uddannelses-system bør der tages hensyn til både professionshøjskolernes forskningstilknyt-ning, samt overgang og meritforhold for de studerende, til universiteterne.

 

Tilførslen af de erhvervsøkonomiske kompetencer skal etableres eller nyudvikles i et samspil med relevante partnere, ligesom der løbende skal gennemføres en realistisk og nøgtern vurdering af den faglige bæredygtighed generelt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ovenstående synspunkter understreges i uddrag fra tidligere notat

sendt 9/6/2006 til:

 

-Undervisningsministeriet

-Folketingets Uddannelsesudvalg

-Formanden for Folketingets Udvalg for Videnskab og Teknologi

 

QUOTE

Vedrørende de erhvervsøkonomiske professionsbacheloruddannelser generelt, mener vi ikke at de umiddelbart vil finde eller skabe synergifordele sammen med de typiske offentligt sektor orienterede uddannelser på de kommende profes-sionshøjskoler. Til gengæld understøtter vi gerne det naturlige erhvervsrettede samspil mellem de tekniske og de erhvervsøkonomiske professionsbachelor-uddannelser, et samspil som med succes er gennemført på Handels- og Ingeniør-højskolen i Herning (HIH).

 

Med udgangspunkt i etablering af størst mulig kritisk masse, bør et teknisk og erhvervsøkonomisk samarbejde kunne samles på, henholdsvis i tilknytning til, relevante centrale institutioner, universiteter såvel som professionshøjskoler, med udgangspunkt i hvor man har de bedste forudsætninger for at udbyde uddannel-serne. En eventuel tilknytning til de kommende professionshøjskoler kan eksem-pelvis etableres som fagligt separate enheder, og dermed skabe miljøer der også kan tiltrække erhvervsakademier.

UNQUOTE

 

 

Specifikke kommentarer til Undervisningsministeriets henvendelse

Sagsnr. 093.894.121:

 

Ad pkt. 3, understøttes maksimal fokus på internationale anknytninger, gerne videreudviklet til også at kunne omfatte double degrees.

 

Ad pkt. 6, findes det problematisk at den aktuelle formulering umiddelbart til-skriver Kvalifikationsnævnets kompetencer til også at omfatte Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling.

 

Ad pkt. 7, findes begrebet ”erhvervsbachelorer” at understrege en styrkelse af

den privatrettede profil.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Specifikke kommentarer til Folketingets Uddannelsesudvalgs

UDU alm. Del – Bilag 201 Offentligt:

 

Ad diskuterede modeller a – f, understøttes ”pkt. e. Rent snit modellen” ud fra betragtningen at der hermed tilføres relevant erhvervskompetence i en naturlig synergiudvikling omkring bestående erhvervsakademiressourcer. Forsknings- og universitetstilknytningen kommer hermed i forstærket fokus.

 

 

 

Med venlig hilsen

Erik Lund, Formand

C3 organisation

 

5. marts 2007

 

 

 

 

 

 

c.c.:         Formanden for Folketingets Uddannelsesudvalg.

               Formanden for Folketingets Udvalg for Videnskab og Teknologi.