Faaborg den 20. september 2006

 

 

 

UngBehandling                                           

 

Mogens Kokholm

Strandgaardsparken 95

5600 Faaborg

 

 

 

 

 

Evaluering af behandling mod dysleksi – langtids

 

 

 

Interviewede klient:

 

Anonymiseret

 

Antal behandlinger: 10 a 45 min.

Behandlingstidsrum: april - juli 2005  

Terapeut: Mogens Kokholm

Terapimetode: lyd/lys/lateral

 

 

 

 

Oplysningerne gengiver klientens og moderens udsagn efter afsluttet behandling. Metoden var et telefoninterview på 1 time, foretaget af undertegnede, uvildige person.

 

Årsag til behandling: massive stave- og læseproblemer.

Dyslektisk indplacering: Kan ikke foretages, da tilbudte test fra Ordblindeinstituttet ikke blev gennemført, fordi den ifølge instituttet var omsonst, hvis skolen alligevel ikke ville rette sig efter resultatet.

 

 

Klient: " Jeg kom til UngBehandling i slutningen af 7. klasse. Her fik jeg seks behandlinger, som hjalp utrolig meget på mine problemer.

Fordi jeg havde lidt så mange nederlag, havde jeg svært ved at tro på, at det virkelig var sandt, at jeg havde overvundet problemerne.

Derfor fik jeg i sommerferien fire behandlinger til og endelig begyndte jeg at tro på mig selv: at det var sandt, at jeg kunne læse og skrive. At jeg var god nok.

 

Da jeg begyndte på behandlingen, kunne jeg så godt som ikke læse og jeg stavede meget dårligt. Selv om jeg øvede danske diktater i mindst en time, havde jeg ud af 20 staveord altid mindst 15 fejl eller mere.

 

 

 

 

Helt konkret kunne jeg ikke kende forskel på bogstaverne b, d og p. Jeg kunne heller ikke høre forskel på k og g og forstod ikke, hvornår jeg skulle bruge dobbelte konsonanter. ( fx fabrikken, interviewerens bemærkning).

Efter behandlingen fik jeg i 8. kl. et årsgennemsnit på 9,4. Heraf 11 i mundtligt dansk.

I 7. kl. skiftede jeg skole. Det var inden min behandling hos Mogens Kokholm.

I den første danske diktat der fik jeg 6. Det var lige på vippen.

I den første danske diktat i 8. kl. – efter behandlingen – fik jeg 8 i dansk diktat. Jeg manglede kun et ord, som burde have været stavet rigtigt, til et 9-tal.

 

Tidligere måtte min mor læse højt for mig.

Nu læser jeg selv rigtig meget og med stor glæde. Jeg har fx hurtigt og uden besvær læst alle tre bind af Mira-trilogien, som er alderssvarende. Jeg er 15 år.

 

Når vi nu får bøger for i skolen, som vi skal læse, gør jeg det uden vanskeligheder, hvor jeg tidligere måtte lade min mor læse dem højt for mig.

 

I 7. kl. gik jeg til konfirmandforberedelse. Vi skulle læse Lukas-evangeliet. Det var helt umuligt for mig. Jeg kunne ganske enkelt ikke læse. Derfor var den tekst lukket land for mig og min mor måtte atter gribe til højtlæsning. Til den prøve, som vi skulle op i, fik jeg derfor i stedet udleveret tegneseriebogen ”Menneskesønnen", så jeg kunne forberede mig ud fra den og spørgsmålene til mig var nu relateret til denne udgave af evangeliet.

 

Efter min behandling hos Mogens Kokholm har jeg nu langt færre retskrivningsfejl i dansk stil. Jeg fik 9 i "Skriftlig fremstilling" i 8. kl.

Samtidig er jeg blevet langt bedre til fremmedsprog. Min årskarakter i mundtlig engelsk i 8. kl. var 10. I tysk 8.

Jeg kan nu høre forskellen på tale- og skriftsprog. Inden min behandling ville jeg have stavet "day" som det udtales. Nu kan jeg stave det korrekt."

 

 

Moderen:

 

" Jeg er seminarieuddannet dansklærer. Folkeskolelærer.

 

Min datter har haft det svært. Hun er blevet mobbet både af en dansklærer og klassekammerater, som fulgte trop.

Dette førte til, at hun udviklede migræne og isolerede sig totalt.

Hun blev derpå i forhold til danskundervisningen flyttet til skolens "Læseklinik" og udelukket fra alt samvær.

Læseklinikken hjalp intet, da lærerne var inkompetente. De havde ingen speciallæreruddannelse.

Min datter har derfor ikke modtaget danskundervisning i klassen i 3. og 4. klasse.

I 5. kl. kom en ny dansklærer, som hentede min datter tilbage og også integrerede hende i klassens øvrige aktiviteter.

Desværre forlod hun efter ét år skolen.

Min datter kom på kostskole og derefter i ny skole.

 

Efter behandlingen hos Mogens Kokholm har min datter fået så meget mere selvtillid, at hun i sommeren 2006 tog tre uger på sprogskole i Jersey, England. Hun har også for første gang fået veninder i skolen.

 

Samtidig klarer min datter nu lektiesituationen helt selvstændigt. Konflikterne er ophørt og hun laver næsten ingen stavefejl.

 

Forholdet til lærerne er godt.     

Det er også blevet betydeligt bedre til familien.

 

Jeg har forsøgt så godt som alt for min datter og kun løbet panden mod en mur.

Jeg har kun positivt at sige om behandlingen hos Mogens Kokholm. Den har virkelig hjulpet hende."

 

Interview slut.

 

 

Med venlig hilsen

Interviewer og sygeplejerske Winnie Fersmark

 

 

 

 

 

Â