Uddannelsesudvalget 2006-07
UDU Alm.del Bilag 231
Offentligt
NOTATI relation til foretræde i UDU ti. d. 20.02.07.Til udvalgets medlemmer:Tak for en god og positiv dialog.Vi lovede at uddybe et par elementer:-Hvem betragter vi som værende målgruppen!Målgruppen er primært unge i alderen 16-25 år. Fælles for alle er, at de ikke har kunnet profitere at dettraditionelle uddannelsessystem, som det er skruet sammen pt. De har på en eller anden måde ikkekunnet opnå samfundets ”blå stempel” i form af kompetencegivende uddannelse. Det drejer sig bl.a. ombogligt svage, socialt utilpassede unge, fysisk- og psykisk udviklingshæmmede, samt socialt utilpassedeunge af anden etnisk herkomst end dansk.Hvor mange unge tilhører ud fra vore erfaringer denne målgruppe!ca. 7.000 af en årgangNødvendigheden af at planen bygger på en helhedsorienteret indsats!Når vi taler en helhedsorienteret indsats i tilbuddet, forbinder vi det med at sætte fokus på, hvordansektoransvarlighedsprincippet kan integreres i uddannelsesgarantien, så tilbud forankret i såvelUndervisningsministeriet, Beskæftigelsesministeriet og Socialministeriet kan komme i betragtning som endel af et treårigt uddannelsesforløb for unge med særlige læringsbehov. Som det forholder sig pt., opretteshelhedsorienterede uddannelsestilbud i henhold til sociallovgivning og beskæftigelseslovgivning. Tilbuddenehører ikke til Undervisningsministeriets ressortområde. Vi finder derfor, at der skal være et betydeligtstørre fokus på sektoransvarlighedsprincippet og nødvendigheden af, at uddannelseslovgivningen,sociallovgivningen og beskæftigelseslovgivningen spiller sammen og ses som hinandens naturligeforudsætninger og nødvendigheder, når vi taler uddannelsesgaranti for unge med særlige behov. Men det eret MUST, at uddannelse forankres i Undervisningsministeriets ressortområde.Ligeværdighed i forhold til, at alle unge skal have en ungdomsuddannelse!Som følge af de politiske aftaler om fremtidens velfærd starter alle nyeuddannelsestiltag tiltage, der skal sikre unge en ungdomsuddannelse med at henvisehertil :…[Alle unge skal have mulighed for at påbegynde og gennemføre en kompetencegivendeuddannelse. Det er målsætningen, at mindst 95 pct. af alle unge i 2015 skal gennemføre enungdomsuddannelse. Det vil kræve en styrket indsats på flere områder. En tidlig og styrketvejledningsindsats og obligatorisk brobygning i 10. klasse skal sikre, at flere unge kommerind i uddannelsessystemet og får en ungdomsuddannelse. forslaget er en del af udmøntningenaf ”……….Der er en særlig stor udfordring i at sikre, at den sidste femtedel af en ungdomsårganggennemfører en ungdomsuddannelse. Det er oftest unge, der har påbegyndt en ungdomsuddannelse,men er faldet fra, blandt andet på grund af svage faglige forudsætninger. Det kræver nye tilgange ogtilpasninger, således at unge med svagere forudsætninger også kan rummes inden foruddannelsessystemet. Der skal derfor gøres en ekstra indsats for, at den sidste femtedel ogsågennemfører en ungdomsuddannelse. Indsatsen skal først og fremmest tage udgangspunkt i enfokusering på de elever, der har de svageste forudsætninger, eller som er uafklarede i deresuddannelsesvalg, og dermed har størst risiko for at falde fra en ungdomsuddannelse. Der skal også
-
-
-
placeres et klart og øget ansvar for, at de unge påbegynder og gennemfører en ungdomsuddannelse,hos kommunerne, arbejdsgiverne, uddannelsesinstitutionerne, forældre og de unge selv].
Article 24
Education
1. States Parties recognize the right of persons with disabilities to education. With a view torealizing this right without discrimination and on the basis of equal opportunity, StatesParties shall ensure an inclusive education system at all levels and life long learning directedto:(a) The full development of human potential and sense of dignity and self-worth, and thestrengthening of respect for human rights, fundamental freedoms and human diversity;(b) The development by persons with disabilities of their personality, talents and creativity, aswell as their mental and physical abilities, to their fullest potential;(c) Enabling persons with disabilities to participate effectively in a free society.2. In realizing this right, States Parties shall ensure that:(a) Persons with disabilities are not excluded from the general education system on the basisof disability, and that children with disabilities are not excluded from free and compulsoryprimary education, or from secondary education, on the basis of disability;(b) Persons with disabilities can access an inclusive, quality and free primary education andsecondary education on an equal basis with others in the communities in which they live;(c) Reasonable accommodation of the individual’s requirements is provided;(d) Persons with disabilities receive the support required, within the general educationsystem, to facilitate their effective education;(e) Effective individualized support measures are provided in environments that maximizeacademic and social development, consistent with the goal of full inclusion.3. States Parties shall enable persons with disabilities to learn life and social developmentskills to facilitate their full and equal participation in education and as members of thecommunity. To this end, States Parties shall take appropriate measures, including:(a) Facilitating the learning of Braille, alternative script, augmentative and alternativemodes, means and formats of communication and orientation and mobility skills, andfacilitating peer support and mentoring;(b) Facilitating the learning of sign language and the promotion of the linguistic identity ofthe deaf community;
-
Hvorfor mener vi at Lighed også betyder, at alle ungdomsuddannelser bør finansieres afStaten uanset hvilken målgruppe, der frekventerer uddannelserne?
Som fremført på mødet Ole Lauth, Egmonthøjskolen, viser tidligere erfaringer frafinansieringsomlægninger, at kommunerne ikke budgetterer med denne gruppes”kompetenceudvikling” og derfor beholder de unge i eget regi.(Egmont Højskolen står til rådighed med behørig dokumentation)Finansiering af Robert en case fra PGU rosenholm: Finansiering af de 45 unges 3 årigeudviklingsforløb i PGU Rosenholm:Et forløb i PGU Rosenholm er en individuel bevilling efter aktivlov og servicelov fraopholdskommunen. De unge er derfor helt afhængige af, hvordan den enkelte kommuneadministrerer de relevante lovbestemmelser. Der er således meget stor forskel på, hvilketilbud de unge i vores målgruppe får.Botræning, erhvervsafklaring og udvikling månedlig udgift kr. 26.000,-. Heraf betales de kr.18.500 efter aktivlovens bestemmelser og de kr. 7,500 mdl. efter serviceloven.Årlig udgift 312.000,-De unge forsørges af kontanthjælp under forløbet. Da uddannelsesforløbene betragtes somaktivering, nedsættes de unges kontanthjælp efter ½ år. De forsørges derfor for et beløb, derer ca. kr. 1000,- mindre om måneden end unge på SU.Robert er nu klar til en egentlig arbejdsmarkedsuddannelse indenfor landbrugsområdet, somhan forventes at gennemføre i et 2 årigt forløb. Robert er ved afslutningen af uddannelsen 24år og vil være i stand til at påtage sig et arbejde på almindelige vilkår indenfor landbruget.
--
Landsforeningen Ligeværd står til disposition med yderligere informationer.Vi Håber ligeledes at kunne komme i betragtning ift. at afprøve og udvikleUngdomsuddannelsens forskellige dele herunder modeller for finansiering.
Med venlig hilsenPeter GulstadSekretariatschefLandsforeningen Ligeværd8620 8579 / mob. 2675 2468