Uddannelsesudvalget 2006-07
UDU Alm.del Bilag 221
Offentligt
Til Folketingets Uddannelsesudvalg (sendt parallelt til udvalgets medlemmer)DTL har noteret sig undervisningsministerens svar til Uddannelsesudvalget og kan konstatere, at svaretbekræfter vores bekymring for, at AMU skal visne. Selvom der beskrives en række fornuftige tiltag, der kanvirke på længere sigt, indeholder svaret ikke løsningen på AMU’s helt aktuelle problemer.Ministeren påpeger, at for gruppen af ledige har der været tale om et aktivitetsfald svarende til 429 årseleveri første halvår af 2006, hvilket for hele 2006 vil svare til et aktivitetsfald på 858 årselever (i bedste fald -eftersom aktiveringsindsatsen fra såvel kommuner som AF næppe har været stigende i takt med, at arbejdetmed omorganisering til jobcentrene rykkede nærmere). Dette fald svarer til fuldtidsundervisning for omkring100 lærere - der er allerede varslet afskedigelse af cirka 100 lærere. Og lærerne er, som bl.a. nævnt idet åbnebrev til Bertel Haarder,dygtige folk og vil hurtigt finde andre job. Det betyder, at når det forbigående fald,forårsaget af kommunalreformen, standses, og voksen- og efteruddannelsesindsatsen for alvor skalintensiveres, mangler der mindst 100 lærere, der netop besidder den voksenpædagogiske ekspertise, somvirksomheder, medarbejdere og ledige har brug for og efterspørger. Det koster godt 300.000 kroner atansætte og uddanne en AMU-lærer, så hvis de varslede fyringer effektueres, vil det hurtigt koste op mod 30millioner kroner at ansætte nye lærere (hvis de da er mulige at rekruttere).Ministeren påpeger desuden, at der forventes et mindreforbrug på EVE-rammen i 2006 og ”der er endnu ikketaget stilling til, hvorledes disse midler skal anvendes.”Ministeren har en enestående mulighed for at forhindre, at AMU visner hen lige, inden vi har brug for etAMU i fuld blomst.DTL vil anbefale, at ministeren bruger midlerne til at iværksætter en indsats for at fastholde de fyringstruedelærere og herved spare de 30 millioner kroner, ansættelse af nye lærer vil koste. Vi har tidligere fremhæveten række relevante indsatsområder, de overtallige lærere kan beskæftiges med:
Opsøgende vejledningsindsats overfor små og mellemstore virksomhederUdvikling af kursusforløb målrettet mindre virksomhederForberedelse af systematisk efteruddannelse af kortuddannedeUdvikling af modeller til integration af FVU- og AMU-forløbEfteruddannelse af AMU-lærerne
De er ikke blevet mindre aktuelle – snarere tværtimod. Helt aktuelt har DI peget på et behov for, atudenlandsk arbejdskraft bør have mulighed for at deltage i AMU-kurser for at imødekomme det danskearbejdsmarkeds krav; et krav, som, hvis det skal indfries effektivt, kræver, at lærerne får mulighed forefteruddannelse, der udvider deres sprog- og kommunikationskompetencer.Når Ministeren konkluderer at regeringen fortsat er optaget af arbejdsmarkedsuddannelsernes centrale rolle ien forstærket voksen- og efteruddannelsesindsats, så er det nødvendigt at understrege, at den mulighed kanvære svær at realisere, hvis ikke der handles hurtigt.Venlig hilsenFrank JørgensenDansk Teknisk LærerforbundFrank JørgensenUddannelsespolitisk konsulentDirekte telf. 3525 6602[email protected]www.dtl.dk