TALEPAPIR

 

DET TALTE ORD GÆLDER

 

 

 

 

 

Anledning

Samråd i Folketingets Uddannelsesudvalg om ministerens indstilling til dagsordenen for rådsmøde (uddannelse, ungdom og kultur) den 16. februar 2007

Titel

Samrådsspørgsmål

MÃ¥lgruppe

Folketingets Uddannelsesudvalg

Arrangør

Folketingets Uddannelsesudvalg

Taletid

7 minutter

Tid og sted

Tirsdag den 6. februar 2007 kl. 14.00 i Folketingets Uddannelsesudvalg

 


Disposition

1.      Indledning

2.      Uddannelsespunkterne

3.      Ungdomspunkterne

 

 

1. Indledning

·        Som det fremgÃ¥r af det tilsendte materiale, er der fire punkter pÃ¥ dagsordenen. To vedrørende uddannelsesomrÃ¥det og to vedrørende ungdomsomrÃ¥det. Jeg kan oplyse, at der ikke er forhandlingsoplæg, hvorfor jeg vil nævne punkterne med henblik pÃ¥ en orientering i Folketingets Europaudvalg pÃ¥ fredag.

2. Uddannelsespunkterne

·        Punkterne pÃ¥ uddannelsesomrÃ¥det er for det første vedtagelse af nogle nøglebudskaber til Det Europæiske RÃ¥ds forÃ¥rstopmøde. Som bekendt gør man her Ã¥rligt status over Lissabon-strategien. For det andet skal der gennemføres en første debat om de uddannelsespolitiske prioriteter efter 2010.

·        Hvad angÃ¥r bidrag til forÃ¥rstopmødet, sÃ¥ fremgÃ¥r det af Kommissionens fremskridtsrapport, at der nu bliver leveret resultater. Og Kommissionen peger pÃ¥, at man bør udnytte de gunstige økonomiske forhold til at gennemføre yderligere reformer.

·        Der er udarbejdet en ganske positiv landerapport for Danmark. Og jeg mÃ¥ sige, at nÃ¥r vi kikker pÃ¥ beskrivelsen af uddannelsesomrÃ¥det specifikt, sÃ¥ har vi grund til at være tilfredse. BÃ¥de velfærdsaftalen og globaliseringspakken tillægges stor betydning for kvalitetsforbedringer i uddannelsessystemet. Der peges bl.a. pÃ¥, at der sker en styrkelse af den grundlæggende uddannelse og erhvervsuddannelserne. Desuden er der etableret et grundlag for en stigning i gennemførelsesprocenterne inden for bÃ¥de erhvervsuddannelserne og de videregÃ¥ende uddannelser.  Konkret peges der pÃ¥ en række initiativer, der er taget, herunder anvendelse af flere tests, en forbedret læreruddannelse og handlingsplanen for forbedring af læsefærdigheder.

·        I bidraget til forÃ¥rstopmødet henvises der mere generelt til den betydning, som uddannelsesomrÃ¥det har for sÃ¥vel vækst og beskæftigelse som for social samhørighed. Der henvises bl.a. ogsÃ¥ til, at strategierne for livslang læring endnu ikke er pÃ¥ plads alle steder. Jeg kan i denne forbindelse oplyse, at rapporten om den danske strategi for livslang læring, der skal fremsendes til Europa-Kommissionen, forventes at være færdig inden for den næste mÃ¥neds tid. Jeg vil selvfølgelig fremsende denne til udvalget.

·        Jeg vil derfor ikke have problemer med at støtte formandskabets udkast til nøglebudskaber.

·        Derudover skal vi som nævnt begynde diskussionen om, hvordan de uddannelsesmæssige prioriteter efter 2010 skal se ud. Jeg vil her nævne, at vi skal fortsætte det vigtige arbejde pÃ¥ erhvervsuddannelsesomrÃ¥det. Vi skal gøre disse mere attraktive, styrke kvaliteten, forbedre gennemførelsesprocenterne – og ogsÃ¥ gerne styrke mobiliteten og den gensidige anerkendelse.

·        Jeg mener ogsÃ¥, at vi skal arbejde for bedre rammer for talentudvikling. De kvikkeste hoveder har brug for større udfordringer. Og samfundet har brug for talenterne. Det europæiske samarbejde er en oplagt ramme, der kan bidrage til udvikling af denne dimension. Som eksempel pÃ¥ det kan jeg nævne, at forleden var jeg selv med til at uddele præmier til landets bedste naturlærere. Det var opløftende at se de spændende projekter. Vinderne skal med til ”Science on Stage” i Grenoble den 2. -6. april, hvor de 300 bedste lærere fra alle europæiske lande skal deltage. Og det er sÃ¥mænd finansieret af EU. Et rigtig godt eksempel pÃ¥ den praktiske værdi af EU-samarbejdet.

·        I denne forbindelse vil jeg ogsÃ¥ nævne initiativer i forhold til iværksætteruddannelse. Der kan vi gøre mere – og gøre det bedre. Der er ogsÃ¥ et behov for at styrke ledelseskulturen i vores uddannelsessystem. Der vil jeg gerne lære af andre landes erfaringer. Vi mÃ¥ ogsÃ¥ fortsat arbejde med gennemsigtighed og  gensidig anerkendelse. Dette er vigtigt, da det for et lille land er af uvurderlig betydning, at vores uddannelsesinstitutioner er attraktive samarbejdspartnere. Samarbejdet skal ikke besværliggøres af bureaukratiske barrierer.

·        Der er sÃ¥ledes nok at tage fat pÃ¥, og jeg ser frem til en spændende diskussion.

3. Ungdomsområdet

·        PÃ¥ ungdomsomrÃ¥det skal der ogsÃ¥ udarbejdes et bidrag til forÃ¥rstopmødet. Det, der skal fokuseres pÃ¥ her, er implementeringen af den sÃ¥kaldte Ungdomspagt, som man fra fransk side foreslog efter urolighederne i Paris i forÃ¥ret 2005. Ungdomspagten drejer sig om en forstærket uddannelsesmæssig, beskæftigelsesmæssig og social indsats for de unge, herunder ikke mindst de sÃ¥kaldte svage eller marginaliserede unge.

·        Og vi skal ogsÃ¥ diskutere principper og prioriteter for de kommende Ã¥rs ungdomspolitik pÃ¥ fællesskabsniveau.

·        Der redegøres ikke i Kommissionens fremskridtsrapport specifikt for Ungdomspagten, men indirekte berøres denne via viften af uddannelsesmæssige og beskæftigelsesmæssige initiativer.

·        Jeg kan tilslutte mig formandskabets udkast til nøglebudskaber, idet jeg gÃ¥r ud fra, at der ikke sker ændringer i den form, som Lissabon-strategien og de nationale reformprogrammer gennemføres pÃ¥. Ønsket om en mere synlig ungdomsdimension inden for Lissabon-strategien skal derfor ikke føre til udviklingen af nye bureaukratiske procedurer. Jeg har meget svært ved at se, hvorledes dette skulle gavne ungdommen.

·        Jeg vil derfor ogsÃ¥ under debatten fremføre dette synspunkt. Selvfølgelig skal vi inddrage de unge i forhold, der bÃ¥de vedrører dem selv og samfundsudviklingen som sÃ¥dan. Under det danske formandskab blev der gennemført nogle meget spændende projekter af unge – og i samarbejde med unge. Unge fra hele Europa blev inviteret til Danmark og diskuterede Europas fremtid og konkrete bud pÃ¥ udformningen af en europæisk forfatning. Jeg deltog selv i flere møder med de unge. Det var inspirerende og opløftende. De unge er en kreativ ressource, som skal have rammer til at udfolde sig i.  Ungdomsparlamentet, der løb af stablen her i Folketinget i gÃ¥r, er et godt dansk eksempel.

·        Men der er nok ogsÃ¥ her tale om de meget ressourcestærke unge. Hvad med de mindre ressourcestærke unge? Hvordan fÃ¥r vi bedst udnyttet deres potentialer? Skabt personlige og beskæftigelsesmæssige muligheder for dem? Det gør vi ved at styrke vores uddannelsessystemer og styrke vores beskæftigelsesindsats. Et tæt og fintmasket samspil mellem uddannelsesmæssige, beskæftigelsesmæssige og sociale foranstaltninger skal sikre, at de mÃ¥lsætninger vi har sat os, kan gennemføres. At 95 pct. af en ungdomsÃ¥rgang gennemfører en ungdomsuddannelse. At der straks bliver taget hÃ¥nd om unge, der dropper ud af uddannelsessystemet. At vi styrker samspillet mellem uddannelsessystemet og virksomhederne.

·        Og det europæiske samarbejde kan give os masser af viden og erfaringer om gode eksempler i andre lande. Man kunne tænke sig, at Kommissionen organiserer et tematisk baseret samarbejde om forskellige aspekter af unges forhold.  Efterspørgsel efter løsninger pÃ¥ konkrete problemer i nogle lande skal kunne matches af erfaringer med løsning af disse problemer i andre lande. Kun pÃ¥ denne mÃ¥de fÃ¥r vi en europæisk ”merværdi” ud af samarbejdet – ogsÃ¥ pÃ¥ ungdomsomrÃ¥det.

·        Men jeg tror ikke meget pÃ¥ værdien af nye bureaukratiske rapporteringskrav pÃ¥ dette omrÃ¥de. Det gavner ingen – slet ikke de unge.

Tak