Uddannelsesudvalget 2006-07
UDU Alm.del Bilag 184
Offentligt
En omvendt Robin Hood-kommunalreformen vender den tunge ende nedad!Kommunalreformen har medført, at statsstøtte til højskoleophold for udsatte grupper af unge falderhelt væk. Højskolernes muligheder for at gøre en indsats over for disse unge er derfor blevet kraftigforringet.Jeg nægter at tro, at der er nogen der med vilje vil spænde ben for disse unge. Slet ikke nu, hvor derer almindelig enighed om, at alle - også de særlige udsatte grupper af unge- skal ind påarbejdsmarkedet eller i uddannelsessystemet. Det må være en politisk helt utilsigtet virkning af deændringer, som kommunalreformen har medført.Er du velbeslået, kan du få statstilskud på 2500 pr. uge til at gennemføre et højskoleophold. Er duubemidlet, ikke i uddannelse eller arbejde, modtager kontanthjælp eller lignende bortfalderstatstilskuddet, og det er kommunerne, der via bloktilskuddet skal finansiere det, der før varstatstilskud. Dette er et resultat af den finansieringsomlægning, som er sket gradvis op til den 1.januar 2007, og som hænger sammen med kommunalreformen. Det kalder jegen omvendt RobinHood.Man giver til de rige og undlader at give til dem, som ikke har midlerne.Når et højskoleophold på den måde ikke støttes af staten - hvilket tidligere har været tilfældet - fårdet desværre den konsekvens, at færre unge, som er under revalidering, kontanthjælp eller andenkommunal ordning ikke får muligheden for at komme på højskole. Vi ser i disse måneder rigtigmange afviste ansøgninger fra kommunernes side.Min appel til politikerne og de kommunale administrationer skal derfor være: Ret fejlen, og sætikke indsatsen på området i stå. Behovet for en indsats over for disse unge er vigtig og akut. Hvisafvisningerne mod forventning skyldes en stærk kritisk holdning over for højskolernes kurser – såer jeg straks til rådighed for dialog om dette. Men tab ikke disse unge på gulvet.Det har vist sig, at mange unge gennemfører uddannelse efter et højskoleophold, når dersamarbejdes med anerkendte uddannelsesinstitutioner, hvilket finder sted i vores fynske oglandsdækkende netværk.Gruppen af unge og ældre som lever på passiv forsørgelse er stadig alt for stor og omtales somsamfundets restgruppe. Kan vi være denne behandling bekendt i en tid hvor vi taler om uddannelsetil alle?Af såvel etiske som økonomiske grunde er det vigtigt, at alle får mulighed for at tage aktiv del isamfundslivet og får mulighed for at yde en indsats og derigennem blive accepteret i fællesskabet.Der er fortsat et stort frafald ved tekniske skoler og gymnasier og et større antal af unge med særligebehov er i aktiveringsforanstaltninger i kommunerne uden at det i tilstrækkelig omfang fører tiluddannelse eller arbejde.Hvorfor ikke benytte sig af tiltag, som virker? Der er belæg for at mange unge får glæde af og bliveraktive i uddannelse og arbejde via et højskoleophold. Kan kommunerne leve op til det nye ansvarsom de har fået i takt med, at støtten er omlagt fra statsstøtte til kommunalstøtte for disse unge?
De danske højskoler er en unik dannelsesform, som har haft skelsættende betydning for unge ogældre igennem generationer! Højskolen 2007 har nogle helt basale værdier der er svære at findeandre steder i uddannelsessystemet. Højskolens force er at kunne give tid og rum og bliver for denunge en særlig mulighed for selvværd og tro på egne kræfter. Herfra kan vi bygge bro tiluddannelse, arbejde og samfundsliv.Erik BukhForstander ved Baaring HøjskoleHøjskolevej 25466 Asperup