TALEPAPIR

 

DET TALTE ORD GÆLDER

 

 

 

 

 

Anledning

Uddannelsesudvalget har kaldt M i samråd

Titel

KVIS-programmets status og fremtid

MÃ¥lgruppe

Uddannelsesudvalget

Arrangør

Uddannelsesudvalget

Taletid

5 min.

Tid og sted

D. 16. januar 2007, Folketinget

 


Disposition

1.      Indledning

2.      Status for programmet ”Kvalitet i specialundervisningen (KVIS)”

3.      Fremtidig forankring

4.      Portalens fremtid

5.      Afslutning

 

 

1. Indledning

Udvalget har bedt mig svare på spørgsmålet: Vil ministeren gøre rede for programmet, ”Kvalitet i Specialundervisningen (KVIS)” og for programmets fremtid og forankring?

 


2. Status for programmet, ”Kvalitet i specialundervisningen (KVIS)”

·        Programmet udløb - efter 6 Ã¥r - den 31. december. Programmet, der oprindelig var 3-Ã¥rigt, blev sat i værk i Ã¥r 2000 for at følge og sikre kvaliteten i specialundervisningen i en helt særlig situation, nemlig i forbindelse med, at kommunerne skulle overtage en større del af ansvaret for (den vidtgÃ¥ende) specialundervisning.

·        I 2003 blev programmet forlænget med 1 Ã¥r, og i 2004 blev det forlænget med yderligere 2 Ã¥r. FormÃ¥let med den sidste forlængelse var at understøtte kommunernes fulde overtagelse af specialundervisningen i forbindelse med strukturreformen.

·        Den proces er afsluttet den 1. januar 2007. Samtidig er der oprettet nye strukturer til at følge udviklingen pÃ¥ omrÃ¥det - de regionale udviklingsrÃ¥d og de kommunale handicaprÃ¥d. I begge rÃ¥d sidder – ligesom i KVIS – repræsentanter for brugerne. Og bÃ¥de DSI og Skole og Samfund er repræsenteret i udviklingsrÃ¥dene.

·        Med de Ã¥rlige kvalitetsrapporter fÃ¥r kommunerne samtidig et nyt redskab til at følge udviklingen. Kvalitetsrapporten skal bl.a. indeholde oplysninger om antallet af elever i segregerede tilbud og om skolernes specialpædagogiske ressourcer.

·        Og som en yderligere sikring af specialundervisningens kvalitet efter 1. januar 07 har vi etableret VISO. Her kan kommunerne fremover trække pÃ¥ specialpædagogisk ekspertise fra et netværk af eksperter, ansat i regionale, kommunale eller private tilbud. VISO fÃ¥r ogsÃ¥ til opgave at sikre vidensudvikling og –formidling. PÃ¥ specialundervisningsomrÃ¥det er der i 2007 afsat knap 17 mio. kr. til VISO.

·        KVIS-programmet har med andre ord løst sin opgave: At sikre kvaliteten i specialundervisningen i en overgangsperiode, hvor opgaven gradvist er blevet flyttet fra amterne til kommunerne.

·        Derfor starter der nu en ny epoke med en anden opgave- og ansvarsfordeling. Fremover vil det være kommunerne, der driver udviklingen frem, mens Undervisningsministeriet stiller portalen til rÃ¥dighed.


3. Fremtidig forankring

·        D. 29. november sidste Ã¥r skrev KL til mig, at KommunekontaktrÃ¥dene i tre regioner fra 1. januar 2007 ville overtage finansieringen af de tre regioners KVIS-konsulenter. Det fremgik ogsÃ¥, at yderligere én region ville anvende KVIS-portalen som formidlings- og kommunikationsplatform.

·        PÃ¥ den baggrund besluttede jeg at videreføre KVIS-portalen de kommende to Ã¥r - nu som en del af UNI-C’s drift og knyttet til EMU’en, det Elektroniske Mødested for Undervisningsverdenen.

·        Status er derfor:

o       At indholdet i samarbejdet og konsulentfunktionen fremover er forankret i kommunerne,

o       At udviklingen inden for specialundervisningen følges af de regionale udviklingsrÃ¥d og de kommunale handicaprÃ¥d, og

o       At portalen er forankret i UNI-C, nærmere bestemt: EMU’en.

 


4. Portalens fremtid

·        UNI-C har allerede overtaget hovedansvaret for portalen. UNI-C’s opgave er bl.a. at videreudvikle det redaktionelle indhold i samarbejde med de regionale konsulenter og at koordinere og supportere de regionale konsulenter.

·        Portalen vil have samme opgave og samme funktioner, som før. Den vil ogsÃ¥ se ud, som den altid har set ud. Og det budget, den kan rÃ¥de over, er stort set det samme som de seneste to Ã¥rs budget.

·        Samtidig er den nu placeret der, hvor alle folkeskolens aktører mødes - pÃ¥ EMU’en. Det ser jeg som en stor fordel. Alle, der bruger søgefunktionen pÃ¥ EMU’en, vil fremover ogsÃ¥ fÃ¥ den viden, der ligger pÃ¥ KVIS-portalen, op pÃ¥ skærmen.


5. Afslutning

·        Specialundervisningen er et tilbud til de mest sÃ¥rbare elever i folkeskolen. Derfor er det særlig vigtigt, at kvaliteten her er helt i top. Men regeringens opgave er at sikre gode rammer for udviklingen. Ikke at pÃ¥tage sig ansvaret for at drive udviklingen frem. Det er en kommunal opgave.

·        Derfor mener jeg ogsÃ¥, at KVIS-programmet er landet fornuftigt.