7. Bedre forståelse for og kendskab til ungdommen – Udveksling af synspunkter (Offentlig debat)
Formandskabet ønskede udveksling af synspunkter om mulighederne for en tættere dialog med unge om udformningen af EU's politik for unge, samt hvordan man bedre kan inddrage og udnytte resultaterne af forskning heri.
Kommissionen understregede behovet for en tværsektoriel tilgang samt at man skulle overveje muligheden for at opbygge en database med ungdomsforskning.
Der var bred enighed om behovet for mere ungdomsforskning, som igen kan anvendes inden for ungdomspolitik.
UDDANNELSE
8. Modernisering af de videregÃ¥ende uddannelser i Europa – Udveksling af synspunkter (Offentlig debat)              Â
                                                               Â
Formandskabet henviste til, at man både skulle debattere modernisering af videregående uddannelser samt Kommissionens forslag af 18. oktober om etablering af et European Institute of Technology.
Kommissær Figel erindrede om, at Kommissionens meddelelse om modernisering var blevet støttet af DER. Han nævnte nøgleord som governance, finansiering, partnerskaber mellem autonome universiteter og virksomheder, samt anvendelse af den åbne koordinationsmetode.
I relation til EIT anførte Figel, at målet med EIT er at opnå en synergi inden for trekanten innovation, uddannelse og forskning. EIT skal være en lille administrativ enhed – ca. 60 personer – som bistår med praktik, udvælgelse og monitorering. Selve netværkene skal ledes af en bestyrelse efter forbillede fra erhvervslivet. Figel forventer et budget på 2,4 mia. Euro for perioden 2009/2010 – 2013, og der forventes en vedtagelse af forslaget i slutningen af 2007.
Indlæggende fra landene var enstemmigt positive overfor etableringen af EIT, mens der var flere kritiske spørgsmål til detaljer inden for forslaget, herunder finansiering, organisering og udstedelse af diplomer.
Danmark takkede Figel for Kommissionens meddelelse og understregede sit engagement inden for modernisering af videregående uddannelser i Danmark, hvor man netop står i en fusionsproces, hvor man samler institutioner og forskning i færre centre, samt forsøger at skabe øget samspil med virksomheder. Danmark understregede, at man har afsat midler til gennemførelse af Barcelona målsætningen om at anvende 3 % af BNP til forskning i 2010. Derimod ville Danmark ikke støtte målet om 2 % af BNP til videregående uddannelser. Danmark understregede at man ikke vil indføre studieafgift for uddannelse, men i stedet har afsat midler, der vil blive aktiveret, hvis arbejdsmarkedets parter bidrager kollektivt til finansiering af efteruddannelse af borgere. Danmark henviste derudover til den nationale globaliseringsstrategi.
Danmark understregede at man var positive overfor EIT. Man ønskede fra dansk side en enkel organisatorisk løsning samt afklaring af spørgsmål om bl.a. finansiering.
Formandskabet opsummerede, at adskillige ministre gerne så udarbejdet et kompendium for best practice, samt at der var store forventninger til det kommende arbejde med EIT, om end der var behov for afklaring af detaljer.
9. Udkast til konklusioner vedtaget af RÃ¥det og repræsentanterne for medlemsstaternes regerinÂger, forsamlet i RÃ¥det, om de fremtidige prioriteringer inden for et styrket europæisk samarÂbejde om erhvervsuddannelse (EUD) (Revision af RÃ¥dets konklusioner af 15. november 2004)
Formandskabet understregede, at konklusionerne om fremtidige prioriteringer inden for samarbejdet om erhvervsuddannelse var en videreførelse af Københavnerprocessen, der startede under dansk formandskab i 2002.
Figel understregede sin tilfredshed med processen og understregede vigtigheden af, at alle interessenter deltager i processen. Derudover pegede han på, at Kommissionen har påbegyndt en høring om ECVET (indtil marts 2007), og han opfordrede til konsultationer på nationalt niveau.
Danmark takkede Figel for arbejdet med at følge op på Københavnerprocessen og meddelte, at man ser frem til det uformelle ministermøde om samme i Finland i december måned.
10. Udkast til konklusioner vedtaget fra RÃ¥det og repræsentanterne for medlemsstaternes regerinÂger, forsamlet i RÃ¥det, om effektivitet og lige muligheder inden for uddannelse og erhvervsÂuddannelse
Formandskabet henviste til at konklusionerne byggede på Kommissionens analyse af sammenhængen mellem lighed og effektivitet, som er påvist understøtter hinanden. Hermed sikrer lighed også effektivitet og omvendt.
Efter nogen debat kunne konklusionerne vedtages med en enkelt ændring fra formandskabet.
11. Forslag til Europa-Parlamentets og RÃ¥dets henstilling om etablering af den europæiske referenceÂramme for kvalifikationer (EQF) for livslang læring (Retsgrundlag foreslÃ¥et af Kommissionen: artikel 149 og 150 i traktaten – Generel indstilling (Offentlig forhandling)
Kommissær Figel mente at EQF, som er en referenceramme for kvalifikationer, er et vigtigt værktøj inden for arbejdet med bl.a. Københavner og Bologna processerne. Målet er at skabe øget transparens inden for arbejdet med at påvise formelle og uformelle kvalifikationer. Figel understregede at vi befinder os i begyndelsen af en lang proces, hvor landene skal til at anvende EQF i praksis.
Formandskabet konstaterede at man havde opnået en generel indstilling og at man nu afventede EP holdning.