Transport- og Energiministeriet

Frederiksholms Kanal 27 F

1220 København K

Att.: Thomas Krabbe Jensen, Banekontoret

31.10.06

Status på håndtering af hastighedsnedsættelserne på strækningen København – Århus efter målevognskørsel den 23. oktober 2006

 

 

Hermed følger status på Banedanmarks håndtering af hastighedsnedsættelserne på strækningen København – Århus efter målevognskørsel den 23. oktober 2006.

 

Udviklingen i antal fejl

Tabellen nedenfor viser udviklingen i antallet af klasse 4 fejl og klasse max fejl for hver målevognskørsel på strækningen København – Århus, samt antallet af hastighedsnedsættelser på strækningen.

 


 

Klasse 4 fejl

Klasse max-fejl v. 180 km/t

Klasse max-fejl v. 160 km/t

Antal fejl pr. kilometer spor

Antal hastighedsnedsættelser *)

2005

Februar

863

-

-

1,31

-

15.-18. juni

733

104

-

1,11

-

13.-17. august

769

-

75

1,17

-

9. september

632

86

43

0,96

-

8.-9. oktober

610

47

21

0,92

19

22. oktober

479

19

13

0,73

39

5.-6. november

498

15

10

0,75

44

23. november

475

14

6

0,72

38

4. december

412

6

2

0,62

38

18. december

400

11

7

0,61

39

2006

3. januar

398

6

2

0,60

42

17. januar

438

5

2

0,66

42

30. januar

408

8

4

0,62

41

13. februar

516

11

7

0,78

53

28. februar-2. marts

535

2

0

0,81

58

13. marts

462

1

0

0,70

58

27.-28. marts

511

4

0

0,77

61

10. april

515

1

0

0,83

58

25.-26. april

536

5

2

0,81

56

8. maj

456

2

2

0,69

53

21. maj

432

3

3

0,66

56

7.-8. juni

400

3

1

0,62

61

19.-21. juni

342

2

2

0,52

44

3. juli

316

8

5

0,48

52


 

Klasse 4 fejl

Klasse max-fejl v. 180 km/t

Klasse max-fejl v. 160 km/t

Antal fejl pr. kilometer spor

Antal hastighedsnedsættelser *)

17. juli

262

1

1

0,40

45

7. august

257

1

1

0,40

55

29. august

219

1

1

0,33

38

25. september

217

0

-

0,36#)

33

23. oktober

205

2

-

0,32

27

*)Antallet af hastighedsnedsættelser er ikke i alle tilfælde opgjort samme dato som målevognskørselen.

#)På grund af nedbrud i dataudstyr mangler oplysninger om 60 km spor Fredericia – Odense.

 

Siden foråret har antallet af fejl pr. km spor været faldende ved hver målevognskørsel på strækningen København – Århus. Ved den seneste målevognskørsel blev der således konstateret i alt 205 lokaliteter med klasse 4 fejl svarende til 0,32 fejl pr. km spor. På grund af det lave antal klasse max fejl, rapporteres der ikke længere på ”klasse max fejl v. 160 km/t”

 

Antallet af lokaliteter med klasse 4 fejl ligger væsentligt under det maksimalt tilladte antal klasse 4 fejl i henhold til gældende Banenorm.

 

Ved målevognskørslen blev der endvidere konstateret 2 max-fejl i hoved- og gennemgående togvejsspor i forhold til gældende TIB-hastighed inkl. midlertidige hastighedsnedsættelser, svarende til 0,3 max-fejl pr. 100 km spor. Begge nye max fejl er højdefejl, som afviger henholdsvis 2 og 4 mm fra maksimal grænsen.

Højdefejlen, som afviger 2 mm fra max, er et isolerklæbestød i et sporskifte, som vil blive repareret (pålægssvejsning, opretning og omklæbet).

Højdefejlen, som afviger 4 mm fra max, er et isolerklæbestød, som er planlagt til udskiftning primo november 2006. Der er i øjeblikket lavet ekstra eftersyn på stedet indtil udskiftningen har fundet sted.

For god ordens skyld skal det nævnes, at der er indført restriktioner i hastigheden, svarende til gældende retningslinjer / krav.

 

Ændring af frekvens for målevognskørsel

Næste målevognskørsel på strækningen er planlagt til den 20.-21. november 2006.

 

Nye sporfejl som følge af ultralydsmåling

Ved analyse af ultralydsmålinger af skinnenettet fra maj måned, er der konstateret et større antal fejl, der har medført nye hastighedsnedsættelser i starten af juli måned, specielt på strækningen mellem Fredericia og Århus. Banedanmark har nu afsluttet arbejdet med udveksling af skinner på denne strækning og fortsætter udskiftningen på andre strækninger.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Kim Backmann Paulsen