Trafikudvalget 2006-07
TRU Alm.del Bilag 87
Offentligt
319469_0001.png
TRANSPORTBRANCHEN
PROBLEMER & LØSNINGER
PÅ KORT OG LANGT SIGT
TRU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 87: Meddelelse om materiale fra 3F vedr. rekruttering til transportbranchen.
319469_0002.png
DAGSORDEN
Præsentation af interessegruppen
Kort oprids af virkeligheden set fra frøperspektiv
Det daglige pres
Image
Uddannelse/ rekruttering
TRU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 87: Meddelelse om materiale fra 3F vedr. rekruttering til transportbranchen.
319469_0003.png
Interessegruppen
• Dannet 7. juni 2006
• Formål: Løsning af rekrutterings- og fastholdelsesproblematikken i
transportbranchen på kort og langt sigt.
• Medlemmer:
• Arbejdsformidlingen
• 3F
• Danske Fragtmænd
• Arla Foods
• UPS
• DUC
• TEC
• City Trafik
TRU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 87: Meddelelse om materiale fra 3F vedr. rekruttering til transportbranchen.
319469_0004.png
Virkeligheden set fra neden
Mangel på chauffører
Ændre arbejdsforhold
Store trafikale problemer
Det daglige pres øges
Branchens image er i bedste fald på højde med hundehandlere og
lusepustere
• Lovpligtig udannelse af chauffører skaber ekstra behov for
medarbejdere
• Mange af vognmændene kæmper med røde tal og branchens EBIT
resultat er under 4%
TRU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 87: Meddelelse om materiale fra 3F vedr. rekruttering til transportbranchen.
319469_0005.png
Det daglige pres
• Arbejdsdirektivet og køre- hviletidsbestemmelserne betyder, at
chaufførerne tvinges til at arbejde hurtigere !
– Her ligger måske en af årsagerne til mange af de ulykker som lastbiler er indblandet i?
• Størrelsen på bøderne for overtrædelse af regler, betyder at en uheldig
chauffør kan risikere at skulle arbejde uden løn i mange måneder
– Det er der fokus på, men er det et rigtigt fokus?
• Trafikintensiteten stiger
– Målinger viser at privatbilismen er steget markant indenfor de sidste par år.
TRU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 87: Meddelelse om materiale fra 3F vedr. rekruttering til transportbranchen.
319469_0006.png
Det daglige pres
• Det anmoder vi trafikudvalget om:
• Transportbranchen skal sammen med den kollektive trafik have højeste
prioritering i planlægningen af den trafikale infrastruktur
• Gør det mere attraktivt for private at benytte den kollektive trafik
• Hjælp Transportministeren til at undgå politiske panikløsninger
TRU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 87: Meddelelse om materiale fra 3F vedr. rekruttering til transportbranchen.
319469_0007.png
Image
• Transportministeriet har til tider ført an i mediernes hetz
mod branchen, som desværre er gået udover chaufførerne
• Manglende viden om, hvad det kræver at være chauffør,
giver den fejlagtige opfattelse, at alle kan blive det!
• Forskning viser, at løn i lavtlønsgrupperne spiller en
afgørende rolle for stillingens anseelse… ( Luton
studierne)
TRU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 87: Meddelelse om materiale fra 3F vedr. rekruttering til transportbranchen.
319469_0008.png
Image
• Det anmoder vi trafikudvalget om:
Et generationsskifte i erhvervet er på vej, der er derfor en enestående chance til
at påvirke etik og moral i branchen nu, men branchen behøver professionelle
medspillere, heriblandt transportministeriet, erhvervsministeriet m.fl.!
Transportministeriet skal støtte op om erhvervet og søge at løse problemerne
sammen med erhvervet: Vi vil faktisk gerne gøre det bedre!
Transportministeriet skal sammen med Undervisningsministeriet hjælpe
erhvervet med at informere unge i den skolepligtige alder om, hvor vigtigt og
spændende det er at være chauffør.
TRU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 87: Meddelelse om materiale fra 3F vedr. rekruttering til transportbranchen.
319469_0009.png
Uddannelse/ rekruttering
• Jobcentrene er ikke parat til overtage ansvaret fra
Arbejdsformidlingen
• Nye medarbejdere får et virkeligheds chok
• Uddannelsessystemet er uigennemskueligt
• Støtteordningerne er ukendte
• Arbejdsressourcerne bliver ikke udnyttet
TRU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 87: Meddelelse om materiale fra 3F vedr. rekruttering til transportbranchen.
319469_0010.png
Uddannelse/ rekruttering
• Det anmoder vi trafikudvalget om:
• Gøre de relevante ministerier opmærksom på følgevirkningen af, at
Jobcentrene ikke er parat til overtage ansvaret fra Arbejdsformidlingen
• Virksomhederne skal inddrages i uddannelsen med det samme, så
hverdagens barske realiteter ikke kommer som en overraskelse for nye
chauffører
• Læg pres på undervisningsministeriet så uddannelsessystemet bliver
gennemskueligt
• Hjælp med at udbrede viden om støtteordningerne
• Giv beskæftigelsesministeren et godt råd, så også de udstødte grupper i
samfundet får en reel chance, et arbejde som chaufførmedhjælper er der
mange som kunne varetage, og virkningen på trafiksikkerhed og
nedslidning vil være mærkbare.
TRU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 87: Meddelelse om materiale fra 3F vedr. rekruttering til transportbranchen.
319469_0011.png
Hvis ikke der gøres noget nu !
• Så vil manglen på chauffører indenfor få år være katastrofal,
og vil betyde at godstransporten vil bryde sammen !
Det vil blandt andet betyde:
Daglige leveringer af mælk i Nordsjælland vil være umuligt !
Virksomhederne må sige nej til ordre!
Priserne på fragt vil ødelægge konkurrenceevnen!
Den kollektive trafik på vejnettet bryder sammen fordi mange
af busserne kan ikke længere bemandes!