Trafikudvalget 2006-07
TRU Alm.del Bilag 85
Offentligt
319362_0001.png
Et bud på, hvordan den
fremtidige samfunds-
begrundede færgebe-
tjening af Bornholm
kan løses optimalt.
Det vigtigste er, at
alle parter tilgodeses.
Alt kan løses
under én hat med 2 færger
Udarbejdet af
Bornholms Passagerforening
okt./nov. 2006
TRU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 85: Henvendelse af 7/11-06 fra Bornholms Passagerforening vedr. færgebetjeningen af Bornholm fra 2010.
319362_0002.png
Den nuværende færge-
betjening er unødigt
kompliceret og opfylder
hverken ønsker eller
generelle
krav fra det
bornholmske
samfund !
Udarbejdet af
Bornholms Passagerforening
okt./nov. 2006
TRU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 85: Henvendelse af 7/11-06 fra Bornholms Passagerforening vedr. færgebetjeningen af Bornholm fra 2010.
319362_0003.png
Den 14. januar 2006 præsenterede vi et for-
slag for bl.a. kommunalpolitikerne. Det af-
gørende i dette forslag er, at
transport over vand kan
- med moderne og
driftssikre skibe –
foregå lige så hurtigt som
transport over land.
Tilsvarende skibe anvendes med stor tilfreds-
hed i Bornholms
nærområde, f.eks.
mellem Sverige og
Finland.
Udarbejdet af
Bornholms Passagerforening
okt./nov. 2006
TRU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 85: Henvendelse af 7/11-06 fra Bornholms Passagerforening vedr. færgebetjeningen af Bornholm fra 2010.
319362_0004.png
Bornholms Passagerforening har ikke hidtil offentligt kommenteret
”de 4 scenarier”, som kommunen fik udarbejdet (august 2006).
Men konsulenternes arbejde har ikke overbevist os om, at der var
tale om et professionelt arbejde. Arbejdet indeholder udokumente-
rede påstande og mange oplysninger er ikke analyseret og beskre-
vet ordentligt. Det gælder f.eks. oplysninger som
”62% af tilskuddet benyttes i dag til Rønne-Køge ruten”
Det bør naturligvis specificeres, hvor stor en andel, der anvendes
til henholdsvis gods og passagerer.
Det ville ligeledes have været naturligt at beregne anvendelses-
graden af de enkelte skibe i stedet for blot at påstå, at nogen skibe
udnyttes mere end andre.
Ro-Pax-godsfærgernes anvendelsesgrad er nemlig året igennem
betydeligt højere end ”Villum Clausens”.
8 måneder om året kan anvendelsesgraden f.eks. beregnes til:
Villum Clausen
4,40/24 (2 dobbeltture a 2 t. 20 min.)
Gennems. for hver Ro-Pax 9,10/24 (2 natture og 1 Ystad-tur).
Udarbejdet af
Bornholms Passagerforening
okt./nov. 2006
TRU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 85: Henvendelse af 7/11-06 fra Bornholms Passagerforening vedr. færgebetjeningen af Bornholm fra 2010.
319362_0005.png
Men for Bornholms Passagerforening er det afgørende,
at konsulenterne alene anbefaler 2 nye hurtigfærger.
Det finder vi betænkeligt.
Selv om de foreslåede hurtigfærger er betydeligt bedre
end Villum Clausen på næsten alle områder, anbefales
hurtigfærger slet
ikke længere
af eksperter til farvande
svarende til de bornholmske. På færgeruter verden
over, som betjenes af kommercielle rederier, og som
kan sammenlignes med den søværts betjening af Born-
holm indsættes superfærger. Sådanne færger har alle
de konventionelle færgers fordele, men sejler betydeligt
hurtigere – helt op til 40 knob; men så går det ud over
brændstoføkonomien. I vores oplæg forudsættes de 2
superfærger at kunne sejle 30 knob.
Udarbejdet af
Bornholms Passagerforening
okt./nov. 2006
TRU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 85: Henvendelse af 7/11-06 fra Bornholms Passagerforening vedr. færgebetjeningen af Bornholm fra 2010.
319362_0006.png
For Bornholms Passagerforening har det
altid været opfattelsen, at det mest rationelle
og økonomiske er at
alle færger skal kunne
medtage såvel gods som passagerer.
Det er også Bornholms Passagerforenings
opfattelse, at det er rationelt at have
ens fær-
ger.
Det viser sig på mange områder, som
f.eks. personale, indkøb af reservedele,
brændstof osv.
I mere end 25 år har dette vist sig yderst for-
målstjenligt i færgebetjeningen af Bornholm.
Udarbejdet af
Bornholms Passagerforening
okt./nov. 2006
TRU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 85: Henvendelse af 7/11-06 fra Bornholms Passagerforening vedr. færgebetjeningen af Bornholm fra 2010.
319362_0007.png
Vibeke Storm Rasmussen (24/10 2005):
”Det er tumpet, at bornholmerne skal til
Køge, når de hører med til Region Hoved-
staden …. ”
Gallup februar 2006:
¾ af borgerne ønsker København
�½ af fragten ønsker København.
Udarbejdet af
Bornholms Passagerforening
okt./nov. 2006
TRU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 85: Henvendelse af 7/11-06 fra Bornholms Passagerforening vedr. færgebetjeningen af Bornholm fra 2010.
319362_0008.png
.
Figur 3. Svarfordelinger
Stor betydning
Nogen betydning
Lille betydning
Slet ingen betydning
Ved ikke
Flytning af destination fra Køge til København
64
10
7
19
1
Lavere billetpriser for passagerer og personbiler
61
20
9
9
1
Fastholdelse af en overfartstid på 1 time og 15
minutter til Ystad med hurtigfærge
60
16
11
13
Flere afgange til Ystad
45
21
15
18
1
Større kapacitet til overnatning – både dæksplads og
antal køjer på natfærgerne
Større kapacitet til passagerer på dag-færgerne til
Ystad
42
13
11
32
3
41
24
16
19
1
Fastholdelse af dobbelrettet natsejlads til Køge
16
11
17
54
2
Flere afgange direkte til Køge
5
5
19
69
1
Figur 3 viser, at de forhold, som flest mener, har ”stor betydning” er ”Flytning af destination fra Køge til København”,
”Lavere billetpriser for passagerer og personbiler” og ”Fastholdelse af en overfartstid 1 time og 15 minutter til
Ystad med hurtigfærge”.
Udarbejdet af
Bornholms Passagerforening
okt./nov. 2006
TRU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 85: Henvendelse af 7/11-06 fra Bornholms Passagerforening vedr. færgebetjeningen af Bornholm fra 2010.
319362_0009.png
Figur 7. Svarfordelinger
Stor betydning
Nogen betydning
Lille betydning
Slet ingen betydning
Ved ikke
Fastholdelse af en overfartstid på 1 timer og 15
minutter til Ystad med hurtigfærge
Flere afgange til Ystad
Lavere billetpriser for passagerer og personbiler
Lavere priser for gods
Større kapacitet til passagerer på dag-færgerne
til Ystad
Flytning af destination fra Køge til København
Større kapacitet til overnatning – både
dæksplads og antal køjer på natfærgerne
Fastholdelse af dobbelrettet natsejlads til Køge
Større kapacitet på færgerne til gods
Flere afgange direkte til Køge
5
23
20
11
61
57
52
48
45
17
17
15
18
19
11
15
12
11
14
23
21
12
14
14
1
2
37
32
16
17
29
10
13
27
22
15
20
30
31
39
42
55
5
Udarbejdet af
Bornholms Passagerforening
okt./nov. 2006
TRU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 85: Henvendelse af 7/11-06 fra Bornholms Passagerforening vedr. færgebetjeningen af Bornholm fra 2010.
319362_0010.png
Som vi redegjorde for på mødet den 14. januar 2006 over for kommunal-
politikerne, findes der i dag mange konventionelle færger, der sejler med
samme eller næsten samme hastighed som hurtigfærger. ColorLine, der sejler
mellem Nordjylland og Norge, får i december 2007 og april 2008 to nye
SuperSpeed-skibe.
Eksperter anser sådanne skibe som fremtidens billigste hurtige transport af
passagerer, biler og gods under ét. Hertil kommer
også
et afgørende punkt for
Bornholms Passagerforening –
færgerne er miljørigtige.
Fakta for ColorLine:
- halv overfartstid
-
1.900 passagerer
-
2.000 m. lastdækmeter
-
byggetid – ca. 2 år
-
bygges på finsk værft
Udarbejdet af
Bornholms Passagerforening
okt./nov. 2006
TRU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 85: Henvendelse af 7/11-06 fra Bornholms Passagerforening vedr. færgebetjeningen af Bornholm fra 2010.
319362_0011.png
Superfærger ligner helt almindelige færger, fungerer som sådan.
De sejler blot betydeligt hurtigere.
Udarbejdet af
Bornholms Passagerforening
okt./nov. 2006
TRU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 85: Henvendelse af 7/11-06 fra Bornholms Passagerforening vedr. færgebetjeningen af Bornholm fra 2010.
319362_0012.png
Superfærger kan sejle under næsten alle forhold. Storm, is eller
lignende holder ikke færgerne i havn. Denne færge sejler i Den
Botniske Bugt.
Udarbejdet af
Bornholms Passagerforening
okt./nov. 2006
TRU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 85: Henvendelse af 7/11-06 fra Bornholms Passagerforening vedr. færgebetjeningen af Bornholm fra 2010.
319362_0013.png
En sejlplan med superfærgerne kan sammensættes på mange forskellige måder.
Hvis planen sammensættes maksimalt og det f.eks. ønskes, at
- Opretholde en godsrute til Køge
- Forøge godssejladsen med en eftermiddagsafgang og en formiddagsafgang
- Genoptage sejladsen til København
- Forøge kapaciteten på Ystad-ruten
- Forøge kapaciteten på Sassnitz-ruten
kan alt dette klares under én hat med 2 superfærger.
Alle ruter vil få mulighed for at forøge kapaciteten fra min. 50% til næsten 500%.
Anvendelsesgraden af færgerne i de 2 fartplaner er optimal.
Færgerne kan sejle så hurtigt til København (omkring 3 timer), at
direkte dagture igen
kan blive meget aktuelle.
En ”normal” reservefærge kan evt. benyttes til en ren godsrute til Køge, hvis
”trekantsejladsen” med superfærgerne skal inddrages i sommerperioden el.lign.
Færgerne er i stand til at sejle under samme forhold som f.eks. ”Povl Anker”, dvs. blæst,
is el.lign. holder ikke færgerne i havn.
Udarbejdet af
Bornholms Passagerforening
okt./nov. 2006
TRU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 85: Henvendelse af 7/11-06 fra Bornholms Passagerforening vedr. færgebetjeningen af Bornholm fra 2010.
319362_0014.png
En sejlplan kan f.eks. sammensættes således, hvis man vil opretholde en
godsrute til Køge uden egen færge til denne sejlads:
Færge I
Afgang
23.45 fra Rønne
7.30 fra København *)
9.45 fra Køge *)
13.45 fra Rønne
16.00 fra Ystad
18.15 fra Rønne
20.30 fra Ystad
23.45 fra Rønne
osv.
*) medbringer morgengods fra København og Køge til Rønne.
Med denne sejlplan forøges kapaciteten på alle ruter (ift. nuværende sommerplan) med
min.
50%.
De dage, hvor færgerne også skal sejle til Sassnitz, kan én afgang til Ystad inddrages samt Færge I og
Færge II byttes om i Rønne.
Ankomst
6.00
8.45
12.45
15.15
17.30
19.45
22.00
6.00
til København
til Køge
til Rønne
til Ystad
til Rønne
til Ystad
til Rønne
til København
Udarbejdet af
Bornholms Passagerforening
okt./nov. 2006
TRU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 85: Henvendelse af 7/11-06 fra Bornholms Passagerforening vedr. færgebetjeningen af Bornholm fra 2010.
319362_0015.png
En sejlplan kan f.eks. sammensættes således, hvis man vil opretholde en
godsrute til Køge uden egen færge til denne sejlads:
Færge II
Afgang
23.45 fra København
6.45 fra Rønne
9.15 fra Ystad
11.45 fra Rønne
14.00 fra Ystad
16.30 fra Rønne *)
20.30 fra Køge *)
23.45 fra København
osv.
6.00
8.15
10.45
13.15
15.30
19.30
21.45
6.00
Ankomst
til Rønne
til Ystad
til Rønne
til Ystad
til Rønne
til Køge
til København
til Rønne
*) medbringer eftermiddagsgods fra Rønne til Køge og København.
medbringer natgods fra Køge og København til Rønne
Med denne sejlplan forøges kapaciteten på
alle
ruter (ift. nuværende sommerplan) med
min.
50%.
De dage, hvor færgerne også skal sejle til Sassnitz, kan én afgang til Ystad inddrages samt Færge I og
Færge II byttes om i Rønne.
Udarbejdet af
Bornholms Passagerforening
okt./nov. 2006
TRU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 85: Henvendelse af 7/11-06 fra Bornholms Passagerforening vedr. færgebetjeningen af Bornholm fra 2010.
319362_0016.png
Fordele:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
indlysende økonomiske og praktiske fordele
ved kun at have 2
ens
færger
alle havneanlæg er ens
personalet skal kun have kendskab til én færge
kapaciteten øges kolossalt uden relativt øget brændstofforbrug
færgerne kan også sejle på miljørigtigt brændstof
superfærger har en levetid, der er 2-3 gange længere end
hurtigfærger – og de har en god ”brugtvognspris”
alle ønsker/krav fra samtlige parter på Bornholm kan
imødekommes
færgerne vil betyde et løft for Bornholm og udviklingen på øen
færgerne kan suppleres med en ”gammeldaws” konventionel
reservefærge, som i ”hverdagen” anvendes alene til godsfærge
til og fra Køge.
Udarbejdet af
Bornholms Passagerforening
okt./nov. 2006
TRU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 85: Henvendelse af 7/11-06 fra Bornholms Passagerforening vedr. færgebetjeningen af Bornholm fra 2010.
319362_0017.png
Bornholms Passagerforening anbefaler
på den her beskrevne baggrund, at Bornholms Regionskommune anmoder
transportministeren om, at Bornholm fremover betjenes af
- 2 superfærger samt
- 1 reservefærge.
Reservefærgen kan f.eks. være den ene af de 2 nuværende Ro-Pax-
godsfærger.
Vi har opstillet de 2 sejlplaner for at vise, hvilken anvendelsesgrad og
hvilket udnyttelsesområde, der kan opnås ved erhvervelse af 2 super-
færger. Men vi anbefaler
ikke
”trekantssejladsen”, fordi sejlplanerne er for
stramme.
Vi anbefaler derimod, at de 2 superfærger (med passagerer og gods) anven-
des i størst muligt omfang til sejlads på Københavns-ruten (såvel
direkte
nat- som dagsejlads), Ystad-ruten og Sassnitz-ruten. Hvis ruten til Køge
skal opretholdes anbefaler vi alene en
ren
godsrute.
Også derved får alle
parter opfyldt deres behov.
Udarbejdet af
Bornholms Passagerforening
okt./nov. 2006