Trafikudvalget 2006-07
TRU Alm.del Bilag 85
Offentligt
319361_0001.png
Kære Jesper Thinghuus
Må jeg be’ om, at dette forslag fremsendes til alle medlemmer af Trafikudvalget,
inkl. oplysningerne til Bornholms Kommunalbestyrelse.
Mvh. Bjørn Carlsen
Fra:
Bjørn Carlsen [mailto:[email protected]]
Sendt:
7. november 2006 23:49
Til:
Annelise Molin; Bente Helms; Bente Johansen; Birger Rasmussen; Birte Skot-Hansen; Bjarne Hartung
Kirkegaard; Bjarne Kristiansen; Bjarne Westerdahl; Carl Ilsøe; Erik A. Larsen; Henning Busted; Henry Schou
Madsen; Jacob Kjøller; Ken Bolmar; Leif Olsen; Niels Jørgensen; Ole Peter Andersen; Per Ole Petersen; Peter
Juel Jensen; Poul Overlund Sørensen; Sanne Landin; Steen Colberg Jensen; Søren Alexandersen; Thomas
Thors; Thor Gunnar Kofoed; Torben Rønne-Larsen; Winni Grosbøll
Emne:
ny-færgestruktur02112006.ppt
Kære alle medlemmer af Bornholms Kommunalbestyrelse
Vi fremsender hermed vores endelige forslag til færgebetjeningen af Bornholm fra 2010.
Forslaget er en "finpudsning" af det forslag, vi kom med i januar 2006. Forslaget har
været til "høring" hos diverse eksperter og har undergået en række nærmere
undersøgelser.
Forslaget er en gennemgang af muligheder. Det kan måske derfor være en fordel at læse
konklussionen, dvs. Passagerforeningens anbefaling, som fremgår af planche 17 (sidste
side).
Prisen for 2 nye superfærger skal ses i relation til, at deres levetid er 2 til 3 gange
længere end levetiden for hurtigfærger. Endvidere er deres brændstofsforbrug generelt
betydeligt lavere. Prisen pr. superfærge er ikke anført, men afhænger naturligvis af, hvor
stor den enkelte færge skal være. Prisen vil udgøre mellem 750 mio.kr. og 1 mia.kr.
Endelig er det også af afgørende betydning for os, at stort set alle med indsigt på
færgeområdet udtaler, at fremtiden tilhører superfærger - ikke hurtigfærger. De
komercielle rederier indkøber da også i disse år i stort omfang sådanne færger. En af
vores hjælpere/rådgivere er på denne baggrund også overbevist om, at der kan optages
lån på gode vilkår inden for dansk skibsfinansiering.
Det eksempel vi anvendte i januar 2006, dvs. ColorLine, har vi delvis bevaret, bl.a. for at
henvise til, at der er mulighed for at få bygget sådanne færger, inden ny kontraktperiode
begynder.
Det er vores opfattelse, at ingen andre forslag hidtil har opfyldt - eller kan opfylde -
alle bornholmske parters ønsker, som dette forslag kan, under én hat.
Med venlig hilsen
Bornholms Passagerforening
Erik Pedersen, formand
Bjørn Carlsen, næsteformand
Kirsten Lund-Hansen, sekretær
Jytte Bræstrup Karsen
Peter Juel Jensen
Joan Erlandsen, suppleant
Lone Thrane, kasserer v.u.f.best.
TRU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 85: Henvendelse af 7/11-06 fra Bornholms Passagerforening vedr. færgebetjeningen af Bornholm fra 2010.