<DOCUMENT_START>

Ændring af praksis vedrørende sanktionerne på køre- og hviletidsområdet

 

Ved lov nr. 557 af 24. juni 2005 skærpedes sanktionerne for overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne og reglerne om kontrolapparater (fartskrivere) pr. 1. september 2005. Baggrunden for skærpelsesloven var, at der ved politiets kontroller var konstateret adskillige overtrædelser af køre- og hviletidsreglerne, hvilket efter Justitsministeriets opfattelse indebar en betydelig færdselssikkerhedsmæssig risiko for medtrafikanter, passagerer i busser mv.

 

Loven indebar, at bødeniveauet for overtrædelse af køre- og hviletidsforordningen og kontrolapparatforordningen skærpedes væsentligt, ligesom der blev indført hjemmel til frakendelse.

 

Transportbranchen har udtrykt ønske om en række lempelser af sanktionssystemet, og Justitsministeriet indkaldte på denne baggrund den 1. februar 2006 en række organisationer samt Rigsadvokaten og Rigspolitichefen til et møde.

 

I mødet, der blev afholdt den 22. februar 2006, deltog foruden myndighedsrepræsentanterne repræsentanter fra:

 

 

På mødet redegjorde branchen for en række problemstillinger, ligesom branchen gentog ønskerne om en ændring af sanktionssystemet. Det aftaltes, at drøftelserne skulle fortsætte på et eller flere møder i et mindre forum.

 

Der er efterfølgende afholdt to sådanne mindre møder henholdsvis den 10. maj og den 16. juni 2006 med deltagelse af myndighedsrepræsentanterne og repræsentanter for DTL, ITD, 3F og Dansk Byggeri.

 

Justitsministeriet har herefter – i samråd med Rigsadvokaten og Rigspolitichefen – nøje overvejet, hvilke af branchen ønsker til lempelser af sanktionssystemet der er mulighed for at gennemføre, uden at det går ud over færdselssikkerheden, og ministeriet har på denne baggrund besluttet at gennemføre nedenstående fem ændringer i tiltalepraksis vedrørende overtrædelse af reglerne om køre- og hviletid samt kontrolapparatet. Ændringerne finder anvendelse på sager, som endnu ikke er endeligt afgjort. Sager, der er pådømt i byretten før cirkulæreskrivelsens udsendelse, og som pådømmes i landsretten efter cirkulæreskrivelsens udsendelse, skal endeligt afgøres efter retningslinierne i denne cirkulæreskrivelse.

 

1.        Mulighed for Ã¥bning af det analoge kontrolapparat i egenkontroløjemed

 

Det analoge kontrolapparat kan åbnes under forudsætning af, at åbningen sker med henblik på egenkontrol, og at køretøjet holder stille under åbningen. Der må maksimalt ske 6 åbninger pr. daglig arbejdsperiode, og åbningerne må hver have en varighed af maksimalt 1 minut.

 

Hvis disse betingelser er opfyldt, anses åbning af kontrolapparatet ikke som unødig åbning i strid med artikel 13, jf. artikel 15, stk. 2, i Rådets forordning (EØF) nr. 3821 af 20. december 1985 om kontrolapparatet inden for vejtransport med senere ændringer (kontrolapparatforordningen).

 

2.        Lempelse vedrørende ikke medbragte diagramark

 

Der kan kun udmåles én bøde til henholdsvis fører og virksomhed, hvis føreren overtræder bestemmelsen i kontrolapparatforordningens artikel 15, stk. 7, litra a, punkt i, om, at føreren skal kunne forevise diagramarkene for den pågældende uge og de diagramark, han har brugt de forudgående 15 dage (efter den 1. januar 2008 de forudgående 28 dage).

 

Udmåling af blot én bøde til henholdsvis fører og virksomhed i disse tilfælde forudsætter, at virksomhed eller fører efterfølgende (inden for en af politiet fastsat frist) indsender de manglende diagramark til politiet til kontrol. I modsat fald udmåles der i overensstemmelse med den indtil nu gældende praksis en bøde til henholdsvis føreren og virksomheden for hvert manglende diagramark.

 

3.        Lempelse vedrørende ikke korrekt udfyldte diagramark

 

Uanset antallet af udfyldningsfejl eller manglende oplysninger på det enkelte ark kan der kun udmåles én bøde til henholdsvis fører og virksomhed for hvert diagramark, der ved kontrol konstateres fejlagtigt eller mangelfuldt udfyldt. Der kan således kun rejses sigtelse eller tiltale for én overtrædelse af kontrolapparatforordningens artikel 15, stk. 5, for hvert diagramark, der kontrolleres.

 

4.        Administration efter den nye ”færgeregel”

 

Der rejses ikke sigtelse eller tiltale mod førere, der under henvisning til den såkaldte ”færgeregel” i artikel 9 i Rådets forordning (EØF) nr. 3820/85 af 20. december 1985 om harmonisering af visse bestemmelser på det sociale område inden for vejtransport med senere ændring (køre- og hviletidsforordningen) foretager to af de af færgereglen omfattede afbrydelser af det daglige hvil, jf. forordningens artikel 8, stk. 1, af sammenlagt højst en times varighed, hvis de øvrige betingelser i bestemmelsen er opfyldt, og der afholdes et 11 timers hvil i forbindelse med færgeoverfarten eller togtransporten.

 

Det bemærkes, at ovennævnte anvendelse af færgereglen er i overensstemmelse med artikel 9, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 561/2006 af 15. marts 2006 om harmonisering af visse sociale bestemmelser inden for vejtransport og om ændring af Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85 og (EF) nr. 2135/98 samt ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr. 3820/85 (den nye køre- og hviletidsforordning), der træder i kraft den 11. april 2007, jf. forordningens artikel 29.

 

5.        Mulighed for at udtage diagramark i forbindelse med hvil i køretøjet

 

Der rejses ikke sigtelse eller tiltale for overtrædelse af artikel 15, stk. 2, i kontrolapparatforordningen i tilfælde, hvor der ikke anvendes diagramark under et lovligt dagligt hvil, der afholdes i køretøjet.

 

Justitsministeriet har i dag udsendt en cirkulæreskrivelse, der beskriver ovenstående ændringer, til politiet og anklagemyndigheden i hele landet.

 

Rigspolitichefen vil endvidere inden for kort tid revidere politiets ”Forskrifter for brug af kontrolapparater” i overensstemmelse med de gennemførte ændringer.

 

Justitsministeriet vil ikke afvise, at der kan vise sig behov for yderligere tilpasninger af sanktionssystemet.

 

Justitsministeriet har derfor anmodet Rigsadvokaten om i samarbejde med Rigspolitichefen at følge området og udarbejde en redegørelse, der kan give grundlag for at vurdere, om der er behov for at foretage yderligere tilpasninger af sanktionssystemet.

 

Redegørelsen skal foreligge omkring årsskiftet 2007/2008.

 

Med venlig hilsen

 

 

Michael Højer