|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            30. oktober 2006 J. nr.          534-000001  Â
|
|
Som lovet i min orientering til Trafikudvalget af 3. oktober 2006 fremsendes hermed en opdateret status for IC4.
Som nævnt i min forrige status er grundlaget for status for sikkerhedsgodkendelsen af IC4 togene, at toget vil opnå individuelle stadier af godkendelse, hvilket skyldes, at IC4 togene skal testes i forskellige sammenhænge.
De pt. planlagte stadier i sikkerhedsgodkendelsesprocessen fremgår af figur 1 nedenfor. På figuren er desuden indsat en søjle for nuværende færdiggørelsesgrad. Det bemærkes, at rækkefølgen af stadierne ikke er endeligt fastlagt.
Figur 1: Sikkerhedsgodkendelsesproces vedr. IC4 togene
Planlagte stadier |
Lukket spor uden passagerer |
Blandet trafik uden passagerer |
Blandet trafik med passagerer |
Blandet trafik sammenkoblet Tunnel uden passagerer |
Endelig Type godkendelse |
Løbende ibrugtagningstilladelser |
|
Nuværende stadie |
|
|
|||||
Som tidligere oplyst forventer DSB at indsætte IC4 togene i passagerdrift på strækningen mellem Aalborg og Århus efter godkendelsen af testkørslen i åbent spor uden passagerer.
I forhold til seneste status af 3. oktober 2006 kan det oplyses, at der har været møde mellem Trafikstyrelsen, AnsaldoBreda og DSB om det videre godkendelsesforløb den 10. oktober 2006. Trafikstyrelsen efterlyste på mødet den tidligere ønskede samlede plan for godkendelse af alle togsæt. AnsaldoBreda oplyste, at der var forhold, der skulle diskuteres med DSB inden den kunne fremsendes. AnsaldoBreda gav tilsagn om, at der til næste møde med Trafikstyrelsen den 25. oktober 2006 ville foreligge en godkendelsesplan for de første fire togsæt. Dette møde er imidlertid udsat, da der ikke foreligger en godkendelsesplan endnu. Mødet forventes dog afholdt indenfor den nærmeste fremtid.
Udover godkendelsesplanen for de første fire togsæt har Trafikstyrelsen den 11. oktober 2006 fremsendt brev til AnsaldoBreda og DSB med krav om, at en samlet godkendelsesplan for alle togsæt skal være godkendt før godkendelse af det første togsæt til blandet trafik. Den samlede godkendelsesplan indeholder følgende elementer, der blandt andre ting også fremgår af Trafikstyrelsens brev af 11. oktober 2006 til DSB:
· En generel beskrivelse af den forventede togkonfiguration i en fase. Dvs., hvilke sikkerhedsfunktioner eller udstyr er udeladt.
· Såfremt modifikationer er nødvendige i en fase, hvilken myndighedsgodkendelsesprocedure vil blive anvendt.
· Det dokumenterede sikkerhedsniveau pr. fase inklusiv opdaterede Safety Case, reviews og sikkerhedsbaserede udtalelser.
· Et estimat af en forventet tidsplan.
Trafikstyrelsen var ikke afvisende overfor - under nærmere definerede betingelser og efter en begrundet ansøgning fra DSB - at give tilladelse til en udvidelse af testomfanget, der var tilladt i forbindelse med Trafikstyrelsens tidligere godkendelse til testkørsel i lukket spor. DSB fremsendte ansøgning om gennemførelse af disse tests, som oprindeligt var planlagt til udførelse sidst i testforløbet, til Trafikstyrelsen den 17. oktober 2006. Den 18. oktober 2006 forelå Trafikstyrelsens godkendelse. De nye tests, som omhandler forhold vedrørende akustisk støj udsendelse, elektriske støjforhold, accelerationsforhold, stationsdetektering i forbindelse passagerinformation (TRIT) og ATC, er under gennemførelse.
Der er desuden afholdt Top Management Meeting den 10. oktober mellem DSB og AnsaldoBreda. AnsaldoBreda har underrettet DSB om, at man arbejder på næste opgradering af togets software, som skal tage højde for de forhold, der er fundet i forbindelse med gennemførelse af tests. Sideløbende med AnsaldoBredas færdiggørelse og interne validering af denne software vil AnsaldoBreda gennemføre de ovenfor med Trafikstyrelsen aftalte tests. AnsaldoBreda har ikke givet en endelig plan for, hvor lang tid det forventes, at testafviklingen vil tage. Efter gennemførelsen af disse tests skal de officielle tests baseret på den opgraderede software gennemføres inden DSB’s betingede foreløbige overtagelse. En del af disse tests har allerede været gennemført tidligere.
Â
På baggrund af oplysninger fra DSB og Trafikstyrelsen kan jeg i øvrigt oplyse følgende om aktiviteterne siden seneste orientering af 3. oktober 2006 for de stadier af sikkerhedsgodkendelsen, der leder op til idriftsættelsen af togene:
Status vedr. testkørsel i lukket spor
Testkørslerne i lukket spor blev foreløbigt afsluttet den 23. september 2006, uden problemer og forud for planen for disse aktiviteter. Resultaterne af disse tests samt øvrige tidligere gennemførte typetests i Århus blev gennemgået på møder mellem AnsaldoBreda og DSB i uge 40. Efter AnsaldoBreda har opgraderet togets software, vil toget planmæssigt skulle gentestes i lukket spor.
Status vedr. proces i forbindelse med indsættelse af togene i blandet trafik mellem Århus og Aalborg
Som nævnt i mine tidligere orienteringer, skal der foreligge en færdig rapport, som udarbejdes af TÜV på vegne af DSB, for togets sikkerhedsdokumentation (hazarder og sikkerhedsanalyser) med henblik på at opnå ibrugtagningstilladelse til indsættelse af IC 4 i drift med passagerer i blandet trafik Aalborg-Århus. TÜVs udkast til endelig rapport blev drøftet med DSB på et møde den 20. september 2006 og efterfølgende med AnsaldoBreda den 28. september 2006 samt den 9. oktober 2006. Drøftelserne forløb positivt, og TÜVs endelige udkast til rapport forventes at foreligge ultimo oktober til DSB’s endelige behandling. Derefter vil den blive fremsendt til Trafikstyrelsen.
Nedenstående figur 2 viser status for den sikkerhedsdokumentation mv., som AnsaldoBreda skal fremsende til Trafikstyrelsen med henblik på, at DSB opnår ibrugtagningstilladelse til indsættelse af IC4 i drift med passagerer i blandet trafik Ålborg - Århus.
Figur 2: Status for sikkerhedsdokumentation mv.
System |
Beskrivelse |
Sikkerheds design |
Test |
||||
|
|
Dokumentation |
Tilsendt TS |
Procedure |
Tilsendt TS |
Resultat |
Tilsendt TS1) |
Drivers cab |
førerrum |
|
|
|
|
|
|
Interiør |
aptering |
|
|
|
|
|
|
Other matters |
brandforhold mv. |
|
|
|
|
|
|
Carbody |
vognkasse |
|
|
|
|
|
|
Bogies |
|
|
|
|
|
|
|
Brake |
bremsesystem |
|
|
|
|
|
|
Desk Key |
førerbordsnøgle |
|
|
|
|
|
|
DSD |
dødmandsanlæg |
|
|
|
|
|
|
DLU |
havarilog |
|
|
|
|
|
|
Traktion |
motor og ZF ASrail gear med retarder |
|
|
|
|
|
|
TC |
togcomputer |
|
|
|
|
|
|
ATC |
automatisk togkontrolsystem |
|
|
|
|
|
|
ARG |
akselvendegear |
|
|
|
|
|
|
Powering |
AC system og DC energiforsyning |
|
|
|
|
|
|
Radio |
strækningsradio |
|
|
|
|
|
|
Doors |
indstigningsdøre |
|
|
|
|
|
|
PIS |
passagerinformationssystem herunder PA anlæg |
|
|
|
|
|
|
TRIT |
geografisk positioneringssystem |
|
|
|
|
|
|
HVAC |
klimaanalæg |
|
|
|
|
|
|
IDU |
fejlmeldedisplay i førerbordet |
|
|
|
|
|
|
Toilette |
|
|
|
|
|
|
|
Coupler |
frontkobling |
|
|
|
|
|
|
Light |
indvendige belysningsanlæg |
|
|
|
|
|
|
Miscellaneous |
diverse hjælpefunktioner, herunder kameraovervågning |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Grøn: Godkendt/gennemført |
|
|
|
|
|
|
|
Gul: Enkelte udeståender herunder udestående dynamisk testdel. |
|
|
|
|
|
||
Rød: Større udeståender. |
|
|
|
|
|
|
|
Hvid: Ikke gennemført. |
|
|
|
|
|
|
|
Grå: Systemet vil ikke blive sat i drift, og forventes dermed ikke at skulle myndighedsgodkendes. |
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
1) Testresultaterne for nogle af delsystemerne er kun fremsendt i foreløbige versioner. |
|
|
|
|
|
Trafikstyrelsen har modtaget dokumentation for næsten alle delsystemer fra AnsaldoBreda. Der modtages løbende opdateringer og i tilknytning hertil fremsendes testresultaterne. En del er fremsendt, selv om det ikke er endeligt. Dette skyldes, at AnsaldoBreda og DSB ønsker at orientere Trafikstyrelsen om status. Således vil dokumentation, der ikke er endeligt, skulle fremsendes igen.
Til figur 2 kan det desuden bemærkes, at til trods for at indsatsen i indeværende periode har været koncentreret om opfølgning på testene, har der i perioden været gennemført review af designdokumentationen for den såkaldte IDU, og disse er med DSB’s kommentarer sendt tilbage til AnsaldoBreda for opdatering. Efter denne opdatering vil DSB skulle foretage et afsluttende review.
Jeg har taget DSB og Trafikstyrelsens orienteringer til efterretning, og på baggrund heraf udarbejdet nærværende status. Jeg vil fremsende en opdateret IC4 status om ca. 14 dage.
Flemming Hansen