TØF’s 23. årskonference om regional og lokal kollektiv trafik d. 10. – 11.
oktober 2007 på Grand Park, Korsør.
Onsdag d. 10. oktober 2007
10.00
Velkomst
v/ Uffe Jacobsen, konferenceleder, cand. polit., medlem af TØF’s
bestyrelse
10.10
Ã…ret, der gik
- på busområdet
v/ Henrik Severin Hansen, chefkonsulent, Danske Regioner
- på jernbaneområdet
v/ en repræsentant fra Transport- og Energiministeriet
10.40
Trafikselskaberne efter strukturreformen
De nye trafikselskaber startede politisk, økonomisk og organisatorisk på en
frisk pr. 1. januar 2007. Fusionen af de hidtidige trafikselskaber har været
en stor opgave; nye politikere har overtaget det politiske ansvar, og
kommuner og regioner er i gang med at sætte kød og blod på den nye
bestillerrolle i samarbejde med trafikselskaberne. Selv om reformen har været
godt forberedt på det administrative niveau, er der fortsat et politisk
efterslæb. De gennemførte ændringer i ruter, takster og rejseregler har
indtil videre mest kaldt på defensive reaktioner fra trafikselskaberne og
deres ejere. Faldende passagertal presser økonomien og gør det sværere at
gennemføre de fremadrettede udviklingsprojekter og rationaliseringer, som
reformen lægger op til. Emnet for den politiske debat er derfor â€Hvem
forsvarer den kollektive trafik?â€.
Trafikselskabsfusioner
- centralisering, koordinering og fagligt løft
v/ Johannes Sloth, adm. direktør, Movia
Bestillerrollen i
støbeskeen
v/ en kommunal repræsentant
Hvem forsvarer den
kollektive trafik?
v/ Bjørn Dahl (V), KL
v/ Magnus Heunicke (S), trafikpolitisk ordfører
v/ Alex Landex, trafikforsker, DTU
v/ en repræsentant for Danske Regioner
12.30
Frokost
13.30
Operatørmarkedet i opbrud
Konkurrencen er skærpet på det danske bus- og jernbanemarked. Nye
internationale operatører har opkøbt danske busselskaber med det mål at skabe
en platform for yderligere ekspansion. Samtidig har Veolia Transport opgivet
det danske busmarked.
Resultatet af øresundsudbuddet i jernbanetrafikken betyder ikke status quo
for DSB, men en helt ny æra med bruttokontrakt, partnersamarbejde og en
platform for yderligere international ekspansion.
v/Steen Bundgaard, adm. direktør, Danske Busvognmænd
v/Johnny Hansen, adm. direktør, Arriva
v/Niels Mortensen, kontorchef, Danske Regioner
v/desuden to repræsentanter for nye operatører
14.30
Orienteringspunkter
- hvor blev takstloftet af?
v/ Per Darger, fuldmægtig, Trafikstyrelsen
- i støbeskeen: Ankenævn for rejsegaranti
v/ en repræsentant for Forbrugerrådet
15.00 – 18.30
SEMINARER
* Her er der mulighed for at vælge 1 ud af 5 seminarer á 1
time og 30 minutter (max) i hver af de to runder.
* Der vil normalt være et eller flere korte indledende oplæg.
* Resten af tiden går med spørgsmål, erfaringsudveksling og uddybende uformel
diskussion under mødeleder.
* Der er ingen tilbagerapportering til plenum.
* Seminar A og F er bl.a. tilrettelagt for kommunale politikere og
embedsmænd, som søger nærmere information om kollektiv trafik området.
1. seminarrunde kl.
15.00 – 16.30
A. Skolebuskørsel – kollektiv trafik eller ej
B. Target - nyt præsentationsværktøj
C. Trafikplaner på vej
D. Pilotdrift for Rejsekortet er lige om hjørnet
E. Behovsstyret trafik - mere end handicapkørsel
A. Skolebuskørsel –
kollektiv trafik eller ej
Kommunerne har efter reformen et reelt valg mellem åbne eller
lukkede skolebusruter. Det er også et valg af planlægnings- og
administrationsform.
PÃ¥ Bornholm har
skolebuskørslen i 20 år været en integreret del af det kollektive
trafiksystem. Ruteforløb, køreplaner, skolernes ringetider og
vognmandskontrakter er finjusteret i forhold til hinanden.
v/ Jørgen Hammer, trafikchef, BAT
Desuden et
kommuneeksempel på skolekørsel.
B. Target - nyt
præsentationsværktøj
Arriva og Movia har taget en ny IT-baseret præsentationsværktøj
i brug, Target. Systemet kan give langt bedre og overskuelige præsentationer
af de store mængder data, som er til rådighed. Arriva og Movia vil vise
eksempler på, hvad de bruger systemet til, eksternt og internt.
v/ Jan Rosendahl, analysechef, Movia
C. Trafikplaner på
vej
Fynbus har påbegyndt trafikplanarbejdet med en ny trafikplan for
Odense Kommune. Planen er lagt ud til høring på en særskilt netside, www.trafikplan.dk. Siden
følger flere kommunale trafikplaner og en regional trafikplan, som til sidst
skal skrives samme til én samlet trafikplan for Fyn og øerne.
v/ Søren Juncker, projektmedarbejder, Fynbus
Midttrafik er også i
gang med planlægningsprocessen. Første punkt har været en kategorisering af
Region Midtjyllands mange busruter. Det regionale rutenet er ved at blive
gennemgået og ændret specielt med henblik på pendlernes behov.
v/ Grethe Hassing, områdechef for Trafikplanlægning og koordineret kørsel,
Midttrafik
D. Pilotdrift for
Rejsekortet er lige om hjørnet
De første bus- og togpassagerer på strækningen Tåstrup - Holbæk
får snart Rejsekortet i hænderne. Pilotdrift kaldes den allerførste fase af
indførelsen af Rejsekortet som universel rejsehjemmel i busser og tog. Pilotdriften
følges med spænding af trafikselskaber, operatører, chauffører og
togpersonale.
v/ Thomas Boe Bramsen, projektchef, Rejsekortet
E. Behovsstyret
trafik - mere end handicapkørsel
Behovsstyret trafik ser ud til at blive et vækstområde for trafikselskaber,
regioner og kommuner. Integration af mange forskellige individuelle
kørselsformer er nu en reel teknisk mulighed. Men der skal være klare linjer
for bl.a. serviceniveau, bestillingssystemer og kontrakter med vognmændene.
v/ Knud Jensen, specialkørselschef, Fynbus
v/ Niels Tvilling Larsen, afdelingsleder, BEKTRA, Nordjyllands Trafikselskab
16.30- 17.00
Kaffepause
2. seminarrunde 17.00
– 18.30
F. Ny kollektiv trafik terminal i Næstved
G. Nye afgiftsregler for bustrafikken – brændstofafgifter, moms og udenlandsk
leasing
H. Udbudserfaringer
I. Fremtidens takster i kollektiv trafik
J. Handicap- og specialkørsel – et nyt overblik
F. Ny kollektiv
trafik terminal i Næstved
Det er fem år siden, at Næstved Kommune, DSB og det
daværende STS i fælleskab besluttede at bygge en helt ny og avanceret
trafikterminal ved Næstved Station. Nu er der klar til det første spadestik
til et helt nyt trafikanlæg, som bl.a. kommer til at omfatte en kompakt
busterminal, realtidsinformation for busser og tog, nye P-pladser samt nye
holdepladser for taxier og turistbusser.
v/ Ivan Mazanti, projektleder, Movia
v/ Anders Petersen, ingeniør, Næstved Kommune
G. Nye afgiftsregler for bustrafikken – brændstofafgifter, moms og udenlandsk
leasing
Refusionen af brændstofafgifter for rutekørsel ophører fra 1. januar
2008. Den offentlige servicetrafik bliver kompenseret fra staten.
v/ Henrik Severin Hansen, chefkonsulent, Danske Regioner
De kommercielle
busruter bliver hårdt ramt, hvis de ikke får kompensation, Det gælder bl.a.
fjernbusruterne på tværs af landet.
v/ Jess Abildskou, direktør, Abildskou A/S
Meget anden buskørsel
er teknisk set rutekørsel. Det er bl.a. internationale busruter, speciel
rutekørsel til særlige arrangementer og andet. Bør denne kørsel også
kompenseres for afgiftsomlægningen?
v/ Henning Korshøj, Danske Busvognmænd
Moms på kollektiv
trafik og ophævelse af refusionen af udenlandsk moms i forbindelse med
udenlandsk leasing er afgiftsændringer, som kan forventes på initiativ af EU
inden for overskuelig tid. Hvad vil konsekvensen være for operatører og
trafikselskaber?
v/ Henrik Severin Hansen
v/ Henning Korshøj Nielsen
H. Udbudserfaringer
Movia har udbredt udbudsformen â€Udbud efter forhandling†til
hele Sjælland. Forud er gået en kompliceret sammenskrivning af de tre
hidtidige trafikselskabers meget forskellige udbudsvilkår.
v/ Søren Englund, kontraktchef, Movia
De dansk-svenske
udbud af jernbanetrafikken i Øresundsregionen har været en lang og omfattende
læreproces for Trafikstyrelsen. Erfaringer fra andre jernbaneudbud og fra 15
års udbud af bustrafik er indgået i forberedelserne.
v/ Claus Klitholm, trafikdirektør, Trafikstyrelsen
I. Fremtidens takster
i kollektiv trafik
Regeringen er tæt på at indføre det bebudede takststigningsloft
for takster i bus- og jernbanetrafikken.
Er loftet bygget af faste eller elastiske materialer?
v/ Per Darger, fuldmægtig, Trafikstyrelsen
Der er kommet ny
lovgivning, og der er nedsat flere udvalg, som arbejder med fremtidens
takstsystemer i den kollektive trafik. Hvordan kan der balanceres mellem
lokal takstkompetence, takststigningsloftet og en overordnet overskuelighed
og ensartethed i Rejsekortets tidsalder?
v/ Niels Mortensen, kontorchef, Bus & Tog Sekretariatet
J. Handicap- og
specialkørsel – et nyt overblik
Transport- og Energiministeriet har i foråret udgivet to vigtige
rapporter om handicap- og specialkørsel. For første gang er der nu givet et
overblik over 14 offentligt betalte kørselsordninger, som anslået koster
samfundet midt 1,7 mia. kr. om året. Vi forsøger at løse gåden om, hvorfor
næsten ingen interesserer sig for disse kørselsformer.
v/ Lykke Magelund, konsulent, TetraPlan samt en repræsentant for Transport-
og Energiministeriet
18.30
Programmet ender
19.30
Middag
Torsdag d. 11.
oktober 2007
9.00
Kørselsafgifter - hvad skal pengene bruges til?
Stockholm har netop gjort kørselsafgifterne permanente, og Københavns
Kommune vil gerne følge samme politik. Kørselsafgifter har flere effekter:
Trængslen dæmpes, fremkommeligheden øges og der kommer nye indtægter til
trafikformål eller andre formål. Hvordan har man i Stockholm fået
kørselsafgiften til at hænge sammen med satsning på kollektiv trafik?
Hvilke visioner har Københavns Kommune og omegnskommunerne for den kollektive
trafiks udbygning – med eller uden indtægter fra kørselsafgifter?
v/ Henrik Sylvan, projektchef, Københavns Kommune
v/ Eric Tedesjö, chefplanlægger, Storstockholms Lokaltrafik
10.15
Jernbaneudbuddet – proces og resultat
Der var stor spænding om udfaldet af det dansk-svenske udbud af
jernbanetrafik i Øresundsområdet. Også Trafikstyrelsen var til eksamen,
udbuddet var en helt ny opgave, som skulle lære af den mere kaotiske
udbudsproces i forbindelse med udbuddet i Midt- og Vestjylland.
v/ Claus Klitholm, trafikdirektør, Trafikstyrelsen
10.50
Kaffepause
11.15
De danske skinner – status for vedligeholdelse og renovering
Der bliver fortsat trukket store veksler på togpassagerernes tålmodighed.
Hastighedsnedsættelser og togaflysninger fortsætter på trods af en
milliardbevilling til at få renoveret den danske jernbaneinfrastruktur og
vinde ind på mange års efterslæb. Der har det seneste år været næsten
vindstille om den ellers mest stormombruste statslige virksomhed,
Banedanmark. Vi får en status fra Banedanmarks adm. direktør.
v/ Jesper Hansen, adm. direktør, Banedanmark
12.00
Frokost
13.00- 14.30
Storseminarer i 3 parallelle forløb
A. Kommunernes
bestillerrolle - tre eksempler
Ordstyrer: Mikael Hansen, faglig konsulent, TØF
Hvor går grænsen
mellem kommunens og trafikselskabets ansvar og opgavevaretagelse, og hvordan
skal samarbejdet fungere i praksis? Vi får meget forskellige svar på, hvordan
bestillerrollen tænkes fortolket og administreret fra tre kommuner, som har
taget de første skridt.
Ã…rhus Kommune har
valgt at beholde en stor del af planlægningsfunktionen i et kommunalt
bestillerkontor. Lige nu forberedes det første udbud af bybustrafikken i
Ã…rhus i samarbejde med Midttrafik.
v/ Rigmor Korsgaard, afdelingsleder, kollektiv trafik, Ã…rhus Kommune
Desuden følger to
kommuneeksempler.
B. Uddannelse og
rekruttering
Ordstyrer: Henning Korshøj Nielsen, vicedirektør, Danske
Busvognmænd
- obligatorisk
efteruddannelse af buschauffører
Ny grunduddannelse og obligatorisk efteruddannelse af
buschauffører.
Nu skal alle buschauffører have mere uddannelse i trafiksikkerhed, økonomisk
kørsel, nye færdselsregler, sundhed og meget mere.
Fra efteråret 2008 træder nye regler om obligatorisk grunduddannelse og
efteruddannelse af buschauffører i kraft. Færdselsstyrelsen skal administrere
ordningen, mens Transporterhvervets Uddannelsesråd udvikler indholdet i de
nye chaufførkurser.
Alle buschauffører skal over de næste 5 år på efteruddannelse i 5 dage, og
alle nye buschauffører skal gennem 4 uges grundlæggende
kvalifikationsuddannelse oven på kørekort D for at få adgang til erhvervet.
Hvordan fungerer ordningerne, hvad er rammer og vilkår for kurserne og hvad
er indholdet?
v/ Ellen Ellehammer, uddannelseskonsulent, Færdselsstyrelsen
v/ Niels Henning Holm-Jørgensen, sekretariatschef, Transporterhvervets
Uddannelsesråd - TUR
- rekruttering
Der er efterhånden kronisk mangel på buschauffører,
lokomotivførere og togpersonale. Hvordan tackles rekrutteringen af nyt
personale til den kollektive trafik i højkonjunkturens Danmark?
v/ repræsentanter for bus- og togoperatører
C. Lokalbaner og
metro
Ordstyrer: Uffe Jacobsen, cand. polit. TØF
- er rammevilkårene for jernbanedrift fleksible nok?
Danmark er duks i forhold til at implementere nye fælles EU-standarder på
jernbaneområdet. Men er det rimeligt, at det er de hurtige Intercitytog, som
skal sætte standarden for lokalbaner og mindre godsbaner.
v/ Tommy Rasmussen, direktør for forretningsområde Bane, Movia
- Vestbanen; udvikling eller afvikling?
Bestyrelsen i Sydtrafik diskuterer fremtiden for Vestbanen mellem Varde
og Nr. Nebel. Skal banen moderniseres og evt. udvides for et trecifret
millionbeløb, eller skal banedriften overtages af busser. Og hvem skal betale
regningen?
v/ H.C. Bonde, direktør, Sydtrafik
- Metroens 3. og 4. fase
Metrostrækningen til Københavns Lufthavn over Østamager åbnes den 29.
september, og det varer ikke længe før de første spadestik kan tages til den
kommende metrocityring. Vi får en status for Metroens drift, økonomi og
organisation.
v/ Nina Kampmann, vicadriftsdirektør, Ørestadsselskabet
Tid:
Tirsdag den 10. oktober kl. 10:00 til onsdag d. 11. oktober
kl. 14.30
Sted:
Grand Park, Ørnumvej 6, 4220 Korsør
Pris:
Pakke 1: deltagelse d. 10. oktober (ikke middag og overnatning)
Medlemmer: 2.150 kr. excl. moms
Ikke-medlemmer: 2.650 kr. excl. moms
Pakke 2:
deltagelse d. 11. oktober (ikke middag og overnatning)
Medlemmer: 2.150 kr. excl. moms
Ikke-medlemmer: 2.650 kr. excl. moms
Pakke 3. deltagelse
d. 11. oktober samt overnatning d. 10. oktober
Medlemmer: 3.000 kr. excl. moms
Ikke-medlemmer: 3.500 kr. excl. moms
Pakke 4: deltagelse
d. 10. og 11. oktober (med middag d. 10 men uden overnatning)
Medlemmer: 3.000 kr. excl. moms
Ikke-medlemmer: 3.500 kr. excl. moms
pakke 5: hele
konferencen
Medlemmer: 3.900 kr. excl. moms
Ikke-medlemmer: 4.400 kr. excl. moms
Venligst bemærk at
prisen for ikke-medlemmer tillægges 500 kr. som omfatter et års
medlemskab af TØF.
Via skemaet her
Sker afmelding senere end onsdag d. 26. september 2007
tilbageholdes 50% af deltagergebyret. Ved afmelding senere end onsdag d.
3. oktober 2007 betales fuld pris.
Denne mail modtager du fordi du enten er medlem af TØF eller har
tilmeldt dig vores mailservice.
Hvis du ikke længere ønsker at modtage
|