Fra: [email protected] [mailto:[email protected]] 
Sendt: 29. august 2007 15:54
Til: Folketinget
Emne: Godt gået MOVIA. 91 busser i hver retning kan transporterer lige så mange pendlere som en stopfyldt 4-sporet motorvej
 
 
Rådet for Bæredygtig Trafik
 
Nørrebrogade 39, 1. tv.,  2200  København. 35361212
 
www.baeredygtigtrafik.dk <http://www.baeredygtigtrafik.dk/> 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
København den 29. august 2007
 
 
Til Folketingets Trafikudvalg 
 
 
 
 
 
Spændende udspil med langturspendlerbusser til København fra trafikselskabet MOVIA. En beregning viser, at 91 busser i hver retning kan transportere lige så mange pendlere som en stopfyldt 4-sporet motorvej. Drop derfor alle planer om motorvejsudvidelser og giv statsstøtte til MOVIA så man hurtigt kan indsætte f.eks. 250 busser på indfaldsvejene til Storkøbenhavn. Kun kollektive transportmidler kan nedsætte bilpresset på vejene. 
 
 
 
 
Hans Ege fra Trafikselskabet MOVIA har på Ålborg Universitet fremlagt forslag om langtursbusser til pendlere fra de dele af  Sjælland, der ikke har god togforbindelse.
 
 
 
Det bedste vil være at udbygge togservicen, men indtil dette er sket vil det være en fremragende ide at få flere pendlere transporteret i busser til og fra Storkøbenhavn. Det vil spare energi, give mindre støj- og luftforurening og lette presset på vejene.
 
 
 
Kapaciteten på motorveje kan udnyttes (mindst) 10 gange bedre hvis man fik stimuleret folk til at bruge busser i stedet for biler med 1,17 person i hver i myldretiden, som var gennemsnitsbelægningen for myldretidsbiler på motorveje i hovedstadsområdet i 2001. År for år bliver der færre personer pr. bil. Motorvejene i Storkøbenhavn udnyttes ringest muligt, fordi der er så få mennesker i bilerne. Hvis man satte massivt ind med bustrafik, ville vejkapaciteten stige eksplosivt jfr. skemaet nedenfor.
 
 
 
 
 
Kilde: Det Økologiske Råd
 
 
 
Som det fremgår af tabellen nedenfor flytter en stopfyldt 4 sporet motorvej  ikke flere pendlere i timen end 91 busser med 50 personer pr. bus  i hver retning . Motorveje er derfor  ineffektive, når det drejer sig om at fjerne trængsel på vejene. Det er kun kollektive transportmidler, der kan løse opgaven med at transportere mange mennesker på kort tid.  Vi vil derfor opfordre de danske politikere til at droppe alle de planlagte nye store veje og vejudvidelser og i stedet udbygge banesystemerne kombineret med bustrafik og ideelle cykelforhold.
 
 
 
For at illustere sammenhængen mellem transportformernes kapacitet har vi udarbejdet denne ”Omregningstabel” fra motorvej til bus- og skinnebåren trafik. 
 
 
 
 
”Omregningstabel” fra motorvej til bus- og banetrafik
 
 
 
 
 
Definition og illustration af forskellige serviceniveauer for biltransport på 4-sporede motorveje. (Se forklaring på næste side).
 
Antal biler og personer pr. time pr. retning på en 4-sporet motorvej i myldretiden ved forskellige serviceniveauer. Antal busser/S-tog til samme antal personer.
 
 
 
 
 
 
Serviceniveau A for en 4-sporet motorvej defineres som op til 768 biler -  pr. time i hver retning. 
 
 
 
Det svarer til 907 personer. Det samme antal personer kunne sidde i  19 busser eller 1 S-tog.
 
 
Serviceniveau B for en 4-sporet motorvej defineres som mellem 769 og  1728 biler pr. time i hver retning. 
 
 
 
Det svarer til op til 2040 personer. Det samme antal personer kunne sidde i  41 busser eller  3 S-tog.
 
 
Serviceniveau C for en 4-sporet motorvej defineres som mellem 1729 og 2688  biler pr. time i hver retning. 
 
 
 
Det svarer til op til  3172 personer. Det samme antal personer kunne sidde i 64 busser eller  5  S-tog
 
 
Serviceniveau D for en 4-sporet motorvej defineres som mellem 2689 og 3264 biler pr. time i hver retning. 
 
 
 
Det svarer til op til 3852 personer. Det samme antal personer kunne sidde i 77 busser eller  6 S-tog
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Serviceniveau E + F for en 4-sporet motorvej defineres som mellem 3265 og 3840 biler pr. time i hver retning. 
 
 
 
Det svarer til op til  4532 personer. Det samme antal personer kunne sidde i 91 busser eller 7  S-tog.
 
 
 
 
 
 
Hvordan læses ”omregningstabellen”
 
 
 
 
Persontrafik kan foregå på mange måder. Der er meget stor forskel på hvilken kapacitet og arealkrav  biltrafik og kollektiv transport har. Privatbiler fylder uforholdsmæssigt meget i forhold til hvor få personer, de transporterer. De er derfor slet ikke egnet til transport af  mange mennesker på kort tid, som i myldretiden. 
 
 
 
I vejtrafikken regner man med forskellige serviceniveauer. Vi har brugt tal fra den amerikanske  ”Highway Capacity Manual” til at beregne hvor mange biler der er på en 4-sporet motorvej ved forskellige serviceniveauer. 
 
 
 
De mest tomme biler finder vi paradoksalt nok på de steder, hvor der er kø om kø på motorvejene. Der er f.eks. i gennemsnit kun 1,18 person i de biler der kører mod  København i morgenmyldretiden i vintertiden mellem klokken 06 og 09 .
 
 
 
Med udgangspunkt i nævnte belægning på 1,18 person pr. bil har vi beregnet hvor mange personer, der i alt er i bilerne pr. time pr. motorvejsretning ved forskellige serviceniveauer.
 
 
 
Dernæst har vi beregnet hvor mange busser eller S-tog der skulle til for at transportere det samme antal mennesker med siddeplads. 
 
 
 
Der er regnet med busser med 50 siddepladser og S-tog med 2 togsæt med plads til 672 siddende  passagerer.
 
 
 
 
 
Med venlig hilsen
 
 
 
Bente Hessellund Andersen
 
Kjeld A. Larsen 
 
Ivan Lund Pedersen 3116 0082