Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K

Dato             15. august 2007

J. nr.           534-000001

Deres ref.

  

 

Status for IC4

Som lovet i min orientering til Trafikudvalget af 3. juli 2007 fremsendes hermed en opdateret status for IC4 pr. 3. august 2007.

For så vidt angår rollefordelingen mellem parterne AnsaldoBreda, DSB og Trafikstyrelsen i forbindelse med godkendelsen af IC4 togene, skal jeg henvise til min orientering af 7. december 2006.

Vedr. status for sikkerhedsgodkendelsen af IC4 togene

 

Som nævnt i mine forrige statusorienteringer til udvalget er grundlaget for status for sikkerhedsgodkendelsen af IC4 togene, at toget vil opnå individuelle stadier af godkendelse, hvilket skyldes, at IC4 togene skal testes i forskellige sammenhænge.

 

De pt. planlagte stadier i sikkerhedsgodkendelsesprocessen fremgår af figur 1 nedenfor. På figuren er indsat en søjle der viser den højest opnåede godkendelse og fremdrift for de kørende togsæt. Således kan flere togsæt godt have individuelle færdiggørelsesgrader og godkendelser. Det bemærkes, at rækkefølgen af stadierne ikke er endeligt fastlagt.

 

Figur 1: Sikkerhedsgodkendelsesproces vedr. IC4 togene

Planlagte stadier

Lukket spor uden passagerer

Blandet trafik uden passagerer

Blandet trafik med passagerer

Blandet trafik sammenkoblet Tunnel uden passagerer

Endelig Type godkendelse

Løbende ibrugtagningstilladelser

Nuværende stadie

 

 

 

 

Vedr. tilladelse til indsættelse af togene i blandet trafik mellem Århus og Aalborg

 

Som nævnt i seneste status af 3. juli 2007 har det første IC4 tog (togsæt 4) siden mandag den 25. juni 2007 været indsat i overvåget prøvedrift med passagerer mellem Århus og Aalborg. Prøvedriften er forløbet planmæssigt og indtil videre med større stabilitet, end der er normalt ved indsættelse af nyt materiel. Der er således ikke indtruffet fejl, som har medført væsentlige driftsmæssige forstyrrelser. Enkelte ture er som planlagt erstattet af andet materiel grundet gennemførelse af tests på toget.

Den 19. juli 2007 har Trafikstyrelsen udstedt en udvidet ibrugtagningstilladelse til overvåget prøvedrift i blandet trafik med passagerer, således at strækningen Århus-Fredericia-Padborg nu også er omfattet. Planerne for indsættelse af IC4 toget i overvåget prøvedrift med passagerer på hele eller dele af denne strækning overvejes i øjeblikket.

 

Næste togsæt (togsæt 8) er færdigtestet. DSB har fredag den 27. juli 2007 sendt ansøgning om tilladelse til idriftsættelse af dette togsæt i overvåget prøvedrift på strækningerne Århus-Aalborg-Lindholm og Århus-Fredericia-Padborg. Trafikstyrelsen sagsbehandler i øjeblikket denne ansøgning.

 

Alle statiske test for yderligere et togsæt (togsæt 6) er gennemført, og der er den 24. juli 2007 givet tilladelse til gennemførelse af dynamiske test i lukket spor. Testene er påbegyndt mandag den 30. juli 2007.

 

Som nævnt i min orientering af 22. juni 2007 vil DSB arrangere en ledsaget tur med IC4 toget for Trafikudvalget. Der arbejdes i øjeblikket på at finde en dato for denne tur. Når datoen er fastlagt, vil udvalget modtage en invitation til turen.

 

Status i forhold til de videre faser i godkendelsesprocessen

 

DSB og AnsaldoBreda har på et møde med Trafikstyrelsen den 4. juli 2007 præsenteret planerne for indsættelse af et antal togsæt, som ikke sammenkobles, i landsdækkende trafik med passagerer.

En eventuel udvidelse af godkendelsesprocessen med dette element vil blive drøftet mellem parterne, når den overordnede plan for godkendelse, som AnsaldoBreda og DSB skal levere til Trafikstyrelsen, foreligger.

 

Togsættene vil i denne fase indledningsvis køre med 160 km/t og senere 180 km/t. Formålet er løbende at identificere og afhjælpe småfejl på togsættene for derigennem at sikre bedst mulig drift.

Seneste statusmøde mellem parterne DSB, AnsaldoBreda og Trafikstyrelsen var den 30. juli 2007. Mødets formål var bl.a. at få drøftet hvordan AnsaldoBreda og DSB skal udarbejde den såkaldte ’authority approval process plan’, der skal gøre det muligt for Trafikstyrelsen at sagsbehandle de kommende godkendelsesfaser frem mod typegodkendelsen.

Ligeledes er der afholdt møde med DSB den 2. august 2007. Mødets formål var at få klarlagt eventuelle konfigurationsforskelle mellem togsæt 4 og 8 og at få driftserfaringer på kørslen med togsæt 4 forud for tilladelsen til kørsel med togsæt 8.

Jeg har taget DSB og Trafikstyrelsens orienteringer til efterretning, og på baggrund heraf udarbejdet nærværende status. Jeg vil fremsende en opdateret IC4 status om ca. 2 uger.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen