Fra: [email protected] [mailto:[email protected]]
Sendt: 9. august 2007 15:00
Til: Folketinget
Emne: Letbaner, enkeltspor til kontinentet, arealforbrug for forskellige transportmidler
Rådet for Bæredygtig Trafik
Nørrebrogade 39, 1. tv., 2200 København
35361212
<http://www.baeredygtigtrafik.dk/> www.baeredygtigtrafik.dk
København den 9. august 2007
Â
Ã…bent brev til Folketingets Trafikudvalg , Infrastrukturkommissionen og Transport- og energiminister Flemming Hansen
Letbaner, anden banetrafik og cykeltrafik bruger kun lidt plads og er derfor fremragende til at løse trafikproblemer. Biltrafik fylder absolut mest af alle transportmidler og er derfor uegnede til f.eks. at sørge for transport af pendlere til vore store byer
Det er glædeligt, at der kommer mere og mere focus på, at trafikproblemer skal løses med letbaner og anden kollektiv transport samt cykler. Forklaringen er den simple, at nye store vejanlæg er miljøødelæggende, stimulerer til mere energisløsende biltransport samt er uegnede til opgaven.
En afgørende faktor i trafikplanlægningen er transportmidlers arealforbrug. I tabellen nedenfor kan man se hvor mange mennesker, der kan transporteres pr. time pr. kørespor af samme bredde med forskellige transportmidler. Som det kan ses er bybanen bedst og letbanen næstbedst. Biler er absolut dårligst til at løse transportopgaver på en bæredygtig måde. Derfor er det fuldkommen usagligt og miljøfjendtligt når den magtfulde vej- og billobby ustandselig kræver nye store vejanlæg ind mod vore store byer – ja over det ganske land.
Signaturforklaring:
Det største tal for letbaner gælder hvor letbanen kører pÃ¥ helt eget areal og styrer trafiksignalerne sÃ¥ letbanen fÃ¥r â€grøn bølgeâ€. I sÃ¥danne systemer kan letbanen kører med intervaller pÃ¥ helt ned til 30 sekunder. Kapaciteten er lavere hvis disse forudsætninger ikke er til stede.
Det maksimale tal for cykler gælder hvor cykelstien er tilstrækkeligt bred og der ikke er forsinkelser ved lyskryds. Det lave tal er en typisk bycykelsti, hvor de enkelte cykler har mindre plads til at overhale og der er forsinkelser ved lyskryds.
For biler er det lave tal for en stor trafikvej i et byområde. Det højere tal gælder for motorveje.
RÃ¥det for Bæredygtig Trafik (RBT) vil opfordre Folketinget til at at bevilge de nødvendige midler sÃ¥ledes at der kan oprettes letbanesystemer i København, Ã…rhus, Odense og Ã…lborg.Â
RBT vil tillige opfordre Folketinget til snarest at bringe det danske banenet op til en tidssvarende standard, således at banesystemernes store kapacitet kan udnyttes fuldt ud. Togene skal kunne køre hurtigere og der skal bygges langt flere dobbeltsporede strækninger – f.eks. er forbindelsen til kontinentet i Sønderjylland enkeltsporet. En ny bane fra København til Ringsted er også en nødvendighed. De beløb, der indtil nu er bevilget til banerne kan kun dække helt påtrængende vedligeholdelses – og genopretningsopgaver.
Danmark har veje nok. Derfor bør Folketinget sige nej til alle de store vejanlæg, som bil- og vejlobbyen kommer med forslag om. Selv den tidligere vejdirektør Per Milner siger nu, at nu er det nok. Se hele artiklen på: <http://ing.dk/artikel/73781> http://ing.dk/artikel/73781
<file:///E:/>
»Nu har vi veje nok«
Af Birgitte Marfelt <mailto:[email protected]>Â | fredag 06.10.2006 kl. 00:45
<http://ing.dk/apps/pbcs.dll/misc?url=/skabeloner/zoom.pbs&Avis=IG&Dato=20061006&Kategori=MILJO&Lopenr=110060092&Ref=V1&nocache=1>
[Foto: Lars Bertelsen]
I dag har samfundet veje nok, mener Per Milner, der om nogen har forsynet Danmark med asfalteret infrastruktur.
»Der er grænser for hvor mange veje dette lille land kan anlægge. Nu er der brug for at bygge en ordentlig planlægning op omkring biler og baner. Det er tungt at bruge jernbanen og de store veje. Systemet bør fremstå fleksibelt og kundevenligt. Det skal være let køre hen til stationen, parkere bilen og tage toget ind til byen,« siger Per Milner.
Med venlig hilsen
Kjeld A. Larsen
Ivan Lund Pedersen
PS: PÃ¥ hjemmesiden www.letbaner.dk <http://www.letbaner.dk/>Â Â er der god information om letbanesystemer.