|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            3. august 2007 J nr.            522-5  Â
|
|
Som lovet i mit svar på Trafikudvalgets spørgsmål 504 af 27. september 2004, skal jeg hermed redegøre for Arrivas togdrift i første halvår 2007.
Resultatet af Arrivas regularitets- og pålidelighedsfaktor de seneste to år er:
2005 |
2006 |
2007 |
|||||
3. kvt. |
4. kvt. |
1. kvt. |
2. kvt. |
3. kvt. |
4. kvt. |
1. kvt. |
2. kvt. |
97,2 % |
97,7 % |
98,0 % |
97,6 % |
97,4 % |
97,6 % |
97,0 % |
97,3 % |
Regularitets- og pålidelighedsfaktoren udtrykker den kvalitet, som Arriva selv har opnået, og som Arrivas bod og bonus er baseret på. Manglende kvalitet af andre grunde indgår ikke i denne beregning.
Regularitets- og pålidelighedsfaktorens konsekvens for Arriva |
||
< 95 % |
95 – 97 % |
> 97 % |
Bod 2,5 % |
Neutral |
Bonus 2,5 % |
Arriva har således for 1. og 2. kvartal 2007 opnået en bonus på 2,5 % af vederlaget.
I det seneste år er 94,1 % af alle Arrivas planlagte togankomster sket til tiden; i det tal er medregnet alle forsinkelser og aflysninger, uanset årsag.
Resultatet af Arrivas kundetilfredshedsundersøgelser de seneste to år er:
Undersøgelses-dimension for den aktuelle rejse |
2005 2. halvår |
2006 1. halvår |
2006 2. halvår |
2007 1. halvår |
Mulighed for siddeplads |
4,28 |
4,24 |
4,27 |
4,33 |
Togpersonalet |
4,00 |
3,86 |
3,86 |
3,95 |
Rejsetiden |
3,92 |
3,91 |
3,87 |
3,89 |
Togets generelle standard |
3,89 |
3,83 |
3,92 |
3,88 |
Rengøring af toget |
3,65 |
3,70 |
3,71 |
3,73 |
Rettidighed |
3,98 |
3,95 |
3,86 |
3,97 |
Information i toget |
3,85 |
3,80 |
3,82 |
3,81 |
Arriva Togs serviceniveau |
3,81 |
3,77 |
3,79 |
3,84 |
Rejsen alt i alt |
4,06 |
3,98 |
3,99 |
4,02 |
Vægtet gennemsnit |
3,94 |
3,89 |
3,89 |
3,93 |
Kundetilfredsheden varierer kun marginalt mellem de enkelte strækninger. I første halvår 2007 ligger Skjern – Struer højst med 4,06 og Århus – Viborg - Struer lavest med 3,87.
Vurderingen gives på en skala fra 1 til 5, og den udløser bod og bonus sådan:
Kundetilfredshedens konsekvens for Arriva |
||||
1,0 - 2,0 |
2,0 – 2,5 |
2,5 – 3,5 |
3,5 – 4,0 |
4,0 – 5,0 |
Bod 2,5 % |
Bod 1,5 % |
Neutral |
Bonus 1,5 % |
Bonus 2,5 % |
Arriva har således for 1. halvår 2007 opnået en bonus på 1,5 % af vederlaget.
Siden 2004 har Trafikstyrelsen udnyttet kontraktens mulighed for at få yderligere to dimensioner belyst ved kundetilfredshedsundersøgelserne, dog uden bod-bonus effekt for Arriva. Vurderingen af disse to ekstra dimensioner fremgår herunder:
Undersøgelses-dimension for den aktuelle rejse |
2005 2. halvår |
2006 1. halvår |
2006 2. halvår |
2007 1. halvår |
Adgang til at købe billet |
3,96 |
3,95 |
4,06 |
4,00 |
Forholdene på afrejsestationen |
3,72 |
3,68 |
3,67 |
3,70 |
Flemming Hansen