EUROPEAN PASSENGERS FEDERATION
FÈDERATION EUROPÉNNE DES VOYAGEURS
EUROPÄISCHER FAHRGASTVERBAND
EUROPESE REIZIGERSFEDERATIE
EPF – BULLETIN 1 – JULY 2007
INTRODUKTION
OFFENTLIGE TRANSPORTBRUGERES ORGANISATIONER.
INTERNATIONALE BILLETTER.
GRÆNSEKRYDSENDE FORBINDELSER. Â
EPF TALER.
TEN – T PROGRAMMET FOR 2007 – 2013.
EUROSTAR MØDE
GRØN PAPIR OM BYTRAFIK
NOGLE EPF - AKTIVITETER
EPF – MANIFEST.
INTRODUKTION
Velkommen til den første udgave af aktivitetsbulletinen for the European Passengers´ Federation. Vi håber at udgive den to eller tre gange om året for at informere om, hvad vi gør for den offentlige trafiks kunder i Europa. Vi inviterer også til besøg på vores hjemmeside. Der kan findes links til hver af vores 25 medlemsorganisationers hjemmesider. I 15 lande kører de kampagner for passagerer i tog, busser og sporvogne.
Formand Trevor Garrod.
Med denne første bulletin vil EPF kommunikere med de enkelte medlemmer i organisationerne ( Europæiske borgere interesseret i den europæiske offentlige trafik ) samt med politikere og politiske rådgivere, der arbejder med europæisk transportpolitik.
OFFENTLIGE TRANSPORTBRUGERES ORGANISATIONER.
EPF´s formand Trevor Garrod har udarbejdet et fire siders papir på engelsk om, hvordan en lokal transportbrugers organisation etableres og hvilken former for aktiviteter en sådan organisation kan have. Papiret trækker hovedsageligt på erfaringer fra af lokale aktiviteter i Storbritannien, men henviser også til EPF hjemmesiden www.epf.eu, hvor læsere har adgang til alle nationale og regionale tog og bus brugeres organisationers hjemmesider indenfor EPF. Papiret er skrevet for polske og lettiske brugere, der er interesseret i at etablere organisationer, men også medlemmer i andre lande kan få papiret. Send en forespørgsel til Trevor Garrod, 15 Clapham Road South, Lowestoft, NR32 1 RQ, Great Britain.
INTERNATIONALE BILLETTER
EPF har altid presset pÃ¥ for bedre information og nemmere køb af billetter for de, der vil rejse internationalt med tog. Medlemmerne af en af vore britiske tilknyttede, the Railway Development Society/Railfuture, har afprøvet det nuværende system. I Bristol var der store plakater pÃ¥ hovedbanegÃ¥rden for flyrejser til kontinentet, men ingen for Eurostar. Da vores medlem forespurgte i rejsecentret, fik han oplyst, at de ikke havde solgt Eurostar billetter i fem Ã¥r, men personalet fandt dog en Eurostar brochure. Et andet medlem i East Midlands opgav at finde noget materiale om Eurostar pÃ¥ hans Midland hovedbanegÃ¥rd. Han gik derfor ind pÃ¥ the Midland Main Line ( London - Sheffield )  hjemmeside, tastede â€Paris†og fik oplyst, hvordan han skulle rejse til Paisley, en Glasgow forstad.
Fra den 14. november 2007 har Eurostar til Paris og Bruxelles ankomst og afgang fra London St Pancras, som er station for the Midland Main Line, og lad os derfor håbe, at trafikselskaberne i langt højere grad vil opfordre passagererne til at rejse mere med tog til det europæiske kontinent.
The Association of Train Operating Companies har forsikret os, at adskillige selskaber drøfter fælles billetter med Eurostar og fælles markedsføring i efteråret 2007. Vi ser frem til at høre mere. Den nydannede Railteam samarbejde mellem Europas førende højhastighedstogsselskaber kan være et skridt fremad til forbedring af rejser gennem Europa. EPF vil følge op på initiativet.
Se også: http://www.railteam.com.
GRÆNSEKRYDSENDE FORBINDELSER.
Der har været gode fremskridt med en 32 siders rapport om grænsekrydsende forbindelser mellem EU land samt Schweiz og Norge, som EPF arbejder på. Rapporten beskriver eksisterende forbindelser og placerer dem i tre kategorier: meget god, god og dårlig. En fjerde kategori er skabt for forbindelser, som burde genåbnes, i nogle tilfælde med persontog på godslinjer eller ved at genetablere en lukket strækning. Busser er medtaget, hvor de er relevante. I nogle tilfælde er der eksempelvis en god busforbindelse over en grænse, hvor der, måske, aldrig har været en jernbane. Vores rapport peger også på succeshistorier såsom den belgiske, tyske og hollandske Rhine/Maas Euregio, hvor trafikselskaber og lokale styrer i tre lande har samarbejdet for at gøre det nemmere at rejse imellem dem med offentlig trafik. For tiden udføres dette arbejde for en stor dels vedkommende af Ian McDonald ved vores britiske organisation RDS/Railfuture, men han har fået mange ideer fra EPF medlemmer fra Spainen til Sverige, fra Irland til Bulgarien. Vi håber at rapporten kan være klar til udgivelse oktober 2007.
EPF forventer meget af et nyt organ for grænsekrydsende samarbejde, the â€European Grouping of Territorial Cooperation ( EGTC ), som vil være i virksomhed fra første august 2007. Se mere pÃ¥ hjemmesiden: http://www.cor.europa.eu/en/activities/egtc.htm.
Med EGTC kan regionale og lokale styrer fra forskellige medlemslande disponere over et nyt organ til at etablere organisatoriske strukturer bag den grænsekrydsende trafik.
EPF TALER
EPF formand Trevor Garrod gav en præsentation ved det Ã¥rlige seminar for European Training Centre for Railways i Brügge, Belgien, den 6. juli 2007. EPF medlemmer er meget velkomne i Ã¥r ( 2007 ) ved Salzburger Verkehrstage fra den 12. til den 14. septemberÂ
Se også:  http://www.regionale-schienen.at/3  Verkehrstage.asp?bereich=3.
EPF vil gerne tilbyde talere til medlemsmøderne. Kontakt vores sekretariat.
TEN – T  PROGRAMMET FOR 2007 – 2013.
I maj 2007 organiserede de europæiske kommission en præsentation af det nye Trans – European Transport Network Program for årene 2007 – 2013 over to dage. TEN programmet er en af de vigtigste europæiske financiering metoder for infrastrukturprojekter. I runde tal får programmet 600 millioner euro årligt til konstruktion af grænsekrydsende trafikruter og andre flaskehalse. Det totale TEN – T budget for perioden 2007 – 2013 er 8,013 billion euro. Velkendte projekter er blandt andre Øresundsforbindelsen, Paris – Bruxelles – Köln – Amsterdam – London højhastighedsforbindelse og TGV Est. Omfattende information om TEN – T kan fås på hjemmesiden DG TREN, the European Commission:
http://ec.europa.eu/ten/transport/events/2007 05 10 tent days en.htm
Det er EPF´s holdning, at TEN – T programmet helt rigtigt viser jernbanenetværket stor interesse. EPF håber, at trafikselskaberne vil følge op på det ved at tilbyde tog med service på europæisk niveau. Det er nødvendigt med speciel opmærksomhed, fordi i de sidste ti år er mange af de såkaldte internationale tog - eller, måske bedre benævnt transuropean tog, da de kører i flere medlemslande, men ikke udenfor EU -  er forsvundet. EPF vil gerne, om kommissionen vil tage ansvaret for projektering af et standard netværk af transeuropæiske tog på lange distancer ( suppleret med langtursbusser, hvor det er nødvendigt ). Europa behøver et hurtigt og sikkert samt miljøvenligt alternativ til den voksende passagertrafik med fly.
EUROSTAR MØDE
Hvert år har medlemmer af EPF en omfattende diskussion med Eurostars ledelse, hvoraf det sidste fandt sted den 15. juni 2007 i Bruxelles. Meget af diskussionen handlede om den nye britiske højhastighedsforbindelse, som vil blive åbnet den 14. november 2007, og kontroverserne om Ashford International, som vil miste mange af sine tog. Vi var glade for at høre, at der er taget skridt til at håndtere det bedre, når der er afbrydelser i toggangen, og ikke mindst at antallet af passagerer er øget med 32 procent i 2006.
GRØN PAPIR OM BYTRAFIK.
Et sÃ¥kaldt green paper,  ( et debatoplæg stilet til interesserede partier, som vil lave en hvidbog, der er et politisk dokument om forslag til kommunale aktiviteter ), om bytrafik blive præsenteret i august 2007 af transportkommissær Jacques Barrot. I stedet for EU er det bykommuner, der organiserer holdbare trafikpolitiske løsninger for at formindske ulykker, trafikpropper og forurening. Men EU vil støtte byerne med en aktionsplan, der baseres pÃ¥ det grønne papir, the green paper. Blandt andet vil kommissionen harmonisere systemer for bompenge til modvirkning af trafikpropper og incitamenter for fremme af â€rene†køretøjer. Mere information pÃ¥ hjemmesiden:
http://ec.europa.eu/transport/clean/green paper urban transport/index.en.htm
EPF afventer med stor interesse et konsultationsdokument, som kommissionen har lovet at gøre færdig inden september. Vi vil studere det og give vores kommentarer til det.
NOGLE EPF – AKTIVITETER.
Den 21. juni 2007 udsendte EPF en pressemeddelse, der meget kraftigt hilser passageres rettigheder ved nationale og internationale jernbanerejser velkommen, men beklager overgangsperioden. Se hjemmesiden: http://epf.eu/
Den 26. juni 2007 repræsenterede Josef Schneider og Christopher Irwin EPF ved et møde mellem jernbaneselskaber om klimaændringer.
Den 28. juni 2007 repræsenterede Christopher Irwin EPF ved kommissionens møde om social inclusion.
Den 10. marts 2007 var der en konference med 70 deltagere fra 14 europæiske lande i Ismaning, München, i forbindelse med den 5. årlige EPF generalforsamling og konference. Beretning kan fås ved henvendelse til Trevor Garrod, 15 Clapham Road South, Lowestoft, NR32 IRQ Great Britain. Eller se EPF hjemmesiden.
EPF MANIFEST
Offentlig trafik må have en større rolle ved såvel indenlandske som udenlandske rejser i Europa, hvilket især er vigtigt for regional udvikling.
Køb af rejser, billetter og økonomisk politik bør fremme jernbanetrafik.
Miljøvenlige offentlige trafiksystemer bør prioriteres og belønnes.
Rejser bør være så glidende som muligt ( should be seamless where possible ) med nemme og garanterede forbindelser eller alternativer, hvis noget går galt.
Køb af billetter må være enkelt og reservationer af sæder/kupéer i nattog skal være muligt i et hvilken som helst land og fra hvilken som helst land.
Information skal være nemt tilgængelig og nem at forstå ved såvel indenlands som udenlands rejser.
Når der planlægges nye forbindelser og faciliteter bør trafikselskaberne spørge passagererne til råds.
Basale rettigheder for kompensation og erstatning bør harmoniseres i hele Europa og bør omfatte alle former for offentlig trafik.
Trafikselskaber bør opfordres til at samarbejde mere effektivt i fremme af internationale togrejser over lange afstande.
Der bør være adgang til offentlig trafik i alle egne.
Korte rejser over grænserne må være nemmere og have et realistisk prisniveau.
Rejser med tog, fly og færger må være godt integreret, jernbaneforbindelser til vigtige lufthavne og havne må forbedres.
Internationale og nationale højhastighedslinjer må udvikles yderligere, men ikke på bekostning af andre linjers trafik.
Dette manifest er skrevet på engelsk, fransk, tysk, hollandsk, italiensk og esperanto på vores hjemmeside.
PÃ¥ dansk ved Erland Egefors juli 2007.
Â
Â
Â