Kære trafikminister                                                                                Ringsted, den 30. juli 2007

 

 

Jeg har bare lyst til at fortælle mine oplevelser med DSB - som bare ligger indenfor de sidste ca. 14 dage - der er både positive - men så sandelig flest negative oplevelser.

 

Det starter d. 8/7-2007 da skal jeg til Støvring Højskole på familiekursus med mine 2 børnebørn.

Da det er en længere rejse - lige godt 4 timer - med 2 mindreårige børn - bestemmer jeg mig for at vi skal rejse på DSB 1 - som man i øjeblikket gør sig store anstrengelser for at promovere.

 

Vi skal rejse fra Ringsted station søndag kl. 11.27 - vogn 21.

Da vi skal stige på toget - siger de passagerer,  der står som "sild i tønde" - der hvor vi skal stige på … "at her kan I ikke kom ind - her kan der ikke være flere overhovedet" …. Vi fortælle,  at vi har reserverede pladser på DSB 1 - så folk flytter sig flinkt og beredvilligt - og hjælper os med at få bagagen op. Min voksne datter har også bestilt billet til DSB 1 - ved siden af os.

 

Vi sidder fint - forsyner os med aviser, kaffe, te og vand. Der kommer en DSB ansat og byder på frugt, sundt slik og chokolade - dejligt.

Togstewardessen  med sin salgsvogn kom også - den ene gang - for efterhånden er toget så fyldt, at hun ikke kan komme ned gennem toget med vognen. En del af hendes løn er formentlig på provision basis, så hun har det ikke nemt.

 

Efterhånden fyldes toget - set med sikkerhedsmæssige briller - helt helt uforsvarligt - folk begynder nu at sætte sig på gulvet - både i stillekupeen og på DSB 1.

Jeg kan godt forstå dem - men der er en medpassager, der skælder DSB personalet ud - under henvisning til,  at han har betalt ekstra for at sidde nogenlunde i fred og ro.

DSB manden fortæller,  at han har prøvet at "rekvirere" ekstra togvogn - men - at det ikke kan lade sig gøre. Han forsvarer DSB ved at sige, at de nok ikke lige har tænkt på, at der ville være nogle fra Roskilde festivalen - der er taget tidligere hjem p.gr. af vejret.

 

Det ser nu ikke ud til,  at det udelukkende er festival-gæster, der fylder i toget.

Gad vide hvor mange skældud han har fået af passagerer - det er nok ikke så få - selvom han er ganske sagesløs !!!

 

Med til "historien" hører også, at toilettet nærmest os er ude af drift …. og det er næsten umuligt at få klemt sig ned gennem den stående menneskemængde - og deres bagage.

 

Efter Aarhus letter det på trængslen i toget - ikke at vi var generet over det - vi sad jo fint - og vi nåede at få endnu et tilbud om frisk frugt m.v.

 

Lørdag d, 14/7 skal vi så tilbage til Ringsted. Igen er der for lidt plads til de rejsende - men vi sidder skam fint.

Passagerer der ikke har reserveret DSB 1 - "står som sild i tønde" - det er svært at bevæge sig ned gennem toget - til f,eks, toilet og "kiosk". 

 

Med til historien hører så, at vi på Støvring Højskole fik tilbudt en madpakke formedelst kr. 20 pr. næse - adspurgt så syntes mine børnebørn,  at vi hellere skulle købe hos "damen på toget" - det syntes de ville være mere spændende - og - mente den ene - også billigere !!

 

Men men men - så meddelte de i højtaleren, at "damen" ikke havde fået madvarer med i vognen - så vi kunne ikke købe sandwich m.v. - og  måtte derfor forsyne os med chips - chokolade og cola.

 

På denne tur var der også et toilet der ikke virkede - d.v.s. at trængende folk igen skulle mase sig langt ned i toget. Det var næsten umuligt for dem/os at komme frem.

 

Da vi var kommet på Sjællandssiden var der kommet madvarer,  vi kunne købe,  hvis vi bevægede os ned til kiosken - men det var langt nede i toget - og vi havde for længst "bestilt" frokost hos min søn og svigerdatter,  når vi var vel hjemme.

Igen vil jeg rose det stakkels personale - så snart det ku' lade sig gøre fik vi frisk frugt m.v.

Endvidere fortalte togkontrolløren - da hun skulle se vore billetter - at vi havde betalt for meget - hun noterede på bagsiden af billetten - og bad os henvende os på stationen hjemme i Ringsted - det gjorde vi om mandagen - og fik refunderet 50 kr.

 

Billetterne var bestilt telefonisk - betalt via nettet - telefonsalg d. 21/6-07.

 

23/7 2007 skal min datter og jeg atter "ud at se med DSB" …. Vi skal en tur til Kbh. - tager toget fra Ringsted station kl. 11.12.

 

Toget var mere end propfyldt - vi fik maset os op i forgangen - igen stod folk - også os - som "sild i en tønde" …..  vi talte med en ung mand - som havde stået op siden Aalborg !!! - han havde endda - efter hvad han sagde - haft bestilt pladsbillet - men - desværre var pladsen optaget - af en passager, der havde fået den selv samme plads.

Det var selvfølgelig ikke noget vi andet end kunne tage til efterretning. Men hvad vi ved selvsyn kunne konstatere var, at der igen var et toilet som ikke var åbent - fungerede - så folk måtte mase sig igennem ned gennem toget for at komme på toilettet.

Der var en ung pige, der blev lidt halvdårlig p.gr. af at vi stod så tæt presset sammen.

 

Billetkontrol var der selvsagt intet af - for det var umuligt at komme frem i toget - igen mener jeg det er ganske uforsvarligt af sikkerhedsmæssige grunde - nuvel - tænker du vel - så må man afvise folk ….. men hvem skal afvises o.s.v.

Nå - vi tog ingen skade af at stå op fra Ringsted til Kbh. ….. men det var "lidt" morsomt at høre "maskin-stemmen" da vi nåede Københavns hovedbanegård ….for stemme slutter med ….. "- at DSB håber, at  De har haft en behagelig rejse… " - det blev der nogen hujen over …

 

Hjemturen …. Tja - vi skulle med regionaltoget hjem kl. 19.04 ….. det blev noget forsinket .. for det blev meddelt i højtaleren, at der ikke var det tilstrækkelige personale til at toget kunne køre. !!!!!

så der holdt vi - men med en forsinkelse kom toget så af sted sådan ca. 20 min. efter køreplanen.. 

 

Kære trafikminister …… det kan ikke være mig og mine der bare har været uheldig  !!!!!!!!!!! - der er noget ravruskende galt med DSB … her var der slet slet ikke tale om varme skinner ……… nej DSB kører overhovedet ikke "på skinner" … jeg var bare i to omgange vidne til,  at det er kørt helt af sporet - jeg tror godt nok ikke, at denne henvendelse ændrer noget som helst - og jeg har aldrig før sat mig ned og formuleret en - kald det klage - til nogen myndighed.

Det må være ganske enormt rædselsfuldt at være pendler - og hvordan i alverden det skal lykkes at flytte flere mennesker til den kollektive trafik - til gavn for bl.a. miljøet - det gad jeg nok vide !!!

 

Det er utroligt hvad folk finder sig i - uden at råbe op …. Jeg selv incl.

 

Jeg synes det vil være en god ide, at du -  ganske anonymt tog en tur med DSB - på de travle feriedage - så du ved selvsyn  kunne opleve det som andre passagerer gør … det skal ikke være en tur, der bliver annonceret i forvejen, så alle embedsmænd kan sørge for at du - i kraft af din stilling får en anderledes behagelig rejse - helt forskellig hvad andre passagerer får. - men så kunne du måske få et indblik i virkelighedens DSB-verden.

 

Hvor må I være glade for jeres personale - de må stå model til utroligt meget.

 

 

Kopi af denne skrivelse vil jeg sende til "hvem det måtte vedrører" indenfor

DSB.

 

Venlig hilsen

 

 

Jytte Jessen

Roskildevej 536

4100  Ringsted

 

 

  Â