Transport- og Energiministeriet Frederiksholms Kanal 27 F 1220 København K Att.: Thomas Krabbe Jensen, Banekontoret |
Status på håndtering af hastighedsnedsættelserne på strækningen København – Århus efter målevognskørsel den 25. september 2006
Hermed følger status på Banedanmarks håndtering af hastighedsnedsættelserne på strækningen København – Århus efter målevognskørsel den 25. september 2006.
Tabellen nedenfor viser udviklingen i antallet af klasse 4 fejl og klasse max fejl for hver målevognskørsel på strækningen København – Århus, samt antallet af hastighedsnedsættelser på strækningen.
|
Klasse 4 fejl |
Klasse max-fejl v. 180 km/t |
Klasse max-fejl v. 160 km/t |
Antal fejl pr. kilometer spor |
Antal hastighedsnedsættelser *) |
2005 |
|||||
Februar |
863 |
- |
- |
1,31 |
- |
15.-18. juni |
733 |
104 |
- |
1,11 |
- |
13.-17. august |
769 |
- |
75 |
1,17 |
- |
9. september |
632 |
86 |
43 |
0,96 |
- |
8.-9. oktober |
610 |
47 |
21 |
0,92 |
19 |
22. oktober |
479 |
19 |
13 |
0,73 |
39 |
5.-6. november |
498 |
15 |
10 |
0,75 |
44 |
23. november |
475 |
14 |
6 |
0,72 |
38 |
4. december |
412 |
6 |
2 |
0,62 |
38 |
18. december |
400 |
11 |
7 |
0,61 |
39 |
2006 |
|||||
3. januar |
398 |
6 |
2 |
0,60 |
42 |
17. januar |
438 |
5 |
2 |
0,66 |
42 |
30. januar |
408 |
8 |
4 |
0,62 |
41 |
13. februar |
516 |
11 |
7 |
0,78 |
53 |
28. februar-2. marts |
535 |
2 |
0 |
0,81 |
58 |
13. marts |
462 |
1 |
0 |
0,70 |
58 |
27.-28. marts |
511 |
4 |
0 |
0,77 |
61 |
10. april |
515 |
1 |
0 |
0,83 |
58 |
25.-26. april |
536 |
5 |
2 |
0,81 |
56 |
8. maj |
456 |
2 |
2 |
0,69 |
53 |
21. maj |
432 |
3 |
3 |
0,66 |
56 |
7.-8. juni |
400 |
3 |
1 |
0,62 |
61 |
19.-21. juni |
342 |
2 |
2 |
0,52 |
44 |
3. juli |
316 |
8 |
5 |
0,48 |
52 |
|
Klasse 4 fejl |
Klasse max-fejl v. 180 km/t |
Antal fejl pr. kilometer spor |
Antal hastighedsnedsættelser *) |
|
17. juli |
262 |
1 |
1 |
0,40 |
45 |
7. august |
257 |
1 |
1 |
0,40 |
55 |
29. august |
219 |
1 |
1 |
0,33 |
38 |
25. september |
217 |
0 |
- |
0,36#) |
33 |
*)Antallet af hastighedsnedsættelser er ikke i alle tilfælde opgjort samme dato som målevognskørselen.
#)På grund af nedbrud i dataudstyr mangler oplysninger om 60 km spor Fredericia – Odense.
Siden forÃ¥ret har antallet af fejl pr. km spor været faldende ved hver mÃ¥levognskørsel pÃ¥ strækningen København – Ã…rhus. Ved den seneste mÃ¥levognskørsel blev der sÃ¥ledes konstateret i alt 217 lokaliteter med klasse 4 fejl svarende til 0,33 fejl pr. km spor. Antallet af klasse 4 fejl har siden mÃ¥levognskørslen den 25. april 2006 været faldende, og denne positive tendens skyldes den igangværende og planlagte sporjustering pÃ¥ strækningen. PÃ¥ grund af det lave antal klasse max fejl, rapporteres der ikke længere pÃ¥ â€klasse max fejl v. 160 km/tâ€
Â
Antallet af lokaliteter med klasse 4 fejl ligger væsentligt under det maksimalt tilladte antal klasse 4 fejl i henhold til gældende Banenorm.
Ved målevognskørslen blev der endvidere konstateret 0 max-fejl i hoved- og gennemgående togvejsspor i forhold til gældende TIB-hastighed inkl. midlertidige hastighedsnedsættelser, svarende til 0 max-fejl pr. 100 km spor. For god ordens skyld skal det nævnes, at der er indført restriktioner i hastigheden, svarende til gældende retningslinjer / krav.
Næste målevognskørsel er planlagt til mandag den 23. oktober 2006.
Ved analyse af ultralydsmålinger af skinnenettet fra maj måned, er der konstateret et større antal fejl, der har medført nye hastighedsnedsættelser i starten af juli måned, specielt på strækningen mellem Fredericia og Århus. Banedanmark har udvekslet skinner hver nat på denne strækning i den seneste periode, og har sat hastigheden op igen, efterhånden som skinneudvekslingen er udført og der er foretaget den nødvendige justering af sporet. Arbejdet er stort set afsluttet.
Med venlig hilsen
Kim Backmann Paulsen