|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            24. oktober 2006 J. nr.          003-000732  Â
|
|
I forbindelse med min mundtlige besvarelse af spørgsmål S 5 den 4. oktober 2006 tilkendegav jeg, at jeg ville undersøge, hvilke udgifter DSB og Arriva skønsmæssigt ville have til kompensationsordningen for togpassagerer.
Indledningsvis skal der gøres opmærksom på, at det er meget usikkert, hvor store udgifterne til kompensation vil være, da dette naturligvis afhænger af den faktiske regularitet.
Som bekendt består kompensationsordningen af to dele. En ordning for ikke-pendlere. Denne del af ordningen er igangsat den 1. oktober 2006. Den anden del af den aftalte ordning gælder for pendlerne. Denne del af ordningen forventes at træde i kraft den 1. januar 2007. Det skal dog hertil bemærkes, at pendlerordningen kræver nogle omlægninger af bodsbestemmelserne i DSB og DSB S-togskontrakten, som skal godkendes i Finansudvalget, før denne del af ordningen kan træde i kraft.
Arriva har oplyst, at da man har besluttet at tilbyde ikke-pendlerne en ny rejse ved forsinkelser på over 30 minutter i stedet for at give kontant kompensation, så har Arriva i princippet ikke udgifter til denne del af ordningen. Arriva har i øjeblikket ikke noget skøn over udgifterne til den del af ordningen, der vedrører pendlerne.
DSB vil med køreplanen for 2007 gennemføre en mere robust køreplan i fjern- og regionaltrafikken. Endvidere forventes det at sÃ¥vel Banedanmark som DSB - bÃ¥de i fjern- og regionaltrafikken og pÃ¥ S-togsnettet - vil blive bedre til at varsle og informere om sporarbejder og hastighedsÂnedsættelser, f.eks. ved at udmelde midlertidige køreplanændringer. Det forventes pÃ¥ den baggrund, at det samlede beløb, der vil blive udbetalt til sÃ¥vel pendlere som ikke-pendlere i 2007, vil blive i størrelsesordenen 12-40 mio. kr.
Flemming Hansen