Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K

Dato             22. juni 2007

J. nr.           534-000001

Deres ref.

  

 

Status for IC4

Som lovet i min orientering til Trafikudvalget af 30. maj 2007 fremsendes hermed en opdateret status for IC4 pr. 13. juni 2007.

For så vidt angår rollefordelingen mellem parterne AnsaldoBreda, DSB og Trafikstyrelsen i forbindelse med godkendelsen af IC4 togene, skal jeg henvise til min orientering af 7. december 2006.

Vedr. status for sikkerhedsgodkendelsen af IC4 togene

 

Som nævnt i mine forrige statusorienteringer til udvalget er grundlaget for status for sikkerhedsgodkendelsen af IC4 togene, at toget vil opnå individuelle stadier af godkendelse, hvilket skyldes, at IC4 togene skal testes i forskellige sammenhænge.

 

De pt. planlagte stadier i sikkerhedsgodkendelsesprocessen fremgår af figur 1 nedenfor. På figuren er indsat en søjle der viser den højest opnåede godkendelse og fremdrift for de kørende togsæt. Således kan flere togsæt godt have individuelle færdiggørelsesgrader. Det bemærkes, at rækkefølgen af stadierne ikke er endeligt fastlagt.

 

Figur 1: Sikkerhedsgodkendelsesproces vedr. IC4 togene

Planlagte stadier

Lukket spor uden passagerer

Blandet trafik uden passagerer

Blandet trafik med passagerer

Blandet trafik sammenkoblet Tunnel uden passagerer

Endelig Type godkendelse

Løbende ibrugtagningstilladelser

Nuværende stadie

 

 

 

Vedr. tilladelse til indsættelse af togene i blandet trafik mellem Århus og Aalborg

 

Som nævnt i seneste status af 30. maj 2007 indsendte DSB den 19. maj 2007 ansøgning til Trafikstyrelsen om tilladelse til kørsel i blandet trafik med passagerer mellem Århus og Aalborg.

 

Trafikstyrelsen har efterfølgende modtaget en række dokumenter, der ligger til grund for ansøgningen. Den sidste opdatering modtog Trafikstyrelsen den 1. juni 2007. Trafikstyrelsen har desuden stillet en række spørgsmål for at få præciseret grundlaget. DSBs/AnsaldoBredas svar på de sidste af disse spørgsmål blev modtaget den 12. juni 2007. Tilladelse til kørsel med et togsæt i blandet trafik med passagerer blev herefter givet den 12. juni 2007.

 

Der vil herefter gå nogle dage, før IC4 toget kommer ud at køre med passagerer. Det skyldes blandt andet, at DSB skal gennemføre driftssimulering. Således skal der gennemføres check af, hvordan togets udskydelige trin fungerer i forhold til perronkanternes placering og beskaffenhed på strækningen mellem Århus og Ålborg, ligesom der skal gennemføres kørsel med et større antal DSB-medarbejdere, som skal agere passagerer for at simulere driftsforhold så tæt på virkeligheden som muligt.

 

Der planlægges en tur med IC4 toget for pressen i uge 25, forudsat at den nævnte driftssimulering går som planlagt.

 

DSB har desuden overvejet en tur for Trafikudvalget inden turen for pressen. Det er imidlertid vurderingen, at en invitation til Trafikudvalget vil have for kort varsel. DSB vil derfor på et senere tidspunkt arrangere en ledsaget tur med Trafikudvalget. Derudover vil Trafikudvalget her og nu få en orientering om, hvornår - det vil sige på hvilke afgange - det er muligt at komme ud at køre med IC4 toget.

 

Det er herefter planen, at der vil blive godkendt yderligere 3 togsæt til kørsel mellem Århus og Aalborg. Et togsæt af gangen vil blive anvendt til passagerdrift mellem Århus og Aalborg, mens de øvrige togsæt vil blive anvendt til uddannelse af DSB's driftspersonale.

 

Status i forhold til endelig typegodkendelse

 

Seneste statusmøde mellem parterne DSB, AnsaldoBreda og Trafikstyrelsen blev afholdt den 12. juni 2007. På mødet blev de forestående opgaver skitseret og det blev drøftet, hvordan AnsaldoBreda og DSB sikrer udarbejdelse af en godkendelsesplan, der vil gøre det muligt for Trafikstyrelsen at forholde sig til de kommende godkendelsesfaser frem mod typegodkendelsen.

 

Som det fremgår af Figur 1 ligger den endelige typegodkendelsen af toget efter, at IC4 toget er konfigureret i sin endelige form med flere togsæt sammenkoblet og den funktionalitet, der ligger bag dette. Trafikstyrelsen kender ikke den detaljerede proces frem mod godkendelsen, men der sker en løbende afklaring og sagsbehandling af emner, der vedrører IC4 togets generelle og endelige typeegenskaber.

 


Jeg har taget DSB og Trafikstyrelsens orienteringer til efterretning, og på baggrund heraf udarbejdet nærværende status.

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen