Erhvervstransport

NOTAT

 

 

 

 

 

Dato:

J. nr.:

21. juni 2007

FS720-000007

Janette Nowak


Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fælles regler for adgang til vejtransporterhvervet. KOM (2007) 263 final.

Notat om nærhedsprincippet.

Forslaget er fremsat af Europa-Kommissionen den 23. maj 2007. Det er fremsat i henhold til artikel 71 i Traktaten. Det betyder, at forslaget skal vedtages efter proceduren for fælles beslutningstagen mellem Rådet og Europa-Parlamentet, jf. artikel 251. Forslaget foreligger endnu ikke i dansk sprogversion.

Der er på nuværende tidspunkt fastsat regler for adgangen til vejtransporterhvervet ved Rådets Direktiv 96/26/EF af 29. april 1996 om adgang til erhvervet godstransport ad landevej og erhvervet personbefordring ad landevej samt om gensidig anerkendelse af eksamensbeviser, certifikater og andre kvalifikationsbeviser, som skal lette den faktiske udøvelse af etableringsfrihed for de pågældende udøvere af transportvirksomhed inden for indenlandsk og international eksport.

Rådets Direktiv 96/26/EF etablerer minimumskrav for vandel, økonomisk baggrund og faglige kvalifikationer, hvilket vil sige, at virksomheder, som ønsker at udføre gods- eller bustransport ad landevej, skal være hæderlige, være i besiddelse af passende økonomisk evne og opfylde krav med hensyn til faglig dygtighed. Direktivet etablerer endvidere gensidig anerkendelse af eksamensbeviser, certifikater og andre kvalifikationsbeviser.

Kommissionen vurderer, at der er behov for at gøre de gældende regler mere enkle og klare, således at de nemmere kan håndhæves. Reglernes mangel på klarhed og fuldstændighed giver anledning til inkonsekvens, håndhævelsesvanskeligheder og medfører konkurrenceforvridning.

Forslag til forordning om fælles regler for adgang til erhvervet skal erstatte Direktiv 96/26/EF. Kommissionen vurderer, at det mest hensigtsmæssige instrument til at regulere adgangen til vejtransporterhvervet er en forordning, idet den er direkte anvendelig og vil sikre en mere ensartet anvendelse af reglerne.

Forslaget præciserer de eksisterende regler og supplerer dem, således at der sikres en større grad af ensartethed og garanteres en effektiv anvendelse. Forslaget introducerer desuden væsentlige ændringer, blandt andet krav til virksomhedens etablering for at undgå ”postboks-virksomheder”, at transportvirksomheder skal have ansat en ansvarlig leder, der som minimum skal have gennemført 140 timers obligatorisk kursus, øget målrettet stikprøvekontrol vedrørende virksomheders overholdelse af vejtransportlovgivningen, sanktionsmuligheder for myndighederne overfor transportvirksomhederne, etablering af elektroniske registre over transportvirksomheder i de enkelte medlemsstater, som er indbyrdes forbundet.

For så vidt angår forholdet til nærhedsprincippet fremgår det af Kommissionens forklarende memorandum, at hovedformålet med forslaget er at harmonisere de nationale regler, som regulerer adgangen til erhvervet, således at det indre marked gøres mere effektivt. Endvidere ønsker Kommissionen at styrke det eksisterende samarbejde og informationsudvekslingen medlemsstaterne imellem, hvilket kun kan opfyldes på fællesskabsplan og løses gennem fælles regler. Samlet set vurderes det, at ovenstående kun kan løses med Fællesskabets medvirken, og at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

Regeringen er enig i, at en harmonisering af reglerne om adgangen til erhvervet bedst løses på EU-niveau. Fælles regler er derfor det mest hensigtsmæssige reguleringsmiddel. Regeringen finder således, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.