Erhvervstransport

NOTAT

 

 

 

 

 

Dato:

J. nr.:

21. juni 2007

FS720-000007

Janette Nowak


Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fælles regler for adgang til markedet for international godskørsel. KOM (2007) 265 final/2.

Notat om nærhedsprincippet.

Forslaget er fremsat af Europa-Kommissionen den 1. juni 2007. Det er fremsat i henhold til artikel 71 i Traktaten. Det betyder, at forslaget skal vedtages efter proceduren for fælles beslutningstagen mellem Rådet og Europa-Parlamentet, jf. artikel 251. Forslaget foreligger endnu ikke i dansk sprogversion.

Der er på nuværende tidspunkt fastsat regler for adgangen til markedet for international godskørsel ved henholdsvis Rådets forordning (EØF) nr. 881/92 af 26. marts 1992 om adgang til markedet for vejgodstransport i Fællesskabet, som udføres fra eller til en medlemsstats område eller gennem en eller flere medlemsstaters område, Rådets direktiv (EØS) nr. 2006/94 af 12. december 2006 om fælles regler for visse former for vejgodstransport (kodificeret udgave) og Rådets forordning (EØF) nr. 3118/93 af 25. oktober 1993 om betingelserne for transportvirksomhedernes adgang til at udføre intern vejgodstransport i en medlemsstat, hvor de ikke er hjemmehørende.

Rådets forordning (EØF) nr. 881/92 tillader virksomheder, der har en fællesskabstilladelse, at udføre international vejgodstransport på Fællesskabets område. Rådets direktiv (EØS) nr. 2006/94 undtager visse former for internationale transporter fra tilladelsessystemet. Rådets forordning (EØF) nr. 3118/93 tillader virksomheder, der har en fællesskabstilladelse, at udføre midlertidig intern vejgodstranport, cabotage, i en medlemsstat, hvor de ikke er hjemmehørende.

Kommissionen vurderer, at der er behov for at gøre de gældende regler mere enkle og klare, således at de nemmere kan håndhæves. Reglernes mangel på klarhed og fuldstændighed giver anledning til inkonsekvens, håndhævelsesvanskeligheder og unødvendige administrative byrder.

Hensigten med det nye forslag er at revidere og konsolidere de to forordninger om international godskørsel og cabotage og direktivet, der undtager visse former for international transport fra tilladelsessystemet. Af forslaget fremgår blandt andet, at den nye forordning vil skulle erstatte Rådets forordning (EØF) nr. 881/92, Rådets direktiv (EØS) nr. 2006/94 og Rådets forordning (EØF) nr. 3118/93, hvorfor disse foreslås annuleret fra det nye forslags ikrafttræden.

Forslaget præciserer de eksisterende regler og supplerer dem, således at der sikres en større grad af ensartethed og garanteres en effektiv anvendelse. Forslaget introducerer desuden væsentlige ændringer, såsom en ny definition af cabotage, idet den tidligere definition er blevet fortolket forskelligt og divergerende i de forskellige medlemsstater, mere enkle og standardiserede fællesskabstilladelser og førerattester, således at administrative byrder reduceres samt øget samarbejde medlemsstaterne imellem via informationsudveksling, således at der i højere grad kan idømmes sanktioner hen over landegrænserne.

For så vidt angår forholdet til nærhedsprincippet fremgår det af Kommissionens forklarende memorandum, at hovedformålet med forslaget er at præcisere allerede eksisterende fællesskabsregler, ligesom Kommissionen ønsker at styrke det eksisterende samarbejde og informationsudvekslingen medlemsstaterne imellem, hvilket kun kan opfyldes på fællesskabsplan og løses gennem fælles regler. Samlet set vurderes det, at ovenstående kun kan løses med Fællesskabets medvirken, og at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

Regeringen er enig i, at adgangen til markedet for international godskørsel i sagens natur er international i sin natur. Fælles regler er derfor det mest hensigtsmæssige reguleringsmiddel. Endvidere er regeringen enig med Kommissionen i, at justering af fælles regler kræver handling på EU-niveau. Regeringen finder således, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.