Notat om nærhedsprincippet.
Forslaget er fremsat af Europa-Kommissionen den 23. maj 2007. Det er fremsat i henhold til artikel 71 i Traktaten. Det betyder, at forslaget skal vedtages efter proceduren for fælles beslutningstagen mellem Rådet og Europa-Parlamentet, jf. artikel 251. Forslaget foreligger endnu ikke i dansk sprogversion.
Der er på nuværende tidspunkt fastsat regler for adgangen til markedet for international buskørsel ved henholdsvis Rådets forordning (EØF) nr. 684/92 af 16. marts 1992 om fælles regler for international personbefordring med bus og Rådets forordning (EF) nr. 12/98 af 11. december 1997 om betingelserne for transportvirksomhedernes adgang til at udføre personbefordring ad vej i en medlemsstat, hvor de ikke er hjemmehørende.
Rådets forordning (EØF) nr. 684/92 tillader virksomheder, der har en EF-tilladelse, at udføre international buskørsel på Fællesskabets område - på nær international rutekørsel,  som kræver særlig tilladelse. Rådets forordning (EØF) nr. 12/98 tillader virksomheder, der har en EF-tilladelse, at udføre midlertidig buskørsel, cabotage, i en medlemsstat, hvor de ikke er hjemmehørende.
Kommissionen vurderer, at der er behov for at gøre de gældende regler mere enkle og klare, således at de nemmere kan håndhæves. Reglernes mangel på klarhed og fuldstændighed giver anledning til inkonsekvens, håndhævelsesvanskeligheder og unødvendige administrative byrder.
Hensigten med det nye forslag er at revidere og konsolidere de to forordninger om international buskørsel og cabotage. Af forslaget fremgår blandt andet, at den nye forordning vil skulle erstatte Rådets forordning (EØF) nr. 684/92 og Rådets forordning (EØF) nr. 12/98, hvorfor disse foreslås annulleret fra det nye forslags ikrafttræden.
Forslaget præciserer de eksisterende regler og supplerer dem, således at der sikres en større grad af ensartethed og garanteres en effektiv anvendelse. Forslaget introducerer desuden ændringer, såsom en mere enkel og hurtigere procedure for behandling af ansøgninger om tilladelse til international rutekørsel, mere enkel og standardiseret EF-tilladelse, således at administrative byrder reduceres, samt øget samarbejde medlemsstaterne imellem via informationsudveksling, således at der i højere grad kan idømmes sanktioner hen over landegrænserne.
For så vidt angår forholdet til nærhedsprincippet fremgår det af Kommissionens forklarende memorandum, at hovedformålet med forslaget er at præcisere allerede eksisterende fællesskabsregler, ligesom Kommissionen ønsker at styrke det eksisterende samarbejde og informationsudvekslingen medlemsstaterne imellem, hvilket kun kan opfyldes på fællesskabsplan og løses gennem fælles regler. Samlet set vurderes det, at ovenstående kun kan løses med Fællesskabets medvirken, og at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Regeringen er enig i, at adgangen til markedet for international buskørsel i sagens natur er international i sin natur. Fælles regler er derfor det mest hensigtsmæssige reguleringsmiddel. Endvidere er regeringen enig med Kommissionen i, at justering af fælles regler kræver handling på EU-niveau. Regeringen finder således, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.