|
||
|
Dato            18 . juni 2007 J. nr.          121-22 Â
|
|
Referat af Rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 6.-8. juni 2007
Dagsordenspunkt 3 Indre energimarked
a) Meddelelse: Udsigt for det indre marked for el og gas
b) Sektorundersøgelse af gas og elmarkederne
c) Plan for hovedopgaverne i sammenkoblingen af forsyningsnet
politisk drøftelse
Hovedpunktet under energidelen af RÃ¥dsmødet var en orienterende debat om det indre energimarked. Som ventet var spørgsmÃ¥let om ejermæssig adskillelse (â€unbundlingâ€) det helt afgørende tema for alle medlemslandene.
Der blev gennemført en bordrunde, der dog ikke afslørede markante forskydninger i de grundlæggende positioner i forhold til forårstopmødet i marts. Medlemslandene er fortsat delt i to lejre i dette spørgsmål. 13-14 lande synes at kunne støtte ejermæssig adskillelse på transmissionsniveau. Enkelte af disse lande støttede dog kun ejermæssig adskillelse i elsektoren. 12 lande kunne fortsat ikke støtte ejermæssig adskillelse, men tendensen synes generelt at gå i retning af ejermæssig adskillelse.
Bortset fra et par lande var der ikke opbakning til på nuværende tidspunkt at kræve ejermæssig adskillelse også på distributionsniveau. Bordrunden afslørede desuden et voksende pres for, at el og gas skal behandles forskelligt. De andre hovedspørgsmål om mekanismer til regulering af grænseoverskridende handel, investeringer i infrastruktur og tættere samarbejde på EU-niveau mellem transmissionssystemoperatører synes der at være mere konsensus om.
Dagsordenspunkt 4 Internationale relationer på energiområdet
Kommissionen ved Energikommissær Piebalgs gav en orientering om status for EU’s arbejde med eksterne energirelationer. Orienteringen, som omfattede emnerne EU-USA, EU, Rusland, EU-OPEC, energieffektivitet, Energifællesskabet og EU-Afrika, svarede i store træk til indholdet i baggrundsdokumentet til rådsmødet (9489/07).
Fra kommissærens orientering kan fremhæves, at han betegnede erklæringen fra EU-USA topmødet som den mest ambitiøse, EU har indgået med et tredjeland. Kommissæren fornemmede en stærkt stigende interesse for klima og kvotehandelssystemet i kongressen og senatet og mente, at der i USA er en betydelig ændring på vej i mere positiv retning.
Ideen om en international aftale om energieffektivisering var blevet drøftet på en G8-konference om energieffektivitet i april og på FN’s Komité for Bæredygtig Udvikling (CSD). Der er stadig nogle G8-lande, der ikke har accepteret ideen. Kommissionen vil dog arbejde videre med ideen og understregede desuden, at den ikke forudser en dominerende rolle til sig selv. Aftalen bør efter Kommissionens opfattelse knyttes til Gleneagles-dialogen med Det Internationale Energiagentur, IEA, som sekretariat.
Kommissionens orientering gav ikke anledning til indlæg fra medlemslandenes side.
Dagsordenspunkt 7 Postforslaget
Der blev på Rådsmødet fremlagt en fremskridtsrapport og Formanden meddelte, at selve drøftelsen af de to spørgsmål til ministrene ville finde sted under ministerfrokosten. Drøftelserne under frokosten viste, at et stort antal lande hælder i retning af at udskyde implementeringsfristen et par år i forhold til 2009 som er det år, der anføres i forslaget . Den portugisiske minister oplyste i forbindelse med sin takketale til formanden, at det portugisiske formandskab vil fortsætte behandlingen af postforslaget, idet han endvidere udtrykte håb om, det det vil lykkes at nå til enighed med Europa-Parlamentet.
Dagsordenspunkt 11 Galileo
Formanden redegjorde for baggrunden for det fremlagte udkast til rådsresolution, og understregede vigtigheden af, at der snarest fremlægges et forslag til finansiering af Galileo projektet i lyset af oplysningerne i Kommissionens meddelelse, således at der kan arbejdes videre med finansieringsspørgsmålet i de kommende måneder. Formanden nævnte desuden, at det vil være vigtigt, at der lægges en god strategi for indkøb af leverancerne til projektet, idet der bør bygges på det arbejde, der allerede er udført. Til slut appellerede formanden til delegationerne om ikke at genåbne formandskabets tekstforslag til rådsresolution.
Transportkommissær Barrot redegjorde for hovedindholdet af Kommissionens meddelelse af 16. maj 2007. Hvad angår finansieringen sagde han, at merudgiften på 2,4 mia. euro i virkeligheden er et ret beskedent beløb i betragtning af, at det årlige Fællesskabsbudget er på 106 mia. euro. Endvidere gjorde han opmærksom på, at merudgiften først og fremmest er en fremrykning af udgifter, som ellers ville være faldet i årene efter den nuværende periode af finansielle perspektiver. Kommissionen vil leve fuldt og helt op til rådsresolutionen, og vil derfor umiddelbart efter sommerferien fremlægge det ønskede yderligere materiale til belysning af omkostninger m.v. ved projektet.
Flere lande udtalte, at Galileo har potentialet til at blive et meget vigtigt projekt, men udtrykte at man nøje må vurdere fordele og omkostninger, og hvis vurderingerne ikke falder positivt ud, kan det være, at man bør stoppe projektet.
En række lande tog ordet, og det fremgik, at landene kunne tilslutte sig rådsresolutionen.
Danmark kunne også tilslutte sig udkastet til rådsresolution, og understregede i den forbindelse vigtigheden af, at der tilgår Rådet et fuldstændigt beslutningsgrundlag, der giver reel mulighed for at vurdere fordele og ulemper ved de forskellige modeller. Videre mente Danmark, at det vil være nødvendigt og hensigtsmæssigt, at Kommissionen også beskriver konsekvenserne af helt at stoppe projektet. Hvad angår finansieringen bør merudgifterne begrænses mest muligt og holdes inden for rammerne af de finansielle perspektiver for 2007-2013.
Formanden konkluderede, at der var tilslutning til udkastet til rådsresolution. Han understregede, at det er klart, at Galileo projektet befinder sig i en krise, og det er ikke uden videre er givet, at der kan findes en tilfredsstillende løsning til at videreføre det. Det vil dog være helt afgørende, at der træffes en beslutning senest ved udgangen af 2007.
Kommissionen bemærkede, at det også er vigtigt, at der snarest findes en løsning på styringen af Galileo projektet. Der er for nylig foretaget en meningsmåling af kendskabet til Galileo i medlemslandene, der viser, at en stor procentdel af borgerne faktisk har hørt om Galileo.
Dagsordenspunkt 12 RÃ¥dskonklusioner om en energistrategi for transport
Der var tilslutning til rådskonklusionerne, idet Tjekkiet og Slovakiet afgav en ensidig erklæring om behovet for at tage hensyn til diversiteten i den europæiske bilindustri.
I debatten nævntes bl.a. behovet for ambitiøse standarder for motorernes brændstofforbrug Flere lande nævnte også, at alternative transportformer til vejtransport bør søges fremmet, herunder maritim transport. Ligeledes omtaltes behovet for at inkludere luftfart i systemet med handel med emissioner.
Formanden konkluderede, at også de kommende formandskaber bør arbejde videre med spørgsmålet om, hvordan transporten kan bidrage til løsning af udfordringerne på klimaområdet, og hvordan man balancerer mellem dette og hensynet til at sikre mobiliteten.
Dagsordenspunkt 13 Direktivforslag om transport af farligt gods
Der var tilslutning til forslaget til generel indstilling.
Dagsordenspunkt 14 Direktivforslag om interoperabilitet af jernbanesystemer
Formanden beklagede, at det ikke var lykkedes at få forslaget frem til generel indstilling på dette rådsmøde. Det tyske formandskab vil dog arbejde videre med forslaget i håbet om, at det vil lykkes at få løst de sidste udeståender under portugisisk formandskab.
Dagsordenspunkt 15 Forslag til forordning om det europæiske agentur for luftfartssikkerhed (EASA)
Rådet vedtog Fælles holdning til forslaget. Kommissionen fremførte, at der bør søges opnået enighed med Parlamentet i 2. læsning.
Dagsordenspunkt 16 Forslag til forordning om revision af 3. luftfartspakke
Der blev der opnået enighed om en fælles erklæring fra Medlemslandene og Kommissionen om samarbejdet om 3. landes adgang til det indre marked for luftfarten.
Formanden konstaterede, at der var opnået generel indstilling til forslaget, og Kommissionen oplyste, at det er forventningen, at Parlamentet vil vedtage sin første læsning i begyndelsen af juli.
Dagsordenspunkt 17 Rådsresolution om oprettelse af Sesar Fællesforetagendet
Det var tilslutning til udkastet til rådsresolution. Kommissionen oplyste, at den vil rapportere regelmæssigt til Rådet om Sesar projektet, og næste gang i marts 2008.
Dagsordenspunkt 18 Rådsresolution om EU´s tilkendegivelser om inklusion af luftfart i systemet med handel med emissioner på ICAO Generalforsamlingen i september 2007
Der var tilslutning til udkastet til rådskonklusioner.
Dagsordenspunkt 19 eventuelt: - Arbejdsprogram for det portugisiske formandskab
Den portugisiske minister sagde, at man bl.a. vil prioritere følgende sager:
· lufthavnspakken, herunder spørgsmålet om kapacitet i lufthavnene
· det forsatte arbejde med 3. luftfartspakke
· afslutning af arbejdet med forslaget om luftfartssikkerhed (security)
· mandater til Kommissionen til at forhandle globale luftfartsaftaler med 3. lande
· koordination forud for ICAO møder
· Galileo – som man vil give sin fulde opmærksomhed
· interoperabilitet i jernbanesystemerne samt forslag om sikkerhed i jernbanemateriel
· fortsætte arbejdet med en handlingsplan for transportlogistik
· den kommende Grønbog om bymæssig transport
· de nye forenklingsforslag om adgang til markedet for godstransport m.v.
· klimaspørgsmål og Lissabon processen i relation til transport.