Talepapir (I): Åbent samråd i Trafikudvalget den 13. juni 2007 om modulvogntog foranlediget af forespørgsel fra Rune Lund (EL) om modulvogntogsforsøget.

”En gradvis udbredelse af modulvogntog”

Trafikudvalget har bedt mig redegøre for, hvorfor et ”begrænset forsøg med modulvogntog” nu ændres til ”en gradvis udbredelse af modulvogntog” foranlediget af Hr. Rune Lunds forespørgsel.

Min tale på DTLs generalforsamling

Det har fremgået af fagpressen, at Hr. Rune Lund føler sig provokeret af min tale på DTLs generalforsamling den 12. maj i Aalborg – og af den pressemeddelelse, som jeg udsendte i den anledning.

Rune Lunds bekymring

Jeg kan forstå, at Hr. Rune Lund er bekymret for, at der ikke er tale om et forsøg, men at modulvogntog bliver introduceret uden nogen form for sammenhængende godsstrategi.

 

Jeg bidrager naturligvis gerne til at nedbringe Hr. Rune Lunds bekymringer, og jeg uddyber gerne betydningen af mit ordvalg ”gradvis udbredelse” Den formulering kan nemlig bruges både på kort og på lang sigt.

På kort sigt - en ”gradvis udbredelse” af MVT-forsøget

Det er vigtigt for mig at slå fast, at vi ikke indfører en permanent ordning med modulvogntog – men at der er tale om et forsøg – hvor vi skal have erfaringer om tilpasninger af vejnettet, trafiksikkerhed osv.

De erfaringer vi får på kort sigt i den treårige forsøgsperiode, vil være helt afgørende for, hvad vi gør på længere sigt.

Jeg mener, at det er rigtigt, at bruge ordene ”gradvis udbredelse” af modulvogntog i denne sag.

Trafikaftalen for 2007

Med trafikaftalen for 2007, der blev indgået mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre den 26. oktober 2006 sidste år, besluttede vi, at udbrede det eksisterende ”lille” forsøg med modulvogntog via Øresundsbroen til Cargocenteret i Kastrup Lufthavn til et ”større” forsøg omfattende hele motorvejsnettet.

Som bekendt støtter Socialdemokraterne også denne ”gradvise udbredelse” af forsøget.

Vi har afsat 85 mio. kr.

Med trafikaftalen for 2007 besluttede vi, at afsætte 85 mio. kr. til et forsøg på det sammenhængende motorvejsnet – hvor vi samtidig etablerer forbindelser til en række havne og transportcentre med international godstransport, der ligger i umiddelbar nærhed af motorvejsnettet.

Treårigt forsøg

Vi går ikke på kompromis med trafiksikkerheden

Vi besluttede også, at vejnettet skulle tilpasses i løbet af 2007 og 2008 – og at selve forsøget skulle gennemføres over tre år fra 2008 til 2011.

Og når jeg bruger ordene ”gradvis udbredelse” i denne sag, så hænger det bl.a. også sammen med, at jeg ikke vil acceptere, at vi går på kompromis med trafiksikkerheden.

Trafiksikkerhed i fokus

Derfor har vi afsat midler til særlige trafiksikkerhedsmæssige foranstaltninger af hensyn til de bløde trafikanter på de få strækninger udenfor motorvejsnettet, som indgår i forsøget. Konkret gælder det blandt andet strækningen fra Holbæk til Kalundborg havn.

Evaluering efter indkørselsperiode

Mere permanent ordning på lang sigt

Med trafikaftalen besluttede vi også, at forsøgsordningen skulle analyseres og evalueres efter en passende indkørselsperiode, så vi kunne tage stilling til muligheden for en forlængelse af forsøgsordningen eller til eventuelt at gøre den permanent.

Med ordene ”gradvis udbredelse” så tænker jeg naturligvis også på, hvilke tiltag, der på lang sigt kan være med til at øge samspillet mellem transportformerne og dermed understøtte regeringens godsstrategi.

 

Jeg tror, at kørsel med modulvogntog kan være en af løsningerne. Med de gode erfaringer som er indhøstet i både Sverige, Finland og Holland, så kan modulvogntog blive en gevinst ikke blot på vejgodsområdet, - men også til at fremme samspillet mellem transportformerne.

Jeg tror derfor også, at vi vil komme til at opleve en ”gradvis udbredelse” i flere europæiske lande.

Fælles rammer i EU

I den forbindelse er det vigtigt, at vi får nogle fælles rammer for modulvogntog i EU, fordi potentialet først udnyttes rigtigt, når man kan køre i større dele af Europa.  

 

”Musketer-eden” i EU-samarbejdet

Den såkaldte ”musketer-ed” indebærer, at medlemslandene ikke uden videre kan gøre forsøgsordninger med modulvogntog permanente. I hvert fald ikke før der kommer et udspil fra EU-Kommissionen.

 

MVT på EU dagsordnen

Meldingen fra regeringen er klar. Hvis forsøget i Danmark bekræfter de gode erfaringer, vi har set fra andre lande, så vil vi arbejde aktivt med at få modulvogntog højt på dagsordnen i EU.