Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             13. juni 2007

J. nr.           538-000001

Deres ref.

  

 

Vedr.: DSB’s køreplaner for sommeren 2007

I forbindelse med orienteringen om DSB’s køreplaner for sommeren 2007 den 23. maj 2007 tilkendegav jeg at ville vende tilbage med svar på, hvor mange passagerer der ville blive påvirket af køreplansændringerne.

Jeg har derfor forelagt spørgsmålet for DSB, der har oplyst, at man har foretaget en grundig beregning heraf. DSB oplyser på den baggrund, at man uden for S-togstrækningerne forventer omkring 10 mio. rejsende i perioden juli-august 2007. DSB vurderer, at lidt under halvdelen af disse rejsende vil blive berørt af køreplansændringen. Af disse vil langt hovedparten være omfattet af en fast køreplansændring, mens kun en mindre del vurderes at blive berørt af ad-hoc køreplansændringer.

På mødet den 23. maj 2007 fremgik det endvidere, at DSB og Banedanmark har afholdt møde med de faglige organisationer om køreplanen for sommeren 2007. Jeg har bedt om en redegørelse for resultatet af dette møde.

DSB, Banedanmark og Trafikstyrelsen har oplyst, at mødet, der blev afholdt den 16. maj 2007 vedrørende problemstillingen om varme skinner, var et møde i en række af uformelle orienteringsmøder mellem Dansk Jernbaneforbund, Trafikstyrelsen, Banedanmark og DSB. Møderne blev startet op med udgangspunkt i de første større hastighedsnedsættelser i efteråret 2005.

Det er opfattelsen, at Dansk Jernbaneforbund på mødet udtrykte en stærk utilfredshed med infrastrukturens tilstand, og fralagde sig i den forbindelse alt ansvar i forhold til ulykker, som måtte være forårsaget af infrastrukturens tilstand.

På mødet udtrykte Dansk Jernbaneforbund dog en grundlæggende tilfredshed med, at der udarbejdes faste planer for sommeren, og at problemerne ikke løses ad hoc. Det er endvidere opfattelsen, at Dansk Jernbaneforbund stillede sig tilfreds med, at hastighedsnedsættelserne i forbindelse med varme skinner blev styret med bilag til den såkaldte "daglig La", der angiver, hvor på skinnenettet der findes hastighedsnedsættelser.

Efter parternes opfattelse, udtrykte Dansk Jernbaneforbund imidlertid en vis utilfredshed med funktionaliteten af "daglig La". Dansk Jernbaneforbund mente, at der var for mange eksempler på, at "daglig La" ikke er opdateret fra Banedanmark på de aftalte tidspunkter, ligesom EDB-problemer i Banedanmarks system generer udskrifter etc. til lokomotivførerne.

Banedanmark meddelte, at de hurtigt vil forbedre "daglig La" og DSB meddelte, at DSB som hidtil fortsætter med at indmelde fejl til Banedanmark. Banedanmark har oplyst, at der afholdes møde med DSB den 13. juni 2007, hvor forholdene vedr. ”daglig La” bliver gennemgået.

Banedanmark har endvidere oplyst, at en gennemgang af forhold som en lokomotivfører angiver som fejl, har vist sig, ud over enkelte fejl, også at være manglende forståelse af ”daglig La”, samt forslag til forandringer i ”daglig La”. Disse forhold vil blive behandlet mellem DSB Jernbanesikkerhed og Banedanmark på mødet den 13. juni 2007.

Derudover har Banedanmark allerede iværksat forskellige tiltag såsom:

·         yderligere kvalitetssikring

·         fast procedure, sÃ¥ledes at en ensartethed opnÃ¥s

·         planlagt undervisning / instruktion i at optage forhold i ”daglig La”.

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen