Transport- og Energiministeriet Frederiksholms Kanal 27 F 1220 København K Att.: Thomas Krabbe Jensen, Banekontoret |
rev. |
Status på håndtering af hastighedsnedsættelserne på strækningen København – Århus efter målevognskørsel 7. maj 2007
Hermed følger status på Banedanmarks håndtering af hastighedsnedsættelserne på strækningen København – Århus efter målevognskørsel den 7.maj 2007.
Tabellen nedenfor viser udviklingen i antallet af klasse 4 fejl og klasse max fejl for hver målevognskørsel på strækningen København – Århus, samt antallet af hastighedsnedsættelser på strækningen.
|
Klasse 4 fejl |
Klasse max-fejl v. 180 km/t |
Klasse max-fejl v. 160 km/t |
Antal fejl pr. kilometer spor |
Antal hastighedsnedÂsættelser *) |
2005 |
|||||
Februar |
863 |
- |
- |
1,31 |
- |
15.-18. juni |
733 |
104 |
- |
1,11 |
- |
13.-17. august |
769 |
- |
75 |
1,17 |
- |
9. september |
632 |
86 |
43 |
0,96 |
- |
8.-9. oktober |
610 |
47 |
21 |
0,92 |
19 |
22. oktober |
479 |
19 |
13 |
0,73 |
39 |
5.-6. november |
498 |
15 |
10 |
0,75 |
44 |
23. november |
475 |
14 |
6 |
0,72 |
38 |
4. december |
412 |
6 |
2 |
0,62 |
38 |
18. december |
400 |
11 |
7 |
0,61 |
39 |
2006 |
|||||
3. januar |
398 |
6 |
2 |
0,60 |
42 |
17. januar |
438 |
5 |
2 |
0,66 |
42 |
30. januar |
408 |
8 |
4 |
0,62 |
41 |
13. februar |
516 |
11 |
7 |
0,78 |
53 |
28. februar-2. marts |
535 |
2 |
0 |
0,81 |
58 |
13. marts |
462 |
1 |
0 |
0,70 |
58 |
27.-28. marts |
511 |
4 |
0 |
0,77 |
61 |
10. april |
515 |
1 |
0 |
0,83 |
58 |
25.-26. april |
536 |
5 |
2 |
0,81 |
56 |
8. maj |
456 |
2 |
2 |
0,69 |
53 |
21. maj |
432 |
3 |
3 |
0,66 |
56 |
7.-8. juni |
400 |
3 |
1 |
0,62 |
61 |
19.-21. juni |
342 |
2 |
2 |
0,52 |
44 |
3. juli |
316 |
8 |
5 |
0,48 |
52 |
17. juli |
262 |
1 |
1 |
0,40 |
45 |
7. august |
257 |
1 |
1 |
0,40 |
55 |
29. august |
219 |
1 |
1 |
0,33 |
38 |
25. september |
217 |
0 |
- |
0,36 #) |
33 |
23. oktober |
205 |
2 |
- |
0,32 |
27 |
21. november |
190 |
2 |
- |
0,29 |
16 |
8.-16. december |
Ikke opgjort |
1 |
- |
0,1 |
16 |
2007 |
|
|
|
|
|
22. januar |
179 |
3 |
- |
0,27 |
17 |
12. februar |
190 |
2 |
- |
0,29 |
18 |
16. – 19. marts |
Ikke opgjort |
1 |
- |
0,1 |
27 |
11. april |
211 |
3 |
- |
0,32 |
19 |
7. maj |
172 |
1 |
- |
0,26 |
22 |
*) Antallet af hastighedsnedsættelser er ikke i alle tilfælde opgjort samme dato som målevognskørselen.
#) På grund af nedbrud i dataudstyr mangler oplysninger om 60 km spor Fredericia – Odense.
Siden foråret 2006 har der for antallet af fejl pr. km spor været en faldende tendens på strækningen København – Århus.
Ved målevognskørslen den 7. maj 2007 er der konstateret 1 max-fejl i hoved- og gennemgående togvejsspor i forhold til gældende TIB-hastighed inkl. midlertidige hastighedsnedsættelser, svarende til 0,1 max-fejl pr. 100 km spor. Den nye max-fejl er en højdefejl, hvor afvigelsen fra max grænsen er marginal (1 mm).
Dage efter målevognskørslen var der 22 hastighedsnedsættelser (14 i retningen København – Århus og 8 i modsatte retning).
Banedanmark vurderer på baggrund af ovenstående, at det fortsat er sikkerhedsmæssigt forsvarligt at opretholde strækningshastigheden på 180 km/t. Dog skal det bemærkes, at Banedanmark på grund af tærede mellemstænger i gamle duobloksveller vil være nødt til at etablere hastighedsnedsættelser på udsatte delstrækninger mellem Fredericia og Århus, hvis skinnetemperaturen kommer over 40 °C, hvilket typisk er tilfældet på dage med klar sol og svag vind.
Næste målevognskørsel København – Århus er planlagt til uge 24.
Med venlig hilsen
Kim Backmann Paulsen