Transport- og Energiministeriet

Frederiksholms Kanal 27 F

1220 København K

Att.: Thomas Krabbe Jensen, Banekontoret

14.05.07

rev.

Status på håndtering af hastighedsnedsættelserne på strækningen København – Århus efter målevognskørsel 7. maj 2007

 

 

Hermed følger status på Banedanmarks håndtering af hastighedsnedsættelserne på strækningen København – Århus efter målevognskørsel den 7.maj 2007.

 

Udviklingen i antal fejl

Tabellen nedenfor viser udviklingen i antallet af klasse 4 fejl og klasse max fejl for hver målevognskørsel på strækningen København – Århus, samt antallet af hastighedsnedsættelser på strækningen.

 


 

Klasse 4 fejl

Klasse max-fejl v. 180 km/t

Klasse max-fejl v. 160 km/t

Antal fejl pr. kilometer spor

Antal hastighedsned­sættelser *)

2005

Februar

863

-

-

1,31

-

15.-18. juni

733

104

-

1,11

-

13.-17. august

769

-

75

1,17

-

9. september

632

86

43

0,96

-

8.-9. oktober

610

47

21

0,92

19

22. oktober

479

19

13

0,73

39

5.-6. november

498

15

10

0,75

44

23. november

475

14

6

0,72

38

4. december

412

6

2

0,62

38

18. december

400

11

7

0,61

39

2006

3. januar

398

6

2

0,60

42

17. januar

438

5

2

0,66

42

30. januar

408

8

4

0,62

41

13. februar

516

11

7

0,78

53

28. februar-2. marts

535

2

0

0,81

58

13. marts

462

1

0

0,70

58

27.-28. marts

511

4

0

0,77

61

10. april

515

1

0

0,83

58

25.-26. april

536

5

2

0,81

56

8. maj

456

2

2

0,69

53

21. maj

432

3

3

0,66

56

7.-8. juni

400

3

1

0,62

61

19.-21. juni

342

2

2

0,52

44

3. juli

316

8

5

0,48

52

17. juli

262

1

1

0,40

45

7. august

257

1

1

0,40

55

29. august

219

1

1

0,33

38

25. september

217

0

-

0,36 #)

33

23. oktober

205

2

-

0,32

27

21. november

190

2

-

0,29

16

8.-16. december

Ikke opgjort

1

-

0,1

16

2007

 

 

 

 

 

22. januar

179

3

-

0,27

17

12. februar

190

2

-

0,29

18

16. – 19. marts

Ikke opgjort

1

-

0,1

27

11. april

211

3

-

0,32

19

7. maj

172

1

-

0,26

22

*) Antallet af hastighedsnedsættelser er ikke i alle tilfælde opgjort samme dato som målevognskørselen.

#) På grund af nedbrud i dataudstyr mangler oplysninger om 60 km spor Fredericia – Odense.

 

Siden foråret 2006 har der for antallet af fejl pr. km spor været en faldende tendens på strækningen København – Århus.

 

Ved målevognskørslen den 7. maj 2007 er der konstateret 1 max-fejl i hoved- og gennemgående togvejsspor i forhold til gældende TIB-hastighed inkl. midlertidige hastighedsnedsættelser, svarende til 0,1 max-fejl pr. 100 km spor. Den nye max-fejl er en højdefejl, hvor afvigelsen fra max grænsen er marginal (1 mm).

 

Dage efter målevognskørslen var der 22 hastighedsnedsættelser (14 i retningen København – Århus og 8 i modsatte retning).

 

Banedanmark vurderer på baggrund af ovenstående, at det fortsat er sikkerhedsmæssigt forsvarligt at opretholde strækningshastigheden på 180 km/t. Dog skal det bemærkes, at Banedanmark på grund af tærede mellemstænger i gamle duobloksveller vil være nødt til at etablere hastighedsnedsættelser på udsatte delstrækninger mellem Fredericia og Århus, hvis skinnetemperaturen kommer over 40 °C, hvilket typisk er tilfældet på dage med klar sol og svag vind.

 

Næste målevognskørsel København – Århus er planlagt til uge 24.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Kim Backmann Paulsen